/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ret er begyndt ryste meget
Fra : gunnarb
Vist : 4609 gange
200 point
Dato : 24-11-09 11:20

Hej, jeg har en Opel Astra 1,4 fra 1992, men som kun har kørt 98.000 km.
Den er lige pludselig begyndt at ryste meget i rettet. Jeg har haft den oppe på dunkraft, for at se om der skulle være slør i forhjulslejerne, men jeg kunne ikke mærke noget. Men jeg ved ikke om jeg bare kan gøre det ved at
vrikke med dækkene manuelt. Jeg har også kontrolleret dæktryk som er ok.
Når jeg køre stærkt >80 km/h er det som om jeg kan høre en bankende lyd.
Jeg har fornyligt skiftet bremseklodser foran, men jeg tror ikke det er årsagen, da bremserne fungere perfekt. Kan det være bærearme eller styrelejer? Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-11-09 11:41

Hvis rattet ryster fra side til side er det måske afbalanceringen, det er galt med. Du kan evt. have tabt en klods.
Hvis det ryster "frem og tilbage" altså modsat ovenstående, mener jeg fejlen ligger et andet sted, men kan ikke lige huske hvad man først kigger efter her.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-09 11:42

Måske har du tabt en plombe i vægt afbalanceringen af et af dine forhjul?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-11-09 11:44

det kan være flere ting
som du selv nævner , kan det være en styrekugle , men kan også være en bræmseklods hvis den ikke er monteret korekt
men det mest sansynlige er at der er røget en bane i dækket så det er skævt eller en afbalaseringsklods
kan også være en stabilisatorbolt der er knækket , det er et svagt punkt på den model

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 11:46

Citat
Jeg har haft den oppe på dunkraft, for at se om der skulle være slør i forhjulslejerne, men jeg kunne ikke mærke noget. Men jeg ved ikke om jeg bare kan gøre det ved at

Det kan du godt

Citat
Jeg har fornyligt skiftet bremseklodser foran, men jeg tror ikke det er årsagen, da bremserne fungere perfekt

Har du efterfølgende fået dem afbalanceret??... hvis de ikke er det, kan det godt give rystelser og bankelyde (ses ikke så tit) men er bestemt en mulighed

Citat
Kan det være bærearme eller styrelejer

Du kan sætte et koben ind i bærekuglerne, og se om der slup... styrelejerne kan du mærke ved at vride frem og tilbage om der er slup

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 24-11-09 11:52

Rettet drejer fra side til side. Jeg vil undersøge om der er faldet en afballancerifngsklods eller en bane af. Hvor sidder stabilisatorbolten?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-11-09 11:56

en bane falder nu ikke lige af , men er der sprunget en , er dækket skævt , det kan være svært at se ved bare at kikke på det
stabilisatorbolten er boltet fast i bærearmen og i en stang der fortsætter ind under bilen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-11-09 11:59
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 24-11-09 12:01

Det kan være et dæk der er i stykker.
Hvis det eks. har været kørt på en kansten el.lign. så kan ståltråden i dækket springe.

Kig først efter om der er buler på siden af et af fordækkene, og hejs derefter bilen på donkraften og drej hjulene mens du ser om slidbanen er "lige" hele vejen rundt, eller om den slår et sving.

Hvis ståltrådskassen i et dæk er defekt vil det udover slør i rattet og "dunke" ved høje hastigheder, som regel også være sådan, at ved meget lav fart vil rattet give udslag fra side til side, ofte så du kan se det hvis du slipper rattet, hvordan det slår frem og tilbage...

Hvis dækkene ser normale ud, så kan det være mange andre ting.

En skæv fælg kan få bilen til at slå i rattet og medføre "dunkelyde"

Så vidt jeg husker er bilen forhjulstrukket?

Så kan det også være et defekt kardanled.
(Hvis du drejer rattet skarpt og sætter lidt hårdt i gang, først den ene og derefter den anden side, kan du så høre nogen "knurre" eller bankelyde?)

Bremserne kan du heller ikke udelukke, for selv om bremserne virker, kan der være en bremseskive der er skæv eller en bremseklods der sidder løst o.s.v.
Bremser bilen helt roligt ned, eller støder/rusker den lidt ved nedbremsning?
Hvis den gør, er det en skæv bremseskive.

Bærearme/bærekugler, der vil du typisk høre "klonkelyde" ved langsom kørsel over ujævnheder, huller o.s.v.

Ligeledes ved defekt støddæmperophæng.

Defekt/slidt styrekugle = ratslør og at styretøjet i visse positioner føles mere trægt.

Hjulleje defekt, der du som regel kunne høre en syngende lyd fra det hjul hvor lejet er i stykker, og du vil kunne mærke at der er slør når bilen er hejst op og du vrikker sideværts med hjulet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-09 12:57

Hjulboltene sidder vel godt skruet fast? Det kan være lidt jord eller andet skidt på indersiden af et af hjulene, der skal ikke ret meget til, en lille ubalance bliver hurtig stor når hjulet kommer op i fart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-09 13:16

Dova har fat i det rigtige.

Hvis bremseklodser ikke tager ens kan skiven blive skæv og det kan også give symptomere du beskriver.

Hvis du har sat nye klodser på en gammel skive uden at rette den af kan det gå galt.
Det kan også være monteringsfejl. Er du helt sikker på at dine bremser sidder rigtigt, og at de rigtige dele er let bevægelige ?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-11-09 14:47

Du kan da prøve at bytte forhjulene med baghjulene, så får du at vide om fejlen ligger i hjulene

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 24-11-09 15:31

min genbo har lige fået skiftet alle 4 sutter på sin Astra.

Opel forhandleren havde et tilbud i foråret på 4 nye dæk - men de duer ikke.
De buler og springer i trådene.

Nu har genbo fået 4 mærkevare dæk, og det er slut med rystelser i rattet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 16-12-09 11:05

Hej alle nu har jeg endelig fået løst problemet. Jeg fandt ud af at reservehjulet aldrig har været brugt, så det satte jeg først på i højres side, men det hjalp ikke. Så satte jeg reservehjulet på i venstre side og så var alle rystelserne væk. Jeg synes ikke rigtig at jeg kan se nogle fejl på det dårlige dæk, hellerikke at der skulle mangle nogle kloder. Men nu er problemet løst, og det er også nogle gamle dæk der sidder på bilen, jeg tro aldrig de har været skiftet. Jeg mener er dova er inde på det rigtige så derfor får han mine point.

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 16-12-09 11:07

Tak for svaret dova.