/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Blegning af cowboystof
Fra : Katka
Vist : 3569 gange
100 point
Dato : 22-04-03 20:37

Jeg har købt en vest i cowboystof som jeg gerne vil have gjort lysere. Er der nogen som har erfaring med blegning, som kan give mig nogle tips?

Med håb fra Katka

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-03 22:39

klorin er ok at blege med..bare lidt svært at få det helt jævnt. Stort kar, temmelig meget klorin, skyl så alt stof bliver jævnt vådt ok ikke krøller...der hvor folderne er, bliver det nemlig mørkere. Et badekar er et godt sted at gøre det...pas på du ikke spilder på dig selv (det tøj, du har på!!!) Du trækker stoffet frem og tilbage, jævnt, indtil det er blevet så lyst, som du ønsker..husk, at vådt tøj ser mørkere ud end tørt. hvis du vil have en "tresser" vest, sætter du elastikker eller binder snor stramt rundt om..så kommer der mønster, fordi det ikke bliver farvet, der hvor snorene er. (jeg kan ikke huske, hvad det hedder...kender du ikke t-shirts, hvor der er runde mønstre på maven?)
Mvh, Christina

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 23-04-03 00:01

patchwork..

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 23-04-03 10:58

batik

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-04-03 11:15

batik! Der var den! Patchwork er en hel masse små stykker stof syet sammen!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 23-04-03 14:40

ja det er rigtig..! ved ik lige hvor jeg fik det fra..

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 27-04-03 21:45

Tak for svaret skingur. Det lyder bsværligt,jeg troede det kunne gøres i vaskemaskine,
med en forholdsvis lille portion klor uden at det ødelage maskinen. Men det kan man måske ikke?
Venlig hilsen Katka

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 21:48

problemet i vaskemaskinen er, at tøjet nemt krøller og klorinen derfor ikke fordeler sig jævnt. men jo, du kan sagtens komme klorin i vaskemaskinen, jehg gør det når jeg viskestykker!