/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor blev Farfar af??
Fra : Rytterknaegten
Vist : 922 gange
499 point
Dato : 19-11-09 15:49

Hej derude.
Jeg er gået lidt i stå i søgen efter min Farfar: Axel Hansen f.29-11-1899, Kbhvn Helligkors, Sokkelund, Kbhvn
T.Stryhn har været så elskværdig at finde mine aner tilbage. Men nu er jeg gået i stå.
Sporet ender i FT Ålborg Stenosvej 2, Budolfi, 1921, ved at han vendte tilbage til Far og Mor efter at have besvangret min Farmor i Maribo1921, arb som Automekaniker der? I Alimentationssagen er han tituleret Maskinarbejder. Faderen der var Lokomotivfører ser ud til at have flere boliger (Tjenesteder) ved D.S.B, Kbhvn/Århus/Ålborg og ???. I FT 1925 Ålborg er familien forsvundet.
Har søgning ude på DIS, og prøvet at finde noget på DDA, men ved ikke om jeg søger rigtigt der.
Det kunne jo tænkes at med den håndværkerbaggrund, har han søgt ind ved D.S.B.
Måske er der én derude der vil hjælpe??
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 19-11-09 15:54

Glemte Oldefar: Fyrbøder/Lokomotivfører: Hans Peter Hansen f.11-1-1878
Oldemor: Julie Sørine f. Mortensen 2-7-1880, Århus,Vor Frue.Hasle.Århus

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-11-09 17:27

Hej

Han må være til at følge i Lægdsruller fremtil midt i 1930'erne - derudover har jeg ingen bud.

Lis

Kommentar
Fra : ostehaps2

Dato : 19-11-09 18:47

jhhjhjg

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 19-11-09 21:06

Hej Lis
Jeg ved intet om lægdsruller. Men i afhøringen i Alimentationssagen, står hans opholdssteder siden hans fyldte 18 År Bla:
Stenosvej 2 Ålborg 8-1-1920
Næstved K.F.U.M 27-4-1920??
Ålborg Soldat: 9-10-1920
København Kastellet: 22-12-1920
Ålborg: Stenosvej 2: 1-5-1921
Jeg er ikke nået saa langt i min "Læretid" som slægtsforsker, så jeg ved hvad man bruger lægdsruller til. Hvad skal man bruge dem til når han havde aftjent sin værnepligt som 22 årig??
Mvh
Rytterknægten

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 23-11-09 01:17

Var der nogen der kunne forklare lidt om lægdsruller??

Kommentar
Fra : webm

Dato : 23-11-09 07:55

Citat
Var der nogen der kunne forklare lidt om lægdsruller??

Lægdsruller og søruller - en vejledning
Lægdsruller og søruller er fortegnelser over værnepligtige mænd i et antal udskrivningsområder, kaldet lægder, som fra 1701 kunne udskrives til militærtjeneste i hæren eller flåden. Via rullerne kan du følge en værnepligtigs flytninger i værnepligtsperioden og se, hvor han aftjente vVar der nogen der kunne forklare lidt om lægdsruller??ærnepligten.

Nederst på siden kan du se oplysninger om, hvordan du finder lægds- og sørullerne på det enkelte arkiv.

Oplysninger i lægdsruller og søruller
I lægdsrullerne findes oplysninger om:

Fødselstidspunkt
Faderens navn (moderens navn, hvis personen er født uden for ægteskab)
Fødested og opholdsted(er)
Højde
Eventuelle legemlige skavanker
Hvor værnepligten blev aftjent
Eventuelt fritagelses- eller kassationsgrund
Dødsår, hvis den værnepligtige døde inden sin sletning af lægdsrullen
Militære straffe

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 23-11-09 09:11

Kan man mod betaling få nogen til at finde nogle personer i Lægsrullen,jeg mener er der nogen der arbejder med det.VH John.

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 23-11-09 17:32

Nu blev min Farfar færdig med Værnepligten ved en alder omkring hans 22-23 År, vil det sige at han vil stå i lægdsrullen til hans 35 År, og hvis han dør inden hans 35 år, kan man se det i en lægdsrulle?
ELLER, bliver man slettet efter værnepligten?? Man kan/kunne jo blive genindkaldt den gang!!, så skulle de vel kende ens adresse.
Måske falder "10øren" snart!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Rytterknægten

Accepteret svar
Fra : Cheeta

Modtaget 499 point
Dato : 13-12-09 01:31

Hej Rytterknægt
Jeg har sendt noget, til dig på din mailadresse, som du måske kan bruge
Mvh. cheeta

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 14-12-09 21:42

Tak for svaret Cheeta.
Der er måske noget at hente her??
Mvh
Rytterknægten