/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vægttavle
Fra : syllemus
Vist : 6165 gange
200 point
Dato : 21-11-09 11:16

Hej

Jeg skal have monteret vægttavle på min Jeep, da den skal til syn for første gang.
Jeg er lidt i tvivl om hvad der skal stå.

På min registreringsattest står der egenvægt 2150, køreklar vægt 2275 og tilladt totalvægt 2750.

Ved T skal der selvfølgelig stå 2750. Men jeg er så i tvivl om jeg skal trække egenvægt eller
køreklar vægt fra totalvægten for at få L som last?

Syllemus

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-11-09 11:40

Jeg ville tage tavlerne med og spørge i synshallen. De kender retningslinierne, men umiddelbart ville jeg hælde til køreklar vægt, men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-09 11:51
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 11:51

http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

se under identifikation og påskrifter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-09 11:56
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 21-11-09 13:04

T= totalvægt
L = Lasteevne Det er totalvægten fratrukket bilens egenvægt (det tal skulle også fremgå af registreringsattesten)

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 14:23

Ud fra linket fra refi, forstår jeg det sådan efter nye regler, at totalvægten skal fratrækkes køreklar vægt for at få lastevne? Eller er det sådan som dova skriver?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 14:29

Citat
Ud fra linket fra refi, forstår jeg det sådan efter nye regler, at totalvægten skal fratrækkes køreklar vægt for at få lastevne? Eller er det sådan som dova skriver?

Refi har ret- det første link . Min pajero, har påtegningerne fra de gamle regler. Det er det Dova skriver.

Men som du kan læse af diverse link fra Refi og jeg, (som vi dog falder over hinanden), så er der visse kg, som nu skal medregnes- personer og udstyr og brændstof osv.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 14:49

Min bil er fra 2005, så gør jeg som dova skriver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-09 14:51

Det betyder ikke så meget HVAD du gør - synshallen skal nok fortælle dig om det er de rigtige tal...

Og bilen bliver IKKE kasseret af den grund....

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 14:52

Den skal også bare gå igennem synet, så bliver den pillet af igen, kan ikke forstå
at man skal have det lort på, undskyld udtrykket

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 14:55

refi- det håber jeg hellere ikke, bare jeg ikke skal til omsyn pågrund af fejl tallene

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 21-11-09 15:52

Jeg har fra pålidelig og irriteret kilde, at det koster 510kr. at køre uden vægttavle!!

Gert

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 17:02

Gert- jeg blev engang stoppet ved en kontrol.
Jeg fik ingen bøde for at køre uden vægttavle. Politimanden forstod godt årsagen til at jeg ikke
havde det på, nemmelig at det ikke er særligt pænt at have siddende.
Så jeg fik kun en påtale.

Jeg har fået sat vægttavlen på, men dog kun i den ene side, håber det går

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 17:29

Hvad er problemet ? Jeg kan da dårlig se min. Bilens farve er baggrundsfarve og nogle lyse bogstaver.
Den sidder nederst - foran døren.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 17:39

Det kan godt være, men forskellig mening om det. Min bil er sort, så det skinner sku for meget igennem med hvide tal

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 17:45

Men så kunne man selvfølgelig montere en vægttavle med sorte tal, så vil man nok ikke lægge så meget mærke til den

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 17:47

Hva´så kan du ik´bare lave dem grå ? Jeg kan ikke se, at der står noget om krav til farven.

Men jeg kan godt se hvad du mener, på min olivengrønne kan man ikke se det så tydeligt.

Små slag--
jeg er selv ligeglad- for mig er det bare en bil og min er jo også en gammel støder

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 17:49

Citat
Men så kunne man selvfølgelig montere en vægttavle med sorte tal, så vil man nok ikke lægge så meget mærke til den

ja, gør det

så er der jo ikke noget at komme efter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-09 17:51

Citat
Påskrifter skal udføres i holdbar farve, der klart afviger fra køretøjets eller skiltets
farve.

Der er da vist noget I har misforstået med hensyn til farver

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-11-09 18:03

Hvis ikke jeg husker meget forkert, er reglerne for varevogne og trailere de samme: Der skal være en vægttavle i begge sider, og i en farve, der gør den let læselig.
Og yeps: Det kan komme til, at koste 510 kr til statskassen, at køre uden.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 18:06

smuller54, ja med et gammelt vrag ville jeg nok også være ligeglad, hahaha :D)

Jeg er skide ligeglad med den vægttavle, så snart jeg har været til syn, ryger den af lige så hurtigt igen som den er blevet taget på, basta

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 21-11-09 18:07

hov den griner smiley, var vidst lidt forkert

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 23-11-09 18:47

Tak for svaret dova.