/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Nintendo ds Lite, DSi og PSP
Fra : annettemor
Vist : 1733 gange
500 point
Dato : 16-11-09 11:10

Ja vi har jo 3 unger herhjemme i alderen 4-12 år.
Og vi har købt en DS lite til den bette, en DSi til ham på 7 år og så en PSP til knægten på 12 år.. :)

Men hvad skal jeg købe af ekstra udstyr?? Kan se der er en masse memorycard også?? Men hvordan bruges de?? og er det en nødvendighed??

Hjælp en eller anden - det er en hel ny verden for mig det her.. :P

Kh Annette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-09 11:19

Memorycard er et must - så vidt jeg har forstået -

De er til at gemme spillene på - når de er nået et vist antal baner i et spil, så gemmes slutresultatet,så de ikke skal starte forfra med spillet hver gang, men kan fortsætte hvor de kom til

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-09 11:29

Jow jeg har fattet det rigtigt

udover kortet, så kommer det jo an på hvilke spil du køber til børnene, hvis det f.eks er et bilspil, så er der nogle hvor man kan købe rat og pedaler til, men der findes rigtig mange spil, hvor du ikke behøver andet end memorycardet

Et spil pr. barn bliver hurtigt for lidt, så prøv at se om du ikke kan købe brugte spil - nogle forretninger sælger også brugte spil, men ellers så kik på f.eks

www.dba.dk

www.papkassen.dk

www.guloggratis.dk

www.brugt.dk

Der er også firmaer der sætter chips i maskinerne, så i kan bruge kopispil... men pas på med at få det gjort - garantien ryger sig en tur når der bliver pillet...jeg har dog set et enkelt firma, der giver garanti på maskinen efter de har sat chip i

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-09 13:16

Jeg kender en der har fået sat chip i sin wii og psp her

http://www.mm-konsol.dk/func.asp?action=bootchip#3

De skriver sådan på deres hjemmeside

Garanti

Installationen foregår på 100% på vores ansvar, der ikke noget værre end når en uerfaren installatør brænder en Sony Playstation af. Dette er dog aldrig sket for os. Hvis der skulle være de mindste problemer, betaler vi alle omkostninger for at få den op at køre igen.

