/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvidkål
Fra : Højris
Vist : 2016 gange
100 point
Dato : 21-11-09 19:09

Hvad forskel er der på sommer og vinter hvidkål, altså det der bruges til stuvet hvidkål.
Jeg mener ikke at jeg kan se forskel, men det var min kære afdøde mor der hævdede at der var forskel. "På smagen"

Højris

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 110 point
Dato : 21-11-09 19:31

Sommerhvidkål er mere frisk og mild i smagen og hovedet er ikke så kompakt, som et vinterhvidkål.

Vinterhvidkål er mere "sejt" og kraftigt.

Håber, at du kan bruge dette.

Hanne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 19:40

Sommer hvidkål er lettere i det. Ligesom spidskål.
Et sommerhvidkål er typisk mindre end et vinterhvidkål. Vinterhvidkålen holder tilgengæld i længere tid.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 19:40

ja, jeg kan se Camillasmoster har svaret

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-09 19:43

Ja, hi hi smuller54 - jeg var hurtigst på knapperne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 19:45

som altid Camillasmoster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-11-09 19:47

Nah, det ved jeg da ikk'....... du skal nok få held af at give mig baghjul

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-11-09 20:08

En rose er en rose er en rose, som Gertrude Stein sagde.

Nu siger specielt de unge potato, potæto, eller i den danske version, kartoffel, kartoffel.

Der er, som de to damer (det går jeg lissom ud fra) har nævnt, lidt forskel, men både sommer- og vinterhvidkål, samt spidskål kan bruges til det samme, stuvet, råt (sommer- og spids er dog bedst her, spidskål bruger jeg tit som salat), coleslaw, svitset, i en hjemmelavet forårsrulle, kåldolmer osv.

Savoykål fungerer på samme måde, men ser meget sjovere ud!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 20:09

http://jonaskogebog.blogspot.com/2008/07/letstuvet-sommerhvidkl.html

måske lidt inspiration. Ved godt at det ikke lige er helt i relation til spørgsmålet, men kunne ikke li´la´vær

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-09 23:47

Den væsentligste forskel på de to er holdbarheden.

Vinterhvidkål kan gemmes meget længe mens sommerhvidkål har en meget begrænset levetid, fordi det indeholder mere væske

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-11-09 00:12

Vinterhvidkål er lidt sødere..... synes jeg

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-11-09 07:09

Så blev der også gjort kål på det spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 24-12-09 11:49

Tak for svaret Camillasmoster.
Ja tak for det, jeg fik så fat i et vinter hvidkål og min Tobington blev aldeles vellykkedet.
Opskriften, på opfordring
Glædeligog Højris

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-12-09 23:36

Jeg vil gerne se opskriften - aner ikke, hvad det er