/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lortebil.no
Fra : webgun
Vist : 2005 gange
100 point
Dato : 17-11-09 13:12

Min kæreste har købt en renault laguna fra 2001. nå men hendes bror ville være flink og vaskede motoren. ret hurtigt efter kørte den ad helvedes til. den kom til den lokale mekaniker som lavede fejlsøg og skiftede 2 stk Coil på motoren. Lortebilen er desuden udstyret med dæktryk målere som skal nulstilles efter skift til vinterdæk.
Regning.
2x coil = 1450kr
nullstilt lampe for dæktryk 400kr
feilsøg på motor= 400
arbejdsløn= 670
moms= 730
ialt = 3650 kr
Nå men hun henter selv bilen ved mekkeren og alt er i skønneste orden, indtil ca 40 km senere. bilen kører som lort igen og den melder også feil på dæktryk måleren.
jeg kører bilen til mekkeren igen og klager over at intet virker. han kigger på bilen igen.
nu har jeg hentet bilen. mekkeren siger at nu er det de andre 2 coil som var stået af, og dem har han skiftet og desuden er der en af dæktryksensorene som skal skiftes.
da jeg afleverede bilen 2. gang spørger jeg om ikke det er muligt at kortslutte/ deaktiver de dæksensorer. det er lov her i Norge at køre med vinterdæk og jag kan ikke rigtig se fidusen med at betale 2 gange 400kr + momme om året for de latterlige sensorer. uanset hvor stor en idiot man er ,så har jeg da alligevel aldrig set folk køre på flade dæk!.
Nå men han siger at det kan de saktens fikse. altså deaktiver de sensorer. men da jeg henter bilen så kan han pludselig ikke deaktivere dem alligevel??. en af dem er sjovt nok gået i stykker mens han har bilen.men han vil da gerne montere en ny sensor.
Da han fik bilen første gang virkede sensorne jo fint, så det må da være ham som har ødelagt den.
desuden er der nu en kontrollampe som lyser (SERV).jeg har kigget i manualen og der står ikke hvad det er, bare at man skal opsøge verksted. Ja flot!!, det er jo netop værkstedet som har fået lampen til at lyse. og for at det ikke skal være løgn så kommer jeg hjem og slukker bilen, og alle lysene i indstrumentbordet står og blinker helt vildt, og viserne på spedometeret og omdrejningstælleren hopper op og ned??. åhh gud, hvad har han nu ødelagt, den lortemekaniker.
han skal self. have 3000kr for den rep. men samtidig har ham ødelagt endnu mere end han har lavet. jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, piv!.
Jeg tør sku ikke at lade ham se på bilen igen, da han jo bare ødelægger den fuldstændig. jeg skal ned til ham i dag kl 1600 sammen med kæresten og betale de 3000kr for den sidste rep, og vil self. klage min sag. jeg har tænkt mig at sige til ham at jeg ikke kan se rimeligheden i at han ødelægger bilen, og vil køre den til renault for at de så kan lave de fejl som han jo har lavet på bilen. det koster self også penge, og dem kommer mekkeren sku til at betale!!.
kan man ikke godt forlange det??????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-09 13:24

Jeg ville heller ikke være tryk ved at afleverer min der

Selvfølgelig kan du da snakke med dem om det, det er bare tvivlsom om du får noget ud af det??

Har i ikke en slags FDM i Norge??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-09 14:34

Når der motorvaskes, kan der komme vand ned i tændrørshullerne. Det kan suges op med en klud.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-11-09 14:50

Meld dig skyndsomt ind i en motororganisation,(i DK FDM) og lad være med at betale mere overhovedet til denne mekaniker, - hvis ikke han anlægger sag, så var det en ide om du gjorde det, og det er det du skal bruge motororganisationen til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-09 14:55

Jeg ville ikke bare undlade at betale, ... hvis nu mekanikeren fik medhold, så kommer der renter og hva der nu kan tænkes på regningen

Du tager derned og snakker med mekanikeren idag, og hører hvad han har at sige til sit forsvar, hvis han påstår han har ret, så betaler du og meddeler ham, at han vil hører nærmere

Når du siger sådan, kan det godt være han får kolde fødder, men jeg tror nu han har set dig som en fast indtægt, så han vil ikke gi sig

I må have en organisation i Norge der kan hjælpe dig

Det kan også være at et andet værksted kan se om tingene er lavet rigtigt, og om det overhovedet er rigtigt det som han sagde der skulle rep.... hvis du kan få et værksted til at bakke dig op, kan du efterfølgende vise den første mekaniker denne udtalelse og evt. sige du tager en advokat (dette er kun nødvendigt hvis i ikke har noget a la FDM)

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-11-09 15:12

Jeg skal hente kæresten nu og så skal vi til mekkeren. jeg tager diktafonen med,hehe. skal nok høre kæresten om de har noget fdm her i Norge. og det der flimmer fra instrumentbordet har jeg filmet med kameraet, hvis det nu tilfældigvis ikke er der når mekkeren ser bilen.

i hører nærmere om hvad han siger senere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-09 15:22

Hvorfor skulle en mekanikker i Norge være mere ærlig end dem i Danmark ???
Jeg ville ikke stole på ham over en dørtærskel, og da slet ikke ud fra dit oplæg.
Jeg nægter at tro, at han er autoriseret. - Han er nok mere en af de mange perlegrusmekanikkere, som altid laver et mindre godt stykke arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-09 15:45

Det bliver interessant at høre udfaldet

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-09 17:54

I Norge heder FDM, NAF,"Norges automobil forbund" Der kan du melde dig ind,så får du hjælp.I dag hvor det er så meget elektronik så skal man ikke vaske motoren, har set flere gange at det har blevet mange problemer af det.
alimak

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 17-11-09 21:35

Dæktryksmåler???? På en '01?? Arh. det vil jeg gerne se hvordan det er lavet???

Men det er helt sikkert at han har haft gang noget som han ikke har haft nok forstand på.... Jeg ville inden jeg betaler noget yderligt køre til reanualt og få udlæst den og få deres dom... Ved at nogle testere på reanualt ka give heltforkerte fejlkoder når man ikke har den orginale....

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 19-11-09 11:24

Ja så var vi ved mekkeren, det gik faktisk udemærket. Sjovt nok er det chefen for værkstedet som tager imod os. Jeg siger at han hellere må komme med ud til bilen så jeg kan vise ham at dæktrykmåleren melder fejl IGEN, og at SERV. lampen lyser. ham benægter ikke at det er værkstedet som har fået den til at lyse, ligesom han indrømmer at de har haft problemer med de dækfiduser. han kalder straks på en mekker og lover at rette op på problemet med det samme.
vi går ind på kontoret og for der er jo en regning som skal diskuteres. inden jeg begynder at påpege de punkter på regningen som jeg mener skal slettes, tilbyder han at halvere regningen, og det godtager jeg self. med det samme.
Og tænk, efter bare 10min er bilen færdig. nu virker alt som det skal. selv den ene dækfidus som de ellers sagde var deffekt virker pludselig igen.
chefen siger at bliver der det mindste galt igen, skal vi bare komme med det samme og han vil lave det uden beregning.
så nu er vi rimelig tilfredse, men også spændte på om det nu holder i længden. godt at mekkeren kun bor 500m væk

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 19-11-09 11:29

Tak for svaret alimak. du får poingene pga NAF. jeg vidste det entlig godt men havede glemt det.
kærestens bror som jo vaskede motoren har pænt røde ører
Det viser sig efterfølgene at spasseren sku brugte en højtryksrenser til motorvasken

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-11-09 16:06

Takk selv
alimak