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 27-11-09 19:10

Hej Anette

Jeg anbefaler at du læser denne guide inden du kaster dig ud i at opdatere din PSP software version. Eller begynder at spille illegale og hjemmelavede spil.
Hvilken version har din PSP?
For at du kan komme ordenligt igang er det vigtigt du ved hvilken version din PSP benytter.
En version på en PSP er hvilken opdatering din PSP benytter. For at teste hvilken version din PSP har gør følgende:
Tænd for PSP’en. PSP’ens powerlampe skulle gerne lyse grøn.
Nu er PSP’en tændt og en Menu dukker frem. Den er også kaldt XMB.
Klik nu på “venstre piltast” til du kommer hen til menuen “Settings”. Derefter klikker du ned med “ned piltasten” indtil du kommer hen til “System Settings”. Derefter gå igen ned indtil du når hen til “System information”. Klik X.
Bemærk: X betyder vælg, O betyder afslut eller Tilbage. På nogle PSP’er er det omvændt, disse PSP’er er købt i et andet land.
Efter du har klikket “System Settings” står følgende:
MAC Address **********
System Software Version 2.00
Nickname *******
Som du kan se er denne PSP version 2.00.
Her er en liste over alle versioner forløbig:
1.00
1.5
1.51
1.52
2.00
2.01
2.5
2.6
2.7
2.71
2.8
2.81
2.82
3.00
3.01
Jo højere version jo højere system sikkerhed. Dette emne kommer vi ind på senere.
Jeg har endnu ikke købt en PSP. Hvordan ved jeg hvilken version PSP’en har?
Hvis du står inde i en spilleforetning og er på vej til at købe en PSP er det vigtigt du ved hvilken version PSP’en har.
Benyt følgende fremgangsmåde for at aflæse PSP’ens version.
No Letter = 1.50 (North-American release) Confirmed
A = 1.50 Confirmed
B = 1.51 Confirmed
C = 1.52 Confirmed
D = 1.52 Unconfirmed (multiple version reports)
E = 1.52 Confirmed
F = 2.00 Confirmed
G = 2.01 Confirmed
H = 2.50 Confirmed
Hvad betyder de forskellige versioner?
Før vi går igang skal du lære hvad “Firmware” er. Hov hov tab nu ikke tråden det er ikke så svært. Firmware er fuldstændig det samme som version. Altså en PSP version er det samme som en PSP Firmware.
Hvad betyder vi?
1.00 - Jeg er den første version der er blevet officielt udgivet. Jeg er allerede blevet hacket af mange hackere. Så nu udnytter folk mig til at spille hjemmelavede spil.
1.5 - Jeg er den næste i rækken af firmwares. Jeg er en af de allermest hackede version af dem alle. Jeg kan meget mere end mange af de andre. Men husk jeg godt kan blive lidt ulovlig at lege med engang imellem. Jeg kan spille piratkopierede spil og alle hjemmelavede spil. Jeg kan også spille gameboy spil, Nintendo64 spil, C64 spil. Jeg kan meget mere end noteret. Husk jeg kan surfe på nettet ved hjælp af nogle programmer.
1.51 - Jeg kan ikke noget. Jeg er en af de mest ubrugelige modeller. Jo altså jeg kan spille en lille del af alle de spil der er udgivet i butikkerne.
1.52 - Jeg kan det samme som 1.51 dog kan jeg spille en smule flere spil end 1.51.
2.00 - Jeg blev gennembrudet. I min version er der indbygget Internet browser. Og jeg kan spille en del hjemmelavede spil.
2.01 - Jeg kan også gå på nettet. Men dumme Sony lavede mig til en sikkerhedsopdatering så jeg kan ikke spille hjemmelavede spil.
2.5 - Jeg er noget nyt. Jeg kan spille flere spil end alle de andre. Og også en masse sjove hjemmelavede spil.
2.6 - Jeg er vild. Jeg kan spille en smule piratkopierede spil og jeg kan spille en del hjemmelavede spil. Jeg kan også gå på nettet og jeg har noget helt nyt “RSS”. Det vil sige jeg kan høre musik fra nettet uden at skulle behøve at gemme musikken på mit hukommelseskort. Dog kan kun høre musik fra nettet når jeg er tilsluttet nettet.
2.7 - Jeg kan spille rigtig mange af de spil man kan købe i butikkerne. Jeg kan også bruge RSS.
2.71 SE-B - Jeg er den meget “hackede” systemopdatering, læs mere om mig længere nede.
2.71 SE-C - Jeg er faktisk bare en efterfølger til 2.71 SE-B, jeg kan mere endnu.
3.0 SE(Uoriginale) - Jeg er meget hacket, jeg er en uoriginal version af SE. Jeg kom den originale på forspring, måske kommer den senere hen.
