/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
JORDVARME
Fra : jens-lyn
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 20-11-09 18:59

påtænker at installere et sådant, - hvad skal jeg kigge efter for at få størt mulig gavn af det ?

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 20-11-09 19:51

en grund der er stor nok

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 20-11-09 19:57

1) Din nuværende installation!.....Kan det betale sig?

2) De omgivelser hvor det skal lægges!...Bor du evt. med en sø hvor det kan lægges ud! det skulle være hurtigt og billigt da der ikke skal graves næsten!

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 20-11-09 21:08

grunden er rigelig stor
det nuværende varme er olie, et gammelt fyr,

jeg søger egentlig et svar om hvad jeg skal kigge efter, mærke - teknik - ydelse - økonomi - når jeg skal vælge en varmepumpe til jordvarme, - og en ting mere - kan det evt købes med fordel i udlandet ? tak -

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-09 22:51

Hvis det er gør det selv og du ved hvordan det skal laves, så køb i Sverige. Men som importør tager du selv ansvaret og har i bedste fald 1 års stumpegaranti. Mange kommuner har det dog alternativt med gør det selv og forlanger trykprøvning mv udført af at et kapabelt firma. Så besparelsen bliver ret hurtig udhulet gevaldigt.

Dernæst står du som GDS'er selv med hele trimningen, og skal købe hjælp til at få det til at køre optimalt.

Men som med alt andet specialistarbejde - få et par tilbud og sammenlign disse. Vældig moderne er det at spekulere i trinløst styrede varmepumpe. De er i nogen tilfælde en anelse billigere i driften. Men efter endt garanti kan de være et mareridt at reparere på.

Nogen tror at de selv kan nedgrave, men må efter en uges tøffen rundt med en minigraver og en totalt smadret have sande at nedpløjning havde været det smarte.

Nogen tror stadig det evig saliggørende er anvendelse af glykoler til frostsikring. Efter en overgravning og en regning på 50000 for oprensning og reparation lærer de at IPA havde været et bedre alternativ.

Mærke. Tjaaa hvem leverer en ordentlig garanti. Hvilken installatør er tillidvækkende.

Gammelt oliefyr: Få gang i planerne i løbet af december og køb i januar. Staten har varslet skrotningstilskud til gl oliefyr. Gælder formentlig kun ved indkøb af godkendte anlæg, installeret af ordentligt firma. Dvs ikke GDS og import fra Sverige. Ejheller godtnok-anlæg fra VVS Experten.

Godkendelse af svar
Fra : jens-lyn

Dato : 20-11-09 23:26

Tak for svaret 3773. det var da god information, tak