/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elmåler
Fra : jes-a
Vist : 1020 gange
77 point
Dato : 22-11-09 13:16

Jeg har lige købt en elmåler og sat den til min computer som bruger 350W(står der på strømforsyningen). Computeren har nu samlet været tændt i 26 timer. Måleren viser kun 1,49W. Hvordan kan det lige passe. Bruger computeren ikke 350W i timen?
Måleren viser også hvad der bruges i watt lige nu og her. Den hopper mellem 700 og 1300W alt afhængig af hvor meget computeren belastes. Men det er jo værdier langt fra 350W.
Kan nogen her give mig en forklaring?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-09 13:21

Der er jo forskel på hvad computeren bruger i stilstand og når du belaster den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-09 13:27

Det der står på computeren mærkeplade er en nominel værdi, som burde passe under fuld last. fuld last har man ofte kun lige under opstart.
Men computerdata er ofte halvt løgn og fri fantasi. Både på ydelse og forbrug.

computerens switchmode forsyning tager strøm i en speciel kurveform, som de små billige elmålere ikke kan måle korrekt. .
Det med de 1,49 W må være en aflæsefejl eller en skrivefejl.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 22-11-09 14:40

Er du ikke sikker på at der står 1,49Kw på din måler ???

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 22-11-09 16:32

ja

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 22-11-09 16:48

Der er altså nogle aperater den ikke kan måle. Men hvilke kan den måle. elpærer, fjernsyn?

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 77 point
Dato : 23-11-09 16:35

hvad hedder den måler som du har købt...?

Du kunne jo også prøve om ikke den lokale elektriker ikke har en du kunne låne eller på hos din elforsynings-selskab eller måske låner det lokale bibliotek de der små måler ud der hedder "SparOmeter " ........har selv lånt en bibliotek engang af det mærke..... før jeg selv købte et " sparOmeter "....

Bassebo...

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 23-11-09 17:45

Der står ikke noget navn på. Men den er lige købt i aldi.

Jeg satte den til en 60w pære, og den viser lige nøjagtigt 60W. Så den måler vel rigtig nok.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-11-09 17:51

du kunne jo også få fat i en gammeldags enfaset elmåler ( bimåler ) den viser næsten helt sikkert rigtigt- elselskaber forærer ikke strøn væk !

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 26-11-09 12:49

Jo, der står 1,49kw

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 26-11-09 12:50

Tak for svaret Bassebo.

Jeg finder sådan en måler hos mit el selskab. Det er nok sikres. Jeg ringede til dem, og det var ikke noget problem at låne en gratis.