/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
windows vista 3 gb ram max
Fra : snaptil
Vist : 1013 gange
50 point
Dato : 20-11-09 11:17

Hejsa

Jeg har en bærbar med 4 gb ram i. Derudover har jeg windows vista installeret.

Jeg er blevet lidt om tvivl om følgende:
er det vista der begrænser sig til 3gb ram eller er det andet.
Min bærbar er en:

PACKARD BELL EasyNote ME35 med installeret 4 gb.ram.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 20-11-09 11:25

Hej Er det ikke 4 ub ram vista kan tage????? og kan det ikke være din pc som ikke kan klare mere end 3 gb???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-09 11:39

Jeg blev belært af EXTERMINATOR som siger at det 32 bit computere der ikke kan bruge mere end 4 GB RAM, 64 bit computere kan håndtere større RAM så har du en 32 eller 64 bit computer ? Uanset styre system

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-11-09 11:40

Citat
Som nævnt i #1, så kan du ikke benytte mere end max 4GB hukkomelse alt i alt i både 32bit XP og Vista. De 4GB er inkl hukkomelse på grafikkort osv. Dvs ca 3GB alm RAM i alt.

Løsningn er at skifte til Vista 64bit. XP 64bit er langt fra så supporteret som Vista 64bit, så den ville jeg ikke vælge.

Der findes forskellige "kneb" til at få et 32bit system til at se alle dine RAM. Men rent performancemæssigt er det er gang fis. Det skal du kun benytte dig af, hvis du blot ønsker at kunne "se" de sidste RAM. De ydelse bliver ikke bedre. I en del tilfælde falder den dirrekte.

taget herfra http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=14&tid=407269

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-09 11:42

o.v.n. har ret, maskinen er er 32 og kan kun håndtere max 4 gb ram.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-11-09 11:45

ok så skal jeg have undesøgt om jeg har en 32 bit eller 64 bit nogle tricks?

jeg har været inde hos microsoft og downloader den her:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-11-09 11:52

ifølge denne hjemmeside siger de også her at det er 3 gb:

http://vistaguide.dk/forum/viewtopic.php?p=2267&sid=151cd51a61182398f3e794d87a641056

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-09 11:54

Den behøver du slet ikke køre hvis du har Vista, Windows 7 kræver ikke så meget af computeren som Vista gjorde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-09 11:57

maskinen tager en del af dine ram, derfor siger den at du har 3 gb. Hvis du vil have mere, så skal du opgradere din maskine til en 64 bit. Men så risikerer du at en del af de maskiner du har sat til din computer ikke virker. Så sørg for at finde den nye drivere du skal bruge inden du opgraderer.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-11-09 12:00

Ok, lyder da godt hvis jeg kan opgradere, men skal jeg ikke sikre mig at min cpu er en 64 bit? eller har det ingen betydning?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-09 12:05

Det er faktisk din cpu som skal være til 64 bit, så jow den har ret stor betydning

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 20-11-09 12:05

står der ikke 64x nogen steder på din pc ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-09 12:06

Hvad vil du med mere ram ?????

Du skal køre nogen kolosal store video eller grafikprogrammer for overhovedet at have brug for mere

Derudover vil du få en masse bøvl med hardware + de fleste af dine programmer alligevel kun vil køre i 32bit

Så glem det til en bærbar... Det er spild....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-11-09 12:10

Det mente jeg nok.

Så igen hvordan tjekker om det er 64 bit?
det er Intel(R) Pentium(R) Dual T2330 kan ikke se videre i enhedshåndtering
jeg har "Everest home edition" men desværre en gammel udgave og den nye ser ikke ud til at være gratis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-09 12:14

IGEN - glem det

Supports up to 4 GB RAM using 2 GB DDR2 SO-DIMMs.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-11-09 13:06

jamen det sjove er at pcen er født med 4 gb, så føler mig lidt snydt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-09 13:12

Har du nogensinde set en computer som viser det samme RAM som det der er installeret ?
Jeg har ikke, lige nu sidder jeg ved en XP computer med 1 GB RAM den viser 896 MB RAM

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-09 13:33

Citat
jamen det sjove er at pcen er født med 4 gb, så føler mig lidt snydt.

Følelser kan vi ikke rigtig gøre noget ved....

Sidder der 2 x 2Gb i - ja så ER der 4 Gb - uanset om du kan få det vist eller ej....

ALT i maskinen bruger af rammene - og en del af dem er måske dedikeret til dit grafikkort....

Så du er IKKE blevet snydt....

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 20-11-09 19:28

Siden hvornår er det spild at opgradere til et 64bit system når nu engang maskinen understøtter det? Jeg siger ikke at du vil kunne mærke at ydelsen går drastisk op ved at skifte til 64bit, softwaren skal jo som sagt være skrevet til det, men alligevel. Og hvis dit hardware ikke er totalt antikveret, skal det nok virke, selv min "remote wonder" fjernkontrol, (som ati desvære ikke gad at lave 64bit drivere til :/) fik jeg til at virke igen, ved hjælp af en tredie parts driver. din cpu kan godt køre et 64bit OS.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-09 16:02

Start > H-klik på computer > og vælg egenskaber og der kan du se om det er 32 bit eller 64 bit

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-11-09 18:53

Ellers hent den gratis Everest her

http://majorgeeks.com/download.php?det=4181

Men som andre nævner så er det ikke noget ved 64 bit for alm. "dødelige".
Dine 3 GB ram er dem som systemmet kan håndtere. Alt afhængigt af dit grafikkort antal ram vil du se andre tal. Det er nemlig det hele antal total ram på alle enheder, der er 4 GB.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-10 14:46

Tak for svaret refi.