2.8 - Mig er der ikke mange der kan lide. Jeg kan spille alle spil i butikkerne. Og jeg kan bruge RSS, men ikke nok med at kunne høre musik kan jeg også se film fra nettet. Dog kan jeg overhovedet ikke spille piratkopierede spil, blot en smule hjemmelavede spil.
2.81 - Jeg er en sikkerhedsopdatering, jeg kan spille alle ældre spil og de fleste nye, ingen hjemmelavede spil el. lign.
2.82 - Jeg er en sikkerhedsopdatering, jeg kan spille de alle ældre spil og de fleste nye, ingen hjemmelavede spil el. lign.
3.00 - Jeg er den bedste opdatering indtil videre, hvis du har en PS3 så kan PS3’en overføre PS1 spil til mig. Dvs. jeg kan spille PS1 spil. Desuden kan man tilslutte kamera og Gps til mig. Dog kan man ikke spille hjemmelavede spil el. lign.
3.01 - Jeg kan det samme som 3.00, jeg er bare en sikkerhedsopdatering.
Listen vil ikke blive opdateret længere, det kan muligvis fremkomme at der er nyere opdateringer på nettet
Jeg vil gøre jer opmærksom på at den allerbedste version er 1.5. Der findes faktisk programmer der gør det muligt at hvis man har 1.5 så kan man få PSP’en til at tro at den er alle versioner. Men det er kun noget den tror. Men så kan man jo snyde den til at kunne alt hvad de andre versioner kan. Dog kan man ikke snyde den til at blive en 2.8 endnu.
Vi kommer ind på programmerne senere.
Hvordan hører jeg musik og ser film på min PSP?
For at kunne se film og høre musik og enda kigge på fotos skal du have et hukommelseskort.
Har jeg mon fået et kort med i min PSP pakke?
Jeg købte en “Basic pack” - Nej her får du kun PSP’en og en oplader. - Du bliver nød til at købe et USB stik og et hukommelseskort.
Jeg købte en “Value Pack” - Ja jeg får et 32mb hukommelseskort. En oplader. Et etui. En rem. En renseklud. Et usb kabel. Høretelefoner. En remote.
Jeg købte en “Giga Pack” - Jeg får et 1gb hukommelseskort og en holder til PSP’en så den kan stå op. Og så selvfølgelig alt der er inkluderet i en Value Pack.
Jeg modtog et hukommelseskort og et kabel. Hvad skal jeg gøre nu?
Tænd din PSP.
Tilslut USB kablet til PSP’en og din Computer.
Når du er i PSP menuen/ Xmb’en skal du gå helt hen i “Settings” og klikke opad indtil der står “Connect USB” klik X.
På computeren popper der et vindue op hvor der står “Flytbar Disk” vælg ikonet med den gule mappen hvor der står “Åben mappe for at vise filer”.
Nu kommer der en Mappe frem.
Slet alle mapper der skulle være i forvejen.
Lav følgende mapper:
MP_ROOT - Denne mappe skal ikke bruges forløbig.
PSP - Efter du har oprettet den mappe så åben den op.
Lav følgende mapper:
MUSIC - Lig dine musikfiler ind her.
PHOTO - Lig dine fotos ind her.
VIDEO- Lig dine videoer ind her.
Hvilke formater kan PSP’en afspille og vise?
Musik - Version 1.00 til 2.5 MP3 formatet. 2.6 til 2.8 kan afspille MP3 og WMA. 2.8 kan mulighvis afspille et tredje format også.
Video - MP4
Photo - Jpeg, efterfølgende liste mangler.
<Resten af denne guide kommer snart>
Homebrew, Isos og Apps?
Homebrew, Isos og Apps. Den gyldne trekant. Disse tre ting tager dig med ind i piratverdenens vilde liv. Men pas på. Sony skyder med bly og de rammer hårdt hvis du dummer dig.
Hvad er homebrew?
Homebrew er det samme som hjemmelavet/hjemmefikset. Programmøre spil junkier og unge genier laver deres eget såkaldte homebrew der kan komme os andre til gode. Alt det Sony udelukkede eller ikke har tænkt på og meget mere opfinder de. Et eksembel på hvad homebrew er et program kaldet “Infrared remote”. Dette program henvender sig til TV døgneren der gerne vil have lidt lir ind i sin hverdag. Programmet forvandler PSP’en til en virtuel fjernbetjening. Hvilket vil sige PSP’en ikke skifter fysisk form til en fjernbetjening hvilket ville være ret syret. Nej den spørger efter hvilket mærke du har. I mit tilfælde Samsung. Derefter virker den som en fjernbetjening til mit Samsung tv.
Isos?
