/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel og søgefunktion
Fra : kondivand
Vist : 919 gange
50 point
Dato : 19-11-09 13:32

Jeg har trukket en kontoudskrift fra min bank over de sidste 12 mdr.

Herefter vil jeg gerne finde ud af, hvor meget jeg har brugt på forskellige udgiftstyper.

For at undgå at pege på hver enkelt post og lægge sammen, så forestiller jeg mig, at jeg kan indskyde en kolonne. Her skal der være en søgefunktion, der f.eks. undersøger om posteringsteksten i den pågældende linie f.eks. indeholder ordet "kvickly" osv. Så skal den skrive "Mad" i kolonnen med søgefunktionen. Herefter vil jeg kopiere funktionen ned igennem alle tusinder rækker. Når det er gjort, så vil jeg tage en Sum.hvis og finde ud af, hvor meget mine udgifter til f.eks. mad har været i den pågældende periode.

Det svære er altså om søgefunktionen kan afsløre om "kvickly" f.eks. findes i en tekst, som også indeholder andet tekst. Posteringsteksten kan se sådan ud:
DK 12345 Kvickly Andeby

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 19-11-09 14:15

skriv:

=HVIS(ER.TAL(FIND("kvickly";A1));"mad";"")

Mvh W.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-11-09 15:51

Sum af poster der hedder mad Hvis mad mm står i kolonne A, og beløbet i kolonne B
=SUMPRODUKT(($A$1:$A$300="Mad")*($B$1:$B$300))

"Mad" kan evt skiftes ud med en cellereference.
=SUMPRODUKT(($A$1:$A$300=D1)*($B$1:$B$300))

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-11-09 16:31

winetaster:
smart funktion - den kendte jeg ikke. Hvad hentydes der til mht. ER.TAL?

Rosco40:
Det vil være rigtig smart, hvad jeg kunne have en funktion i den øverste linje over alle posteringsteksterne, som så kunne søge hele kolonnen igennem efter f.eks. Kvickly og så selv lægge posteringerne sammen. Det ville svare til en sum.hvis, men hvor den selv skal gå ind i posteringsteksten og lede efter f.eks. Kvickly og så lægge summerne sammen.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-11-09 17:19

Denne sammentæller sum i kolonne B, hvis kolonne A indeholder ordet Kvikly sammen med anden tekst.

=SUM.HVIS(A1:A300;"*Kvikly*";B1:B300)

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-11-09 19:31

dettte er også muligt

=SUM.HVIS(A1:A300;"*Kvikly*";B1:B300)+SUM.HVIS(A1:A300;"*føtex*";B1:B300) osv

Accepteret svar
Fra : winetaster

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-09 11:57

Funktionen FIND returnerer et tal, hvis "kvickly" findes i tekst-strengen.
Hvis FIND bekræftes af ER.TAL, så findes ordet "kvickly" i strengen.

>>smart funktion - den kendte jeg ikke. Hvad hentydes der til mht. ER.TAL? <<

Hvis du også vil beregne med "Netto", "Fakta", osv., kan du skrive "Netto" i B1, "Fakta" i C1, osv.,
og skrive i række 2:
celle B2 =HVIS(ER.TAL(FIND(;$B$1));"mad";"")
celle C2 =HVIS(ER.TAL(FIND(;$C$1));"mad";"")
osv...
Kender du noget til VBA ?

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 26-11-09 13:06

Tak for svaret winetaster.