/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutning af vandslange
Fra : marc43
Vist : 4315 gange
100 point
Dato : 23-11-09 17:02

Jeg har brug for at tilslutte min vandslange til en køkkenhane med 21 mm udvendig gevind.

Jeg har en Gardenakobling, der har stort set den rigtige størrelse 1/2 "". Problemet er, at den er beregnet til en udvendig hane med groft gevind, mens der er fint gevind på en indvendig køkkenhane. Jeg ved, at der findes en eller anden dims, men hverken Silvan eller Stark kunne hjælpe og da de begyndte at snakke om pex-rør så gik jeg

Er der nogen, der kan hjælpe?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-09 17:06

XL har det, har selv købt...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-11-09 17:11

lad os starte med det kedelige, det er ikke lovligt
kan det lade sig gøre, ja da, du kan købe en overgang der passer, og det er lidt underligt at silvan og stark ikke skulle have den.

Prøv f.eks i HN/jemogfix

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 23-11-09 17:51

Jeg har ikke XL hvor jeg bor og der plejer ikke at være ret meget hjælp at hente i jem & fix, men det kan være, at det er den eneste udvej. Jeg prøver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 17:58

Så prøv et havecenter - de har det også...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-09 18:16

hvad med at få smeden til at lave en udvendig vandhane til dig. det vil spare dig for en masse besvær senere,og så dyrt er det altså heller ikke.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 23-11-09 19:42

Jeg bor til leje. I mit hus førhen havde jeg en vandhane

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 23-11-09 19:45

Hej !
Xterminator har ikke ret i at, det ikke er lovligt.
Men svingtuden, hvis det er den du vil sætte den på, den er ikke godkendt til trykket.
Hvis det er en fast del af hanen så er den.
Skal du bruge slangen til at vaske bil med, eller vande blomster.
I så fald er det ok med svingtuden, men du skal ikke slå knæk, på slangen.
Derimod skal slangen sættes til vaskemaskinen, ja så er det forbudt.
Det er der flere grunde til.
Svingtuden er ikke egnet til trykket. Derfor Ulovlig.
Hvis du åbner for både det kolde og det varme, kortslutter du, så det kolde løber over i det varme. Det kan tage flere timer for en tilkaldt bliktud at finde en sådan kortslutning, og det koster kassen. "beboelses ejendomme"
Kortslutningen opstår når vaskemaskinen stopper med at tage vand ind.

Højris

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 23-11-09 21:31

Enhver Silvan har da den overgang hvis den da ikke er udsolgt

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-11-09 21:35

Højris - tak for en god forklaring hvor du runder flere ting man måske ikke lige tænker over i kampens hede.

Asbjørn2

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-11-09 06:53

Det er ikke helt rigtigt Højris :

Citat
Xterminator har ikke ret i at, det ikke er lovligt.

en køkkenhane eller blandigsbatteri er ikke beregnet til påsætning af slangeforskruning, og selvom der fås den omtalte overgang i de fleste byggemarkeder og havecentre, så siger loven, at en hane med slangeforskruning skal være med indbygget contraventil, og det er et køkkenbatteri ikke, derfor er det rigtigt som Xterminator skriver -
det er faktisk ikke lovligt

mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-11-09 10:25

jeps, det er ikke lovligt, måske der er nogle der kan huske sagen fra Ølby (køge) hvor folk blev syge.
Det burde gøre klart for de fleste hvorfor det ikke er lovligt

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 24-11-09 12:43

Tak for svaret Stouenberg.

Det blev så Stark i stedet for og det var en Gardena-ting og ikke en VVS-ting.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-11-09 12:57

OK
Citat
det var en Gardena-ting og ikke en VVS-ting.

hvilket ikke ændrer på lovligheden - men du kan trøste dig med at det sidder mange steder,
og iøvrigt virker udmærket.
Du skal bare undlade en hane eller anden lukkeanordning i den anden ende af slangen -
du kan nemlig ikke stole på at din tud på blandingsbatteriet holder til vandværkets tryk
i det lange løb.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-11-09 11:33

Nå ja, der var så lige en detalje med kontraventilen. ups.
Højris

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-12-09 21:10

Det hedder en 22 x ½ overgang.

Og det er ikke ulovligt.
Vandnormen beskriver ikke noget som helst om kontraventiler på vandhaner eller vandhane tud oa.
Derimod beskriver den om forurening af drikkevand..

En slange monteret på en tud, til brug der IKKE er fast monteret ( feks. vaskemaskine), kan Jeg ikke se, ikke overholder lovgivningen.

Bare brug løs. Indtil der er en der beviser Jeg er gal på den.

Grunden til det gik galt i Køge, var netop at der var lavet en fast forbindelse mellem drikkevand og spildevand, uden sikring. I dette tilfælde, skulle det have været et luftgab, og ikke en kontraventil.

Gasmanden2