/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
nummerplader
Fra : trimare46
Vist : 1168 gange
100 point
Dato : 19-11-09 19:05

hvis man får klippet pladerne på sin bil pga manglende betaling af forsikring, skal bilen så synes igen for at få den på plader igen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-09 19:06

JA

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 19:13

NEJ

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-11-09 19:22

Citat
Min bil er stillet væk og bliver ikke benyttet i en længere periode, - kan jeg vente med at syne bilen til den igen tages i brug?
Der er ikke i reglerne for periodisk syn mulighed for at udsætte den seneste frist for syn. Vi anbefaler derfor at afmelde bilen ved motorekspeditionen på et skattecenter, når den står ubrugt. Udgiften til nye nummerplader vil helt eller delvis, alt efter periodens længde, blive opvejet af sparet vægtafgift og forsikring. Når bilen er afmeldt, behøver den ikke synes, før den igen skal have nye nummerplader på. For at køre bilen til syn, skal du leje prøvenummerplader på et skattecenter. Efter syn kan du igen købe nummerplader til bilen. Du skal være opmærksom på, at uanset hvornår bilen bliver synet, bliver bilen stadig indkaldt til syn på baggrund af bilensr

Undskyld korrekt NEJ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 19:27

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-11-09 19:51

Det kommer an på hvor lang tid siden det er, at den er blevet synet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 20:34

Du skal skyndsomt få forsikringen i orden, og fremvise kvitering for betalt forsikring. Der må ikke gå for lang tid, ellers kan du risikere at skulle syne den igen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-09 21:15

Nej, det skal den ikke umiddelbart medmindre bilen kommer til at stå mere end et år uden plader på, men som Severino skriver, du skal betale forsikringen og møde med et nyt forsikringsbevis for at kunne få udleveret nummerplader igen.

Bilen holder syn i to år, men hvis den indenfor den to-årsperiode kommer til at stå uden plader i mere end et år, skal den synes igen, uanset det ikke er to år siden sidste synsdato.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-11-09 05:02

Det kan da være ligemeget om den skal synes eller ej. Det koster da kun 300-400 kr. for et syn.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 20-11-09 08:23

Tak for svaret dova.