/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træbeklædning
Fra : Harring
Vist : 4897 gange
90 point
Dato : 19-11-09 11:50

Vi har et gammelt hus som er primært bygget op i lecablokke og gamle mursten. Vi overvejer at beklæde huset med træ af en art.

Er der nogen som har erfaringer indenfor dette? og hvem kan anbefale træsort og metode?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-09 13:20

Det var moderne blandt arkitekter for et par år ciden at beklæde med cedertræ eller japansk lærk.
Teknisk set og holdbarheden er bedre med diverse mineralske materialer. F.eks pudsning med mørtel til facacader.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-11-09 13:37

både cedertræ og lærketræ er udmærkede materialer til udvendig beklædning, men lærketræ er noget forfærdelig stads at arbejde med. dels er det slemt til at give fliser i fingrene, og dels vrider det meget. det er så galt, at brædderne kan blive helt deforme efter kort tid.
skulle jeg væle en beklædning i træ, ville jeg vælge gran. det holder rigtig godt, og har den fordel, at det ikke suger så meget vand som de fleste andre træsorter.
og så er det noget billigere. og væsentligt lettere at arbejde med.

tømreren

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 19-11-09 14:44

Her i Norge bruger vi mest fyrtræ, men skal det være rigtig fint(dyrt) er det Sibirisk lærk. men fyrtræ er godt og nemt at arbejde med.
her er nogle billeder af de mest brugte paneler.
http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Trelast/Utvendig-kledning/Liggende-kledning2/

ved ikke om de fås i DK

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-09 15:13

Ellers kig til Sverige. Der har de brugt stående panel af gran i hundreder af år. På mit eget stuehus trænger det til udskiftning på nordsiden, selvom det bare er fra 1894, men der været sjusket med rødfarven.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-11-09 18:25

Jeg har prøvet trykimprægneret fyr og overfladebehandlet lærk, og begge dele var sådan set OK, men har en tendens til at arbejde sig ud af facon m.m.
I dag ville jeg helt sikkert vælge fibercement. Det er lidt dyrere, men til gengæld fomstabilt, tæt og stort set vedligeholdelsesfrit.

Læs selv lidt mere i disse links:

http://www.bolius.dk/viden-om/arkitektur-og-hustyper/artikel/facader-med-overflader-af-fibercement/
http://privat.cembrit.dk/Files/Filer/DE/Videoarkiv/plank_speak_final.wmv
http://www.ivarplank.dk/

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 20-11-09 11:58

Har selv erfaring indenfor beklædning med lærk gennem mit job. Det fungerer fint og er nemt at arbejde med. Mit spørgsmål lyder mere på det tekniske i at beklæde et pudset hus, og holdbarheden i dette. Er det en fordel at isolere mellem strøer med en gang vindpap inden beklædning?

Fibercement er forøvrigt ikke aktuelt pga prisen. Jeg hælder til lærk men jeg tænker også på lodret 1 på 2 eller liste-stilen. Hvad syntes i og har nogen en mening og arfaring indenfor beklædning af et muret og pudset hus?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-11-09 12:12

Stående panel ("1 på 2") er selvventilerende

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 90 point
Dato : 20-11-09 12:15

Som du siger er fibercement dyrt - derfor fravalgte jeg det også sidst til fordel for lærk

1 på 2 (lodret) vil give huset et højere udseende medens f.eks. klik-beklædning (vandret) vil få det til at syne lavere og bredere.

Du kan også lave en vandret beklædning adskilt i sektioner af en lodret liste osv. osv.
Gå i gang med at tegne, så finder du det, som du synes bedst om.

Hvis beklædningen er tæt ind til huset på smalle lister vil jeg ikke mene, at det er nødvendigt med vindpap, men skal der isolering imellem ville jeg nok gøre det.

I dit (større) byggemarked fås der også brochurer, som du kan studere, om alverdens byggeemner.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-11-09 23:35

Enig; der skal vindpap udenpå, hvis du vil benytte lejligheden til udvendig isolering.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 21-11-09 17:54

Nogen der har erfaringer og priser på sådan noget beklædningshejs?

Jeg tænker både 1 på 2 gran og andre typer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-09 17:47

Spørg det nærmeste og det næstnærmeste savværk

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 22-11-09 18:32

Tak for svaret. Havde slet ikke tænkt på at spørge et savværk om prisen. Det var derfor jeg gik herind og spurgte om erfaringer på området........

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 22-11-09 18:33

Tak for svaret myg. Du får point for dit seriøse svar.