Dette min ven vi har fat i nu er den dyre vare. Hvilket jo så vil sige at være en billig måde at omgå den dyre vare på. Isos er en kopi der er taget af et spil. Dette er piratkopiering. Det er ulovligt. Det er lige så ulovligt som at stjæle fra en butik. Jeg tror enda at hvis du bliver taget vil det bare vil hede brugstyveri. Tænk at blive taget af antipiratgruppen for at downloade og så blive registreret for det samme som at have fysisk gået ind i en forretning og nappet en lille fin mobil. Så jeg advarer dig bare: Vær forsigtig.
Og ja jeg forstår godt du stadig ikke forstår hvad en Iso helt præcis er. For det er også lidt svært. Men følg nu godt med. En dag går jeg ned og køber Tekken5 til PSP og går hjem og sætter det i maskinen. Jeg finder ud af at det bare er det fedeste spil jeg kender. Så tænker jeg på at jeg synes det er så fedt at andre også må prøve det. Men jeg synes ikke de skal bruge 500,- . Det er alt for mange penge. Så jeg bruger et program til at tage en kopi af mit spil og gemme det på mit hukommelseskort. Kopien af mit spil ligger i et format. Format er på en måde en race. Jeg er dansker, du er tysker. Kan du følge mig?. Ligesom at man har MP3 musik. Mp3 er en race altså et format. Iso er også et format. Nå men efter jeg så har taget den her kopi af mit spil overfører jeg det til min computer. Derefter ligger jeg kopien ud på nettet. Så en dag når du surfer på nettet ser du pludselig min kopi af Tekken5. Uha det må jeg have tænker du og downloader straks. Bagefter Ligger du Isoen ned på dit hukommelseskort. Men hvordan skal PSP’en nu vide hvad en Iso er og hvordan den skal afspille formatet. Se det er der apps/applicationer kommer ind i billedet. Applicationer er et hjælpemiddel. Ligesom en stavekontrol på en computer er et hjælpemiddel. Eller den lommeregner du har på computeren er et hjælpemiddel. Nå men efter du så har downloadet denne Iso henter du en application der gør at PSP’en tror du har indsat et spil i maskinen. Applicationen får også maskinen til at tro at det er den downloadede Iso der er et spil(hvilket det jo også er i det her tilfælde).
Nu afspiller computeren så Isoen og spillet begynder.
Apps/Applicationer?
Det her er min favorit af dem alle, applicationer er det mest lirede. Applicationer gør umuligt til muligt. Hvem kunne ikke tænke sig et program der lavede XMB’en(PSP’ens menu) på dansk?. Hvem kunne ikke tænke sig at lave PSP’en om til en GPS?. Hvad med at lave PSP’en om til et joystick til computeren?. Alt det her findes og er muligt!. Det er kun en lille del af hvad applicationer kan tilbyde dig. Jeg anbefalder at du kigger efter homebrew og apps på vores forside. Den bliver jævnligt opdateret med nyheder.
Corrupted data?
Hvad er corrupted data? Det er måske ikke noget du er stødt på endnu, men det vil du hvis du vælger at hacke din PSP. En App eller et homebrew spil beståer altid af to dele. Hvis vi nu tager udgangspunkt i Mario. Du har downloadet et spil der hedder mario.
Mario spillet består af to mapper:
Mario
Mario%
Mario mappen er den mappe man kan se i XMB’en på sin PSP under GAME. Altså selve spillet man kan se. Mario% er også en del af spillet, men den mappe ser man ikke i XMB’en. Den ligger skjult. Derfor vil der komme en mappe der hedder “Corrupted data”. Det er Mario% mappen, PSP’en ved ikke hvad den skal gøre med Mario% da den ikke genkender mappen. Derfor bliver den kaldt corrupted data. Det er muligt at skjule dem via div. App. Det vil du nok en dag selv komme til at rode med. Ellers vil jeg senere i guiden vise hvordan man skjuler de corrupted data.
Okay. Nu har jeg fundet det homebrew/application jeg gerne vil have overført til min PSP. Hvordan gør jeg?. Det er faktisk ikke særligt svært. Dit største problem er PSP’ens firmware. Hvis du har firmware 1.00 så opdater den til 1.5. Det er nemlig vigtigt hvis du vil spille homebrew eller benytte apps at du har en PSP med firmware 1.5. Hvorfor 1.5? jo ser du, denne firmware er der fundet et sikkerhedsbrud. Hvilket vil sige at gennem det brud/hul kan man afvikle spil og apps, ja til og med også Isos.
