/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
og/at
Fra : jensviggo
Vist : 520 gange
10 point
Dato : 17-11-09 10:25

jeg kan ikke forstå, hvordan danskerne i flæng bruger og/at i flæng, på denne valgdag hører man meget kendte politikere bruge og i stedet for at, f.eks: citat Århus´ borgmester udtaler, at nu skal han osse hen og stemme, jeg mener da det hedder at stemme, er jeg helt afsporet?????????

jensviggo

Accepteret svar
Fra : Cathcart

Modtaget 20 point
Dato : 17-11-09 10:46

Daws jensviggo.

Nu skal du nok ikke kaste med sten, hvis du selv bor i et glashus. Måske det er en rigtig god ide, at du ser på dit eget "skrivesprog" først. F.eks. begynder man altid et indlæg med et stort bogstav - altså: Jeg. Dernæst bør du også se lidt på din tegnsætning. Efter i flæng skal der være . . (Således: i flæng. På denne osv.) Og så mangler du lidt kommaer .

Forøvrigt har du helt ret. Og du er bestemt ikke helt afsporet.

Vh Chris

PS! Jeg håber virkelig, at du vil tage ovenstående som værende positiv kritik , og at jeg ikke har ødelagt dit humør.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 17-11-09 11:32

Tak for kommentaren Chris.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-09 11:41

Og det er vist ikke høfligt at begynde et brev med ..... Jeg osv.

ku' ikk' lii' la' vær'

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-11-09 11:46

Jeg ville, som Chris ganske rigtigt skriver, feje for egen dør, inden du beklager dig over andres ortografi. Den smule du skrev i dit indlæg ville højst kunne indbringe 03 - 05 på den gamle skala, Så du er nok ikke den rette, til at skose andre for manglende ortografiske evner.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-11-09 12:21

Nu er ordblindhed (som det ligner) jo ikke selvforskyldt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-11-09 12:52

Det er da rigtigt Mosebaek at ordblindhed ikke er selvforskyldt. Men jeg er ikke enig med dig i, at dette ligner ordblindhed - bemærk at der ikke er en eneste stavefejl. Men så meget mere (hvis det er tilfældet) skulle man (jensviggo) måske være lidt overbærende med andres retskrivningsfejl. Det er så skide typisk dansk, at sidde og lytte sig blind på en ligegyldig sprogfejl, grammatikfejl, stavefejl for derefter at hidse sig op over det. Der er dagligt i tusindvis af dem i diverse medier. For pokker....hvis jensviggo ikke har andre problemer end om andre siger og / at korrekt, så må han være et lykkeligt menneske

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 17-11-09 13:46

Hej til Krummen.
Citat
Det er da rigtigt Mosebaek at ordblindhed ikke er selvforskyldt.
Der skal kommaer "omkring" Mosebaek. Således: "da rigtigt, Mosebaek, at ord..." .

Og jeg vil sige pænt tak til dig, jensviggo, fordi du ikke gav mig en skideballe på grund af mine utidige rettelser i dit indlæg

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-11-09 15:28

Nej, der skal ikke kommaer (anførselstegn) omkring Mosebaek, men der skulle have været et komma efter Mosebaek. Skal du rette noget, så gør det i det mindste korrekt.

Uanset om man staver forkert eller bruger ukorrekte tegn, så ændrer det ikke ved, at nogle danskere ææææælsker at fucke sig selv op på ligegyldigheder som brug af og / at. Det virker nare mere grotesk, når vedkommende selv er en spade til grammatik

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-11-09 17:47

Krummen!

Min kommentar om ordblindhed,var Ironisk ment.Jeg er helt enig med dig.
For mig at se,er jensviggo`s "spørgsmål" en vittighed.
Men det skal nok ikke forstås sådan.

Forøvrigt???... iøvrigt??? har jeg da også bøvl,med disse hersens små "kommaere".
Jeg smækker som regel et par stykker på,hvor jeg synes,det vil se godt ud.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-11-09 20:20

LOOL Ja jeg er heller ikke så nærig med dem. Der er jo nok af dem, og så er der arbejde til alle brokrøvene, når de skal rette vores tegnfejl

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 17-11-09 21:28

Det hedder ikke brokrøvene, men brokkerøvene . Og ganske rigtigt, så fik jeg sgu et komma for meget med omkring Mosebaek . Men hvorfor er der aldrig nogen, der bruger ; mere? Det er da så sødt, når det bruges sådan her

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-11-09 21:56

Semikolon er et uddøende tegn. De unge aner ikke hvad det er.

Om igen Cathcart...Det hedder brokrøv, når jeg skriver det. For det første aner du ikke om jeg hentyder til sygdommen brok, eller til en person som brokker sig og 2.....Jeg har min kunstneriske frihed til at gøre med ord og tegn som det passer mig. Det er ikke en opgave i dansk stil

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-11-09 04:43

høhøhø, herlig tråd, som jensviggo fik stablet på benene; og den fik lov til at udvikle sig stille og roligt til et muntert og lærerigt indslag.
krummen kl.15:28. den fornemmelse kender jeg og undlader derfor ofte at blande mig.
MEN 21:56 kom jo så de forløsende ord - kunstneriske frihed.
krummen, du er og bliver en af mine yndlinge. - er og bliver - det lyder vel underligt.
nå, god morgen.

ps.: jeg skriver det meste med småt for at skåne mine fingre. men det er en anden historie.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-11-09 05:17

høhøhø, herlig tråd, som jensviggo fik stablet på benene; og den fik lov til at udvikle sig stille og roligt til et muntert og lærerigt indslag.
krummen kl.15:28. den fornemmelse kender jeg og undlader derfor ofte at blande mig.
MEN 21:56 kom jo så de forløsende ord - kunstneriske frihed.
krummen, du er og bliver en af mine yndlinge. - er og bliver - det lyder vel underligt.
nå, god morgen.

ps.: jeg skriver det meste med småt for at skåne mine fingre. men det er en anden historie.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-11-09 05:19

hovsa, jeg skulle da vist lige være helt sikker. undskyld - det er jo først på dagen.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 18-11-09 06:13

God morgen kære Aase. Jeg er da vild med at være en af dine yndlinge, omend det kun er udi sprogets finurlige akrobatik