/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tv signalomformer
Fra : lham
Vist : 1442 gange
200 point
Dato : 19-11-09 07:33

input uhf antennesignal coax 75 ohm ( mpeg2 og mpeg 4 )
output TV RF signal til coax 75 ohm nu kun med mpeg 2 signal som output

Altså : box der laver mpeg 4 signaler om til mpeg 2 signaler men udsender mpeg4 kanalerne ( og mpeg 2 kanalerne )blot i mpeg2 format klar til feks antenneindgang på TV med kun mpeg 2 tuner indbygget.
Skal være 2012 kompatibel

So ein ding muss ich haben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 09:14

Hvad i himlens navn vil du pakke ud og pakke ind og pakke ud for.....

Citat
box der laver mpeg 4 signaler om til mpeg 2 signaler men udsender mpeg4 kanalerne

Hvis du kan modtage signalet (hvad enten det er mpeg4 eller mpeg2) - hvorfor så pakke det ind igen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 09:18

Umiddelbart lyder det som om du vil have mpeg2 signalet til at fortsætte efter 2012 så du slipper for udskiftning af udstyr.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-11-09 10:02

Køber Du en mpeg4 box lader den blot mpeg2 signalererne fise igennem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-09 10:18

Uden helt at forstå hvad du vil så:

Eks. en box til ca 500 kr. med MPEG 2 og 4 (bl.a. Føtex)
Den afkoder, eller hvad det hedder og kan sende videre til TV gennem Scarstik.
Alle de gratis kanaler kan ses på et TV med indbygget MPEG 2 via MPEG 4 boxen

MPEG 2 og 4 er tunere som omdanner antennesignal til TV kanalerne

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-11-09 12:38

Der findes ikke en direkte omformer i øjeblikket.
Hvis jeg var dig ville jeg have tålmodighed, der er meget der kan nå at ændre sig endnu i forhold til tv signalet. Derudover kommer alle de smarte løsninger nok tættere på 2012, eller evt et nyt tv du hellere vil have til den tid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-09 13:15

Så vidt jeg kan se kan det ikke lade sig gøre.

Mpg2 og mpg4 er to forskellige måde at komprimere et digitalt videosignal med lyd.

mpg4 komprimerer noget skrappere end mpg2. Det giver ikke et bedre resultat; men blot et der ikke fylder så meget. Så Hvis du uden kvalitettab kunne lave et mpg4 kodet signal om til et mpg2 ville det fylde mere, så der ikke ville være plads til det i den pågældende kanal.

Men man ved jo aldrig hvad en genial fyr kan finde på. Så hvis han kan lave det samme med mpg2 alene, kan man godt skrotte mpg4kodnin af udsendelserne.

Så glem det ønske og tænk i andre baner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-09 13:17

Hej Eyvind
Det er da synd og skam at bruge scart stik og kabler til det gode digitale signal. Behold det dog digitalt og overfør med HDMI.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 13:59

Citat
Behold det dog digitalt og overfør med HDMI.

Helt klart - men det er desværre ikke alle TV der HAR HDMI

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-09 15:28

Det kan ikke siges for tit. Scart er ikke en slags signal, men et stik.
Der er standarder til forskellig brug. Det kan både være RGB, composit, stereolyd eller supervhs.
Så branchens sædvanlige angivelse af et signal som scart er meningsløs.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 16:04

Citat
Så branchens sædvanlige angivelse

Det er de "experter" i med mange ting - sagde nogen digitale antenner

Jeg tror ikke de ved bedre.....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-11-09 17:17

Refi:
rigtig gættet-vil gerne undgå at smide velfungerende tv-s videos dvd optager ud 2012.

snaptil
da jeg skal i gang med at rokere en del om på de gode gamle apparater ville jeg gerne være afklaret om muligheder længe før 2012

jeg har denne digitalbox
http://www.multibox.dk/html/info.html

indeholder 3 mpeg2 tunere som så ”køres ud” internt ”mixet” på alm coax kabel som på gammeldagsvis sløjfes rundt til mine apparater med analog tuner indbygget.

Virker fint( har ikke brug for mere end de 3 kanaler ) men da de høje herrer i al deres uvisdom slukker mpeg 2 senderne 2012 , virker min 3 kanalers multibox ikke mere derefter, medmindre man lige med en lille box før antenneindgangen på min digitalbox sørger for at alle mpeg 4 laves om til mpeg 2 i RF /uhf niveau på 75 ohms coax som så tilsluttes min digibox antenneindgang .Det er den box jeg søger.

Transor skriver at kvaliteten er den samme på mpeg4 og mpeg 2 kun bånbreddeforskel altså mpeg 2 fylder mest-hvis det er tilfældet skulle min ”løsning” da fint fungere da de eksisterende mpeg2 kanaler i min digibox er ”bredere” end mpeg 4 , blot ”den nye box” ikke gør mpeg4 signalet bredere end det nuværende mpeg2 signal ved ”nedkodningen ”-eller er jeg helt galt på den ?

Der findes billige modulatorer men dem jeg har fundet omdanner bare et videosignal til RF signaler på flere udgange altså kun en kanal igennem til alle ”tunerapperater”

Selv bittesmå antenneforeninger må da nødvendigvis have sådan en dims –jeg ved bare ikke hvad jeg præsis skal søge efter- feks må Elgiganten da også have sådan noget udstyr til at føde deres ”200” skærme med , men måske fødes de alle af RGB (scart) HDMI.

håber det afklarede lidt-det kan ikke passe sådan en dims ikke findes , måske kunne man med et par kort sætte en pc til udelukkende at klare det job?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 19-11-09 17:32

Citat
Refi:
rigtig gættet-vil gerne undgå at smide velfungerende tv-s videos dvd optager ud 2012.

Tænkte nok det var noget sådan du havde i tankerne

Det vil være det billigste at vente et par år.
Tilsvarende multi-mpeg4 skal nok komme - men de skal lige godkendes....

Du kan sikkert skaffe den fra Kina - men det er uden garanti for at de virker til det danske mpeg4 signal.....

Mpeg er jo blot et komprimeringsformat der så udpakkes for at TVet kan forstå det.... Derfor er det jo lidt hul i hovedet at selvpakke det igen for at pakke det ud EN GANG TIL

Men hvis 3 afgange er nok - hvorfor så ikke bare montere 3 mpeg4 bokse i stedet - så meget fylder de da heller ikke.....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-11-09 18:31

refi:
Citat "3 mpeg 4 boxe i stedet...."

Jeg kan jo ikke bare "kabel -parallelkoble" den evt RF udgang på mpeg 4 boxene til en coax ledning - det skal der elektronik til mig bekendt !
men kender du til en box der kan klare det problem ( altså 3 RF signaler koblet sammen så de alle er på samme coax ) hører jeg gerne for så vil dit forslag jo være en mulighed

Det firma der laver A2B multiboxen som jeg har, har meddelt mig at de ikke har planer om at udvikle en tilsvarende med 3 /flere indbyggede mpeg4 tunere-og de er forøvrigt nylig blevet overtaget af et andet firma

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 30-11-09 06:39

Tak for svaret refi.
ideen med de 3 digi MEPEG 4 boxe ikke dårlig. Har så fundet ud af det det kræver en RF modulator pr box hvis udgange køres igennem et pasivt filter med en udgang . Sluttelig en linieforstærker. Så har jeg en "multibox" til MPEG 4 -prisniveau ca 4000
Jeg venter nu alligevel lidt med omforandringen.