Åh nej har du ikke en version 1.5? Nu klarer du den aldrig. Øv smid din PSP ud af vinduet. “SNYDT”!. Rolig nu. Der er massere af ting at gøre. Jamen jeg har jo en 2.00 hvad kan jeg gøre? Der findes noget der hedder en 2.00 - 1.5 downgrader. Hvilket vil sige PSP’en fra at være en 2.00 går til at være 1.5. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det nu. Men det skal nok komme. Der er også lavet en 2.5 / 2.6 - 1.5 downgrader. Derfor er det vigtigt at du ikke opdatere din PSP til over version 2.6.
Nå nu vil jeg altså gerne lære at indsætte homebrew og apps på min PSP. Jamen så gør følgende:
Husk: Homebrew og apps til firmware 1.5 består altid af to mapper. Fx. hvis du vil indsætte et spil du har downloadet der hedder Mario. Så er spillet altid delt op i to mapper. fx. “Mario” og “Mario%” . Begge mapper skal overføres til PSP’en.
Tænd din PSP.
Tilslut PSP’en til computer via USB kabel.
Vælg USB connect.
Vælg på computeren “åben mappe for at vise filer”.
Vælg PSP.
Vælg GAME. Uanset om det er homebrew eller apps skal mapperne altid ligge i mappen GAME.
Indsæt Mario og Mario& i mappen game.
Afslut “USB connection” på PSP’en.
Gå hen til Game i XMB menuen.
Vælg mappen “Memorystick”.
Vælg spillet Mario.
Spillet loader og du skulle allerede være igang med at spille.
Når du har downgradet din PSP eller opdateret den hvis du har haft firmware 1.00 så benyt disse trin til at installere homebrew og apps på din PSP.
At opdatere sin PSP?
Dette er ikke svært. Dog husk at du aldrig skal benytte “Network update” i XMB menuen. Da PSP’en hvergang du er på nettet tjekker efter opdateringer.
Istedet gå ind på http://www.psp-hacks.com/category/36 . Her finder du firmwares i alle versioner og fra alle regioner.
Jamen jeg ved jo stadig ikke hvordan man installere dem på PSP’en. Det ved du snart!
Husk du kun kan have en version på din PSP ad gangen. Der findes to muligheder for at undgå denne regel. Mulighed 1. Du skal have en PSP 1.5 og bruge applicationen Devhook(den kommer vi særdeles ind på senere). Mulighed 2. Du skal installere en modchip på din PSP der gør det mulig at have alle versioner på en gang(dette kommer vi også utroligt meget ind på).
Jamen jeg har ikke version 1.5 og jeg vil heller ikke haave den. Og jeg vil heller ikke have den der modchip. Jeg vil have en version 2.8 nu!. Jaja så ok da. Kig her:
Download eboot 2.8 på ovenstående link.
Filen skal skam bare overføres til mappen GAME. Fulstændig samme fremgangsmåde som når man installere homebrew og apps. Dog er der ikke både mappen og mappen%. Den hedder fx. bare Eboot2.8. Hvis du har downloadet filen og den ligger pakket i formatet Rar eller Zip skal den lige udpakkes.
Følg samme fremgangsmåde som på PSP’en da du skulle spille Mario. Så er den klaret, du skal nu bare gennemgå nogle få ting på PSP’en og så har du version 2.8. Det er en nem installation og programmet fortæller dig alt du skal gøre så det kommer vi nok ikke nærmere ind på.
At downgrade sin PSP?
Det vi kommer ind på nu er et meget følsomt område. Hvis du ikke ønsker at tage en minimal risiko for at din PSP kan gå i stykker skal du ikke udføre disse trin i praksis. Jeg tager intet ansvar overfor hvis nogle af jer ødelægger jeres PSP. For at i kan følge lidt med er der nogle nye udtryk i lige skal lære.
Bricke sin PSP er det samme som at lave den så ubrugelig som en mursten altså ødelagt. Men hey din far er sikkert tømrer så måske kan den blive en del af jeres næste udbygning.
Downdate sin PSP er det samme som at downgrade. Altså 2.5 / 2.6 - 1.5 er en downdate, den fik ordet af skaberen af denne downgrade. 2.0 - 1.5 er en downgrade, altså ikke en downdate. Downdate er bare et kalde navn for en 2.5 / 2.6 - 1.5 downgrade. Nu har du lært at skældne mellem de to ting. Så behøver jeg nemlig ikke at skrive 2.5 / 2.6 - 1.5 downgraderen hvergang vi skal snakke om denne downgrade. Fra nu af kalder vi 2.5 / 2.6 - 1.5 donwgraderen for downdateren.
Downgrade?
Dette er en af de mærkligste og sjoveste måder at downgrade sin PSP på. Bemærk dette er en 2.0 - 1.5 downgrader. Lad være med at forsøge denne downgrader på højere firmwares.
