/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
severino kom lige ind
Fra : bibsamie
Vist : 574 gange
200 point
Dato : 19-11-09 18:04

jeg har idag fået en ny fiberforbindelse på 100/100 nu er problemet jeg kan kun slutte en pc til boksen, hvis jeg montere en switch og så videre derfra mister jeg så noget af hastigheden, hvad kan jeg ellers gøre ??

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 18:30

Det ville da være nemmere at skrive en PM hvis det kun er EEN du vil snakke med...

Kommentar
Fra : ostehaps2

Dato : 19-11-09 18:49

.kkrfseeddd

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-09 19:01

Da jeg fik fiberforbindelse snakkede jeg med teknikeren om at miste hastighed hvis flere computere var tilsluttet. Løsningen var at købe en rputer som kunne køre med de hastigheder, og det gjorde jeg. Og det kører i dag.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-11-09 19:51

Nej du mister ikke forbindelse, forbindelsen 100/100 er til din boks i stuen. Et netværk hjemme i stuen er som regle på 100 mbit og det er derfor du ikke mister noget. Og for at du skal kunne koble flere computere på skal du have en router ikke en switch.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-09 20:19

Undskyld jeg slog forkert i mit svar, der skulle have stået at jeg kører med en router.

En D-link Dir 655 og den kører 10/100/1000

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 20:23

Med udgangspunkt i dit spørgsmål, så kan du kun have én PC pr. tildelt IP-adresse, når du bruger en router. Den vil virke som en fordelerdåse på det eksisterende netværk.

Hvis det er en router du har, så vil den skabe dit lokale netværk, hvor der er lige så mange adgange som du kan uddele lokale IP-adresser, ud fra den indstilling der er i routeren. - Routeren vil så formidle forbindelserne over dens gatway, og ud på dit fibernet.

At din hastighed går ned kan have flere årsager. Routeren skal naurligvis kunne klare de 100 MB, men du vil til enhver tid være afhængig af de trafik der er ude på nettet, som du må dele sammen med alle os andre.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 20:25

Citat
Med udgangspunkt i dit spørgsmål, så kan du kun have én PC pr. tildelt IP-adresse, når du bruger en [B]switch[/B]. Den vil virke som en fordelerdåse på det eksisterende netværk.

Det var det der skulle stå!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-11-09 20:31

severino

er en forbindelse gennem feks. den D-Link der bliver omtalt lige så hurtig som en kabelforbindelse til pcen. pcen står ca 10 meter fra boksen.

per

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 20:49

Hvis denne D-Link er konstrueret til at kunne køre 100 MB, så burde det ikke have nogen betydning.
Teoretisk kan du bruge kabler op til ca. 100 meter, uden nogen nævneværdig tab. Dog skal du være opmærksom på antallet af samlinger og evt klemmeskader på kablet, som kan svægge signalet gevaldigt.

Hvof' det
Fordi du bringer kablet ud af ballance, når trådparrene ikke hele vejen er snoet om hinanden i en ensartet snoning. Det er det jo ikke i samlingerne, lige som et fladmast kabel, bringer kablet ud af ballance.
Jeg har eksperimenteret med et fladbåndskabel, 8 leders, der er beregnet til ISDN. Her kunne et 2 meters kabel lige trække lidt signal, og et lidt længere kabel, var forbindelsen død, selv om der er elektrisk forbindelse på alle ledere.
Så hvis du har et andet kabel, så prøv med dette, om der skulle være en forskel.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-11-09 20:51

ups
jeg spurgte lige forkert, jem mente hvis det skal kører trådløst om det svækker betydeligt contra kabel

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 21:19

Den trådløse burde heller ikke være besværet at en langsommere hastighed. Men da trådløse forbindelser er langt mere følsomme over for forstyrelser omkring det, kan der være mange grunde til at den sætter hastigheden ned.
Mange forbindelser af 802.11g køre max 54 Mbit, så her er du allerede halveret i hastighed. Hertil kommer så andre nabonet, som køre på samme eller på nabokanalerne, som kan være årsag til, at hastigheden går ned.
Hvis dit trådløse køre med AUTO hastighedsvalg, så vil den hele tiden vælge den hastighed, som er muligt, når en stabil hastighed skal opretholdes. Hvis der er mange forstyrelser, så går hastigheden ned.
Når jeg nævner nabokanalerne, så er det fordi at der kun er 5 Mhz mellem kanalerne, men at hver kanal har en båndbredde på 22 Mhz, så den lapper ind over sidekanalerne.
Det er derfor en god ide, at holde sig et par kanaler fra naboens trådløse netværk, hvis du vil undgå forstyrelser.
Men der findes en lag række andet elektronisk legetøj, som bruger frekvensbåndet på 2,4 GHz, som forstyrer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 21:23

En af de vigtigste ting ved et trådløst netværk, er at antennerne i begge ender, har de bedste betingelser for at kunne se hinanden. Signalerne går den direkte vej, altså i en lige linie, og er der noget imellem, så falder signalstyrken, lige som når du går ind foran en lyskegle fra en lygte.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-09 22:04

Den D-link router jeg har kører med 2 stadionære med kabler og så kører den med 1 trådløs og med samme hastighed. Hastigheden bliver ikke forringet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 22:37

Sikkert rigtigt granner, men hvis du køre med alle tre maskiner samtidig og henter større filer samtidig, så vil du opleve en nedgang i hastigheden, da routeren skal dele sine resourcer med de abonnenter der er koplet op.

Men da de fleste data som vi henter på nettet, er af så små størrelser, så vil vi ikke opdage, at den ene maskine må vente et par sekunder på den anden, da den aktive tid er så lille som den er.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-09 00:03

Severino det er rigtigt, men store pakker hentes kun sent om aftenen, for da er der ro på nettet i vores bebyggelse. Og så er reglerne i vore antenneforening, at film fra nettet kun må hentes mellem 1 og 6 om natten. Så får de hele båndbredden og om dagen begrænses store pakker så hastigheden bibeholdes.