/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
240 volt stikkontakt m. jord
Fra : olehenne
Vist : 844 gange
100 point
Dato : 22-11-09 15:26

I vejledningen til ny Brother farvelaserprinter står skal jordforbindes! Er det et krav i DK?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-09 15:44

Nej, det er ikke et krav i DK, men står det i manualen, så skal du gøre det, ellers dækker garantien ikke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-11-09 15:50

Kablet er forberedt til det ved at sætte en lille stift i jordbenet. Men det må man bare ikke i DK. Men ved at skrive det har de frasagt sig fejl på den konto i tilfælde af fejl for du har jo ikke gjort havd der stod. Men udelad du blot det, det virker alligevel.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 22-11-09 16:43

Hmmm der hvis ingen på denne klode der kan bevise om en printer har været sat til i en stikke med jor elller uden jord......... så garantine vil nu nok dække der. ligeledes med en printer hvis den har en strømforsyning, der også er jordstik med til ,,,, men hvad skal man bruge det til,,,,,,,den har da ikke brug for jorden........

Bassebo.........

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-11-09 17:37

Det er for at forhindre støj at man sætter jordben i. Hvis det skal være helt korrrekt er det agsolut bedste at forbinde pcen til jord. Men der er jo altid lige et 240V stik med jord i nærheden

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-11-09 18:03

Printeren vil køre udmærket alligevel, men med jordforbindelse vil der kunne være en afledning af fejlstrøm, statisk elektricitet eller evnt. strøm fra lynnedslag i nærheden af huset. Nævnte ting vil i værste fald kunne ødelægge kredse, men meget sjældent. Det e jo svært at føre en jordforbindelse fra stikkontaketen. Maskineriet vil fungere fint alligevel, og du kan bare brække det 3. ben af, hvis der et sådan.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-09 18:53

Ved tilslutning af apparater i Danmark skal man følge fabrikantens anvisninger. Derfor er det formelt et krav.

Men tag det roligt. Det er formentlig bare en af de sædvanlige oversætterfejl.

En jorledning via stikkontakten har hverken effekt overfor statisk elektricitet eller noget med lyn at gøre. Det er populære misforståelser. Hvis den har metalkabinet, og der er overgang ved en fejl i kabinettet, kan en jordledning beskytte mod berøringsfaren.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 22-11-09 22:19

OK det kan være en måde at sikre sig mod at dække garantien. Det jo svært at trække en jord op på første sal hvor den skal bruges. Hvis den er forsynet med tre ben har jeg hørt at garantien bortfalder hvis man fjerner jord benet. Vores bærbare PC'er var også med tre ben til netdelen. Men det savede jeg af, da det ikke altid er til at finde en stikdåse med ekstra hul.
Måske man skal spørge forhandleren?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-11-09 22:23

der er ikke et krav om jord i danmark hvis bygningen er før 76 men der er krav om at der så minimum skal være et hfi/hpfi relæ på installationen.
det er også et krav at hvis man laver en ny installation skal jorden fremføres der hvor man lægger nyt kabel (ikke nødvendigvis helt ud til tavlen

SB kan dette læses

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-11-09 23:09

Citat
Hvis den har metalkabinet, og der er overgang ved en fejl i kabinettet, kan en jordledning beskytte mod berøringsfaren

Jeg mener ligesom transor at jordledningen kun skal beskytte personer mod berøringsfare, men hvis man er ked af at save/brække det tredie ben af for en evt. senere garantisag, så tag en stump lampe-ledning og monter i den ene ende et hanstik med 2 ben (til alm. stikkontakt), og i den anden ende et hunstik med 3 huller.
Så kan ingen senere påstå at der har været forandret/pillet ved det udleverede originaludstyr, og sikkerhedsmæssigt så arbejder man jo stadig bag HFI eller HPFI relæet.

så er alle

PS. Husk at tage den lille stump forlængerledning med på ferierejsen / hotellet, også her i DK.

Godkendelse af svar
Fra : olehenne

Dato : 23-11-09 08:29

Tak for svaret transor.