Men vi har jo stadig ikke gennemgået hvordan man gør endnu. Gør dig parat til en god oplevelse. Dette vil virkelig sætte dig ind i homebrew og crackernes verden.
Før du går igang skal du forberedes på du ikke må blive bange når dre står der er fundet en virus på din computer efter du har downloadet det du skal bruge til at downgrade med. Det er ikke en virus men det betegner computeren det som. Derfor skal du slå dit antivirus system fra. Ellers sletter dit antivirus nemlig bare den nødvendige fil. Vær venlig ikke at stille dumme spørgsmål før i har gennemgået guiden fuldstændig.
De følgende to ting du skal bruge er:
Eboot1.5 - http://www.psp-hacks.com/download.php?id=4
MPH DOWNGRADER - http://www.psp-hacks.com/download.php?id=3
Nu går starten. Læs grundigt.
Tilslut PSP’en til computeren.
Åben mappen GAME.
Lav nu en ny mappen kaldet UPDATE.
Placer eboot.pbp i mappen UPDATE. Bemærk efter du har downloadet ovenstående programmer er det vigtigt du husker at udpakke filerne.
Eboot.pbp er firmware 1.5 i fil format. Ligesom en MP3 fil er i fil format.
Når du har udpakket downgrade filen skal du gøre følgende.
Kopier Overflow.tif til mappen PHOTO som ligger inde i GAME mappen.
Kopier h.bin til bunden af dit hukommelseskort. Hvad er bunden af et kort?
Jo ser du det er der hvor der står PSP og MP_ROOT. Der skal du kopiere h.bin ind. Så kommer der til at ligge 3 ting i din bund. 1. MP_ROOT, 2.PSP, 3.h.bin.
Kopier Index.dat til bunden af dit hukommelseskort. Samme sted som h.bin.
Sæt nu opladeren til din PSP. DET ER MEGET VIGTIGT DIN ADAPTER IKKE FALDER UD FRA DU HAR SAT DEN IND. SØR FOR AT VÆRE ET STED HVOR DU KAN GØRE HELE DEN HER FACE ALENE. FALDER ADAPTEREN UD BRICKER DIN PSP HØJSTSANSYNLIGT.
Tag nu dit USB kabel ud af PSP’en. Åben XMB menuen. Gå ind i photos. Nu vil din PSP gå ind i downgrade tilstand. Den vil vise en masse underlige tal osv. Bare rolig dette er helt normalt. Lad den stå og tælle i 30 sekunder. Hold derefter power knappen inde i 10 sekunder. Nu skal du bare tænde for PSP’en. Gå ind under Game i XMB menuen. Vælg Memorystick og vælg Eboot.pbp. Nu installere den version 1.5. HUSK du skal stadig have din adapter sat i PSP’en. Når installationen når 99% kommer der en “fejl” det er helt normalt bare klik ok. Sluk din PSP. Tænd den igen og der vil komme en blå skærm. Hvor der står en masse oversat i 10-15 forskellige sprog. Klik O. PSP’en genstarter. VELKOMMEN TIL VERDEN AF HOMEBREW OG APPS. Prøv at checke hvilken version du har. Rigtigt 1.5!.
Et kendt problem:
Da jeg skulle prøve første gang, gik jeg ind i PHOTO i XMB menuen efter jeg havde overført alle data til min PSP. Men hvergang jeg gik ind i PHOTO frøs den bare og slukkede. Ingen tal kom frem eller noget som helst. Først er det vigtigt man prøver den igennem ca. 5 gange. Virker det ikke har du lavet noget forkert ved overførslen.
Det er h.bin og Index.dat der er gået galt af dig. Du har sikkert overført dem til mappen MP_ROOT ikke?. Forkert. De skal ligge i bunden af dit kort. For at du vil kunne forstå det ret har jeg taget et screenshot af hvordan det skal se ud. Se på billedet kaldet BUNDEN!. Forstår du heller ikke hvordan billedet skal ligge? og for den sags skyld også Eboot.pbp. Ja så har jeg også lavet nogle billeder af dem. Billedet er kaldet Overflow. Og Eboot.pbp er kaldet Eboot1.5.
Hvis i stadig har problemer med downgraden så læs MPH’s manual der følger med i downgrade mappen du lige har downloadet.
Var det svært? nej vel. Jeg kommer lige med nogle gode tips til at komme godt igang med nogle programmer. Jeg kommer senere med den helt store godte. Men nu er det bare vigtigt i forstår hvad det hele handler om.
Begyndernes pakke:
PSPSnake - http://dl.qj.net/dl.php?fid=9646
Super Mario Portable Demo 2 - http://dl.qj.net/dl.php?fid=9697
PSP Simple Calculator v1.0 beta - http://dl.qj.net/dl.php?fid=9481
MP3 Player (distrex) - http://dl.qj.net/dl.php?fid=8526
Okay det var godt nok ikke særlig meget men bare rolig det skal nok komme. Der skal nok blive tid til en masse sjov. Men vi skal jo også have gennemgået hