/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Frikort, SU og arbejde?
Fra : BilalKinali
Vist : 3675 gange
100 point
Dato : 20-11-09 21:33

Hey,

Jeg får SU med mit frikort. Kan jeg også bruge frikortet til mit arbejde?

Hvor kan jeg evt. læse mere om det helt konkret? Synes skat's hjemmeside er indviklet.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-11-09 21:38

Du kan helt klart bruge dit frikort så længe der er plads...

din arbejdsgiver skal vist skrive på det hver gang

ellers gøres det jo op hvert år når skatten beregnes

du vil altid have beløbet på frikortet som skattefrit beløb....uanset hvor du tjener pengene

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 21:41

jamen kan jeg bruge kortet både til SU og arbejde? :S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-09 21:45

Citat
jamen kan jeg bruge kortet både til SU og arbejde?

Hvis SU opbruger dit frikort kan du ikke (du kan ikke have 2)

Men er det ikke opbrugt kan du selvfølgelig....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 21:47

Mine unger har afleveret frikortet til SU og betalt ren skat på deres fritidsjob

Har de indbetalt for meget skat får man det retur (mine har nu aldrig fået skattepenge retur)

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-11-09 21:47

Ja, du kan jo kun bruge dit frikortbeløb en gang
når det er brugt, skal du betale skat af resten

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 21:47

jeg kan bruge 43.000 kr i år, og jeg skal arbejde fra 10.-30. december.

Vil jeg så få skattefrit SU og skattefrit løn fra arbejdet?

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 21:48

troldekavlen, jeg ved godt det er en gang. Men kan man bruge det 2 stedet samme tid, når kortet stadig ikke er opbrugt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 21:55

Jeg syntes det vil være en god ide for dig, at ringe til dit skattekontor.

Det er lige før det er for sent på året til at ændre noget som helst, men det vil da også være ærgeligt, at betale ren skat, hvis det ikke er nødvendigt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-09 21:59

Du skal jo have frikortet FYSISK i hånden for at kunne bruge det....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-11-09 22:02

Citat
jeg kan bruge 43.000 kr i år, og jeg skal arbejde fra 10.-30. december.

Vil jeg så få skattefrit SU og skattefrit løn fra arbejdet?[

Hvis dit frikort lyder på 43.000 i år- kan du bruge restbeløbet når du har trukket SU fra - din arbejdsgiver skriver bagpå frikortet indtil du har nået de 43.000, derfra skal du betale den procent som der står af det beløb du tjener derudover.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 22:02

jeg kan måske fravælge SU i december måneden? er det så ikk bedre at bruge frikort til arbejdet?

Jeg vil få 137kr i timen
14 arbejdsdage
4½ timer om dagen = 63 timer
hvilket er ~8630kr
minus arbejdsmarkedsbidrag ting 8%
løn med frikort altså = ~8000kr i runde tal + 0 SU = 8000 kr
uden kort, efter skat ~5000kr + 1800kr SU = 6800 kr

Bare lige sådan jeg tænker :D

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 22:04

refi, nej ikke FYSISK. Sidste år da jeg arbejdede gik jeg til kommunen, og de sagde fordi jeg får SU, er mit frikort elektronisk, og derfra kan mit arbejde trække automatisk.

Hvis alt er som sidste år er der ingen problemer, har bare hørt det ikke er det samme når man er over 18 år :S

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 20-11-09 22:08

Det er underordnet hvordan du "tænker".....

Har du ikke kortet må du betale skat....

Er beløbet brugt op må du betale skat...

Er beløbet IKKE brugt op men du IKKE har kortet - må du betale skat men får pengene tilbage....

Offentlige instanser bruger IKKE dit kort - de kan trække oplysningerne fra SKAT...

Gå på kommunen - de kan fortælle dig om beløbet er brugt - eller vil blive brugt...
Derefter kan du få et nyt på et evt. restbeløb.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 22:17

ja det nok bedst at snakke med kommunen. Tak

Godkendelse af svar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 22:17

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-11-09 22:25

Det ser under alle omstændigheder ud til, at du kommer til at overstige fribeløbet for hvad du må tjene på en måned, og så kommer du under alle omstændigheder til at betale SU tilbage for den måned

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-11-09 22:35

sidste år, fik jeg udbetalt 18.xxx kr for 1½ måned (6 uger) med frikort og SU.

Og fik 1 kr tilbage fra ATP.