/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Regnvand og naboer!
Fra : l.Wils
Vist : 7008 gange
300 point
Dato : 23-11-09 21:32

Min nabo kom ind til mig idag 23/11 09 og klagede over at regnvandet fra min have løber ind i hans carport.
Desværre er hans carports fundament lavere end jorden på min grund, så jeg vil gerne vide
hvad lovgivningen siger om den sag. Der må jo komme mange af den slags sager på grund af vejret.

Hilsen L.W.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 21:44

Har du ingen tagrende ??????

Hvis ikke skråner taget vel den rigtige vej

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-09 21:49

iflg. loven er du forpligtiget til at holde regnvandet på egen grund. så du å nok til at lave noget rørføring.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 23-11-09 21:52

Det vand der løber ind til naboen er vand der falder på min græsplæne,

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-11-09 22:08

Hvorfor løber regn vandet af din græsplæne ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 22:16

Noget af min familie har en grund der ligger lidt højre end naboens

De har gravet 4 faskiner ned, for at undgå at deres regnvand løber ind til hende

Nederst i dette link, kan du se at f.eks Varde kommune skriver, at der ikke må komme regnvand indtil naboen pga opførelse af carport

http://www.vardekommune.dk/media(2278,1030)/Vejledning_for_garager_og_lignende_mindre_bygninger.pdf

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 23-11-09 22:27

min grund ligger ca 30 cm. højere end naboen. og hele kvarteret ligger på et skrånende område der hælder ca 15%.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 22:31

Din grund skråner vel ikke ind i naboens carport

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 22:31

Jeg ville købe og nedgrave nogle faskiner, så har du vist din gode vilje, evt. kan du snakke med naboen om at deles om udgiften

Der må ikke komme regnvand ind i hans carport fra din grund, så han er i sin gode ret, til at brokke sig

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 23-11-09 22:39

Min grund skråner direkte ind i hans carport fordi den står i skæl og at der ikke er en sokkel der er højere end min grund hvis jeg nivellere jorden på min side ligger der jord ca 20 cm op på hans trævæg
på carporten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 22:45

Så læg et dræn i .....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 05:53

Jeg kan ikke se andre løsninger, end at du må købe faskiner

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-11-09 06:39

Hvis det er naturligt fald, der giver problemet, er det for så vidt dig uvedkommende, men har du foranlediget årsagen til problemet, skal du også løse det. Er det naturligt, må din nabe naturligvis selv bekoste en ændring for løsning af problemet.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 24-11-09 08:32

Er det muligt at der er en der kan linke til den lov der snakkes om?

Der bliver nævnt at man iflg. loven er du forpligtiget til at holde regnvandet på egen grund.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 10:04

Jeg er i tvivl om det er denne lov

Citat
§ 55. Er der fare for, at betydelig skade kan ske på grund af et vandløbs mangelfulde tilstand eller på grund af usædvanlige nedbørsforhold eller andre udefra kommende usædvanlige begivenheder, kan vandløbsmyndigheden foretage det fornødne uden påbud og på den forpligtedes regning. Politiet yder om fornødent bistand hertil efter regler, der fastsættes efter forhandling mellem miljøministeren og justitsministeren.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12758

Men ingen kan vel være i tvivl om, at hvis det var os selv der havde bygget en carport, og naboens regnvand kom ind og ødelagde den, så ville vi blive mugne... logisk nok skal der gøres noget for at forhindre det kan ske

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-09 11:25

Men hvis naboen har gravet ud til sin carport så der derved fremkommer niveauforskel kan det måske være hans problem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 11:40

Prøv engang at læse dette indlæg med spørgsmål og svar fra juraeksperten

http://www.juraeksperten.dk/vand_fra_naboens_terrasse.html

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 24-11-09 18:52

Min nabo vil ikke have noget problem hvis han sørger for at forhøje (sokkelen som er en eternit plade) Ca 20 cm. så underkanten af carportens træbeklædning er over min grunds terræn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-09 19:03

Det korte af det lange....

I kommer ingen vegne med love og paragraffer.....

Snup et par kolde (måske varme på denne årstid) og find i fællesskab en løsning I begge kan være tilfreds med....

I skal vel forhåbentlig leve sammen en del år uden at bære "skudsikker" vest....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-11-09 21:34

Der er ikke noget at diskutere! Hvis terrænet er naturligt skrående ned mod naboen og der IKKE er fast belægning, så må naboen selv klare problemet... Hvis det var fordi at du havde lagt fliser og det vand løb ned til naboen skulle DU forhindre det.... Men når man bor neden for( på skråninger) så skal man selv bygge efter forholdende, så naboen ha selv bygget sit carport for lavt...

Så stik ham en bajer og se ham i øjene og sig: Jeg vil gerne give din en bajer mere mens du lver dit byggeri om så det passer til de faktiske forhold....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-11-09 21:41

Og forresten så hjælper det altså ikke noget at grave faskiner ned for at løse dette problem....

En faskine er under jorden og skal TILLEDES vand....!

Det der er tale om her er AFSTRØMNING og så skal det samles i et afløb som kan ledes til en faskine...

Men da afstrøming på græs anses for at være begrænset er der IIKKE krav om at gøre yderligt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 21:56
Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 25-11-09 21:33

Min genbo ( altså ikke naboen) har forbindelse til en fra teknisk forvaltning, så han kommer en dag og ser på det, helt uofficiel, så der er nok en løsning på vej.
Idag har jeg lavet en lille nødløsning med to mørtel spande 70 kr. den ene med 100 huller og der uden om har jeg lagt fiberdug og et hul i jorden, jeg har købt en dyppumpe 200 kr. en slange 600 kr. den var dyr så nu har naboen kun det vand han har i øjnene
problemet med naboen er også at han er udlænding og muslin så bajeren, må jeg nok drikke selv
Da jeg kan se at der er mange der har set på mit problem skal jeg nok give løsningen når den kommer. L.W.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 25-11-09 22:56

Det er godt at du får en sagkyndig til at råde dig, det kan godt være lidt svært for os på kandu,når vi ikke kan se de faktiske forhold

Ærgeligt at i ikke kan snuppe et par øller, så må i tage en fredspibe, - inden vandpiber bliver forbudt -

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 26-11-09 21:28

Så fik jeg besøg af en mand fra teknisk forvaltning, (et hel uforpligtende besøg) og så fik jeg af vide, at det overhoved ikke er mit problem at naboen har vand i sin carport. Hvis det stammede fra mit tag var det min sag, regnvand kan man ikke holde på,
Jeg må overbevise ham om, at hvis han vil være fri for mit vand, må han tætne og forhøje sit fundament på bygningen og lave et afløb i indkørslen.
Så nu vil jeg ordne haven, helt efter mit eget ønske. og træværket på carporten må må han så tage sig af, hvis han vil.
Jeg håber selvfølgelig fortsat på et godt naboskab, men jeg vil nok ikke ligge på knæ for det.
Og så vil jeg sige tak for jeres venlige deltagelse i denne lille debat,
pointene må nok gå til Nordsted 1, selvom der nok var flere der var med i opløbet.
hilsen L.W.

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 26-11-09 21:29

Tak for svaret Nordsted1.