/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Juletræspynt
Fra : Yxvandoolu
Vist : 5447 gange
50 point
Dato : 20-11-09 08:22

Før i tiden kunne man købe englehår eller fehår til at hænge på juletræet. Det er noget tyndt hvidt kunststof, som får træet til at se ud som om det var dækket af spindelvæv. Dette har jeg ikke kunnet finde i en del år nu, og det private lager er for længst brugt op.
Sidste år forsøgte jeg mig med det som Panduro kalder Englehår, men det var mere hår end spindelvævs-agtigt. Alt for klumpet og svært at få lagt ud i et tyndt, men homogent lag.

Er der nogen, der ved om man stadig kan få dette? Udlandet også ok (ikke at jeg tror at det findes der, men man ved jo aldrig).

Nogen der har nogle erfaringer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 09:00
Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 20-11-09 09:04

Ja, som jeg skrev kendes det som englehår (står flere gange i indlægget) eller fehår. Bør måske lige pointere, at der naturligvis er tale om den oprindelige hvide farve.

Det er min opfattelse, at det som man i dag ser rundt omkring som englehår ikke er det jeg leder efter. Jeg har i hvert fald ikke selv haft det store held. Derfor vil jeg gerne høre om der er nogen, der har nogle positive erfaringer med det - brugt på juletræer, som man gjorde tidligere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 09:06

Jeg tror faktisk det er udgået, muligvis pga brandfare??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 09:10
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 20-11-09 09:16

De skriver her, at det er det ægte gamle englehår, men jeg syntes ikke det ser helt rigtigt ud når jeg klikker ind på de små billeder??

http://www.trocadero.com/stores/antikhaus/items/473655/item473655.html

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 20-11-09 09:18

Ja. Nej, det var nu ikke den slags jeg tænkte på. Det jeg har sat på juletræet siden slutningenn 80'erne var ikke noget der kradsede. Formoder at der blev lavet en alternativ udgave på et tidspunkt.

Interessant læsning, dog!

Er der nogen, der har erfaringer i at bruge det som der findes nu? For jeg har svært ved at få det spredt ud tyndt som spindelvæv (Panduros). Det er virkelig mere som dukkehår, synes jeg.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 20-11-09 09:23

Kan forresten godt huske nu at have læst den udenlandske diskussion sidste år. Men stadig interessant af den grund.
Har lige talt med min mor, som siger, at det kradsede for mange år siden (sikkert 60'erne, som de skrev), men ikke de sidste mange år. Og at det jeg kan huske ikke var brandbart (stod i hvert fald på posen). Sikkert netop fordi den gamle slags var.

Den fra USA kunne godt ligne det jeg husker at kunne få fat i de sidste år. Og det virkede nogenlunde. Gad vide om det mon sælges i Tyskland...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 09:32

Jeg har også søgt i Tyskland, der fandt jeg noget der var guldfarvet, og mindre groft end det hvide i det andet link, men ikke noget spindelvævsagtigt

Jeg giver op, håber du har heldet med dig

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 20-11-09 09:46

Hmm - for evt. andre, der måtte have samme spørgsmål, kan jeg tilføje hvad jeg indtil videre har fundet ud af:

1) Der sælges gammelt englehår (formoder af den kradsende type?) på eBay og Etsy. Oftest af amerikanske sælgere.

2) "Glass Angel Hair" på engelsk.

3) På tysk hedder det Feenhaar eller Engelhaar. Tyskerne laver stadig "Glass Angel Hair" til USA.

4) I følge en 4 år gammel tråd på gardenweb (http://forums2.gardenweb.com/forums/load/hypertufa/msg112248177630.html), findes der noget der hedder Angel Cloud (søg "Angel Cloud" hair - for at finde det - ellers får man bare om skyer!). http://www.bronners.com/1144227.html: "I bought is called Angel Cloud, softer and fluffier, less irritating to the hands and easier to pull apart spun glass."
"Made in the USA, this fire-resistant Angel Cloud™ angel hair is made of very fine spun glass and polyester. ... Pull strands apart and drape in your tree for a heavenly accent."

Så umiddelbart tyder noget på, at jeg skal have fat i det Nordsted1s andet link (den amerikanske tysk-prducerede) og det der Angel Cloud. Så må vi se hvordan det er.

Godkendelse af svar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 20-11-09 09:47

Tak for svaret Nordsted1. Det ser faktisk meget rigtig ud. Så må vi se om det så også er det. Fandt også noget andet, som hedder Angel Cloud, som lyder lovende. Prøver også det. Tak for indsatsen! To hjerner tænker bedre end en.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-11-09 10:23

Det gammeldags fehår mener jeg var lavet af tynde glasfibre, det kunne både kradse og skære, men var ikke brændbart, dengang brugte man jo stearinlys på juletræerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-09 11:28

Det gammeldags fehår sælges ikke mere her i landet.

Årsagen er, at det bestod af tynde glasfibre, som var farlige fordi de knækkede og kunne perforere huden og komme ind i kroppen, ligesom små fragmenter af det kan indåndes og virker på samme måde i lungerne som asbestfibre

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 20-11-09 12:25

Der er altså stadig folk, der bruger stearinlys på juletræet...

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 24-12-09 13:48

Opdtering: Angel Cloud duer ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-12-09 13:54

Ej hvor ærgeligt