/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Beregning af CO2
Fra : xteam
Vist : 2938 gange
50 point
Dato : 20-11-09 20:32

Hvad udgør 1 KW omregnet til CO2

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-11-09 21:18

Baseret på hvilken produktionsform, kul, naturgas, tung eller let olie, træ, vind, A-kraft eller???

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 20-11-09 21:26

Så skal jeg lige have undersøgt NRGI Horsens hvem de er aftager af. Det ved du måske ??

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 20-11-09 21:42

Det er hovedsaglig naturgas der bliver brugt, men der bruges også olie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-11-09 23:33

Det kommer i høj grad an på, hvor længe.

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 20-11-09 23:50

Kordigerer mig hvis dette ikke passer helt. 1 kw udgør 0,7 co2

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-11-09 23:50

Hej xteam

1 tons CO2 giver et forbrug på 376,7 liter gasolie eller 443,3 Nm naturgas

100 liter gasolie udleder 0,27 tons CO2 ved en brændværdi på 35,87 MJ/liter
100 Nm naturgas udleder 0,23 tons CO2 ved en brændværdi på 39,6 MJ/Nm

Det er ikke lige hvad du spørger om, da spørgsmålet er, hvad 1 KWh udleder, men er det 1 KWh el (virkningsgrad er ca. 40% ved produktion af el), eller er det den direkte omregning til KWh af olie / naturgas.
Nu er det jo sådan at usikre spørgsmål også giver usikre svar ,og sådan må det jo nødvendigvis være, men du skal få et tilbud af de sjælne, for jeg vil gerne sende dig mit regneark (benyttes endnu dags dato i et større fjarnvarmeselskab), men det kræver jo at du lige skriver til mig med din mail-adresse så jeg kan sende dig regnearket som en vedhæftet fil.

Hilsen Asbjørn2

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 20-11-09 23:53

Hej Asbjørn2

Ja det er EL. Min mail adresse er h739(a]hotmail.com

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 21-11-09 00:42

Til xteam

Har problemer med at vedhæfte fil i Outlook Express, men prøver nu igen på Outlook --- bare lidt tålmodighed, så SKAL det lykkes.

Asbjørn2

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 21-11-09 01:09

Til xteam

Intet mail-program vil kendes ved dig, men det var du vist også klar over, ikk' ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-09 01:39

Spørgsmålet lader sig ikke besvare klart.

1 kW er ikke en energimængde men en effekt. Hvis den fremstilles med atomkraft, vandkraft eller biomasse afbrænding eller vind ,er svaret tilnærmelsesvis 0 kg/s

I danmark leveres el baseret på en blanding af ovenstående plus afbrænding af fossile brændstoffer. På din elregning og på elselskabets hjemmeside kandu se svaret beregnet ud fra årets gennemsnitsblanding.

Men det opgives pr kWh og ikke pr kW

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 21-11-09 09:27

h739(a)hotmail.com

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 21-11-09 09:45

Hej transor

Jeg har været inde på NRGi hjemmeside, men kan ikke finde det som du beskriver. Hvis en kunde kunne spare 10.000 Kwh om året, vil kunden også gerne vide hvor meget CO2 det udgør.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-09 15:07

Som transor er inde på, er der mange faktorer der spiller ind, ud over de nævnte betyder det også ret meget for den samlede virkningsgrad, om der er tale om et kraft/varmeværk (altså et der både laver el og fjernvarme, og derved har en højere samlet virkningsgrad) eller et rent elværk.

Elsparefonden skriver her http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/indeklima/naturgas

at 1 kWh el giver ca 0,5 kg CO2, så med de 10000 du nævner, sparer du (vi, verden) ca 5 tons, eller næsten ½ af en gennemsnitsdanskers årlige udslip, det lyder da OK

Godkendelse af svar
Fra : xteam

Dato : 21-11-09 16:34

Tak for svaret vagnr. Takker også de andre for gode indlæg. Jeg vil bruge vagnr. indtil videre i mine beregninger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-11-09 17:39

Selv tak, xteam