/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Duftranke
Fra : Hovgesen
Vist : 1560 gange
50 point
Dato : 24-11-09 11:18

Hej..

Jeg har en duftranke som har set sine bedre dage. Bladene falder af fra bunden, så er ikke pæn mere.
Er der nogen der kan fortælle mig, om man kan tage skud af den og få til at gro? og hvordan?
Jeg har prøvet at tage et sideskud og sat i vand, men gav ikke noget resultat.

Mvh. Lasse

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-11-09 11:34

Hej Hovgesen

Jeg kan se at du har 2 annullerede spørgsmål, selv om du har fået gode svar på dine spørgsmål. Du skal ikke annullere dem, når du har fået svar, men acceptere det svar du synes er bedst om, ved at klikke på "Acceptér" ude til højre ved den person som giver dig det svar du kan bruge. På den måde giver du de udlovede point til den du synes skal have dem.

Mvh
Krummen

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 24-11-09 11:43

Hej.. okay, det vidste jeg ikke.
Jeg mener ikke selv jeg har annuleret noget. Men skal nok være opmærksom på det fremover.
Tak

Lasse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-11-09 12:01

Hej Lasse.
Ja du klipper ganske enkelt nogle skud af spidserne og sætter dem i vand.
Helst et mørkt glas og de vil sætte rødder efter en tid.
Så kan du plante dem. Meget simpelt.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-09 12:03

Formering: Som stiklinger anvender man en-leddede stiklinger med fuldt udviklede blade. Hele ranker kan bru­ges til stiklinger med undtagelse af den bløde top. Man kan stikke i enheds­jord, blandet med sand; temperaturen bør være 22-23°C. Det bedste stikke­tidspunkt er januar-marts. Stikkejor­den må hele tiden være godt fugtig. Stiklingerne slårrod i løbet af 2-3 uger.

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=10a0d5a5-fe83-4e58-8710-12433878b326

Hvis det med at sætte i vand ikke virker, kan du prøve ovenstående eller begge dele.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 24-11-09 12:06

Hej Pia

Tak for svaret.
Kan du sige præcis hvor jeg skal klippe? Er det fra hvor den skyder, med den lange stingel? Eller bare tage et sideskud.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 24-11-09 12:14

Tak for hjælpen smuller54.
Det er lige sådan en side jeg har kigget efter

Mvh. Lasse

Godkendelse af svar
Fra : Hovgesen

Dato : 24-11-09 12:15

Tak for svaret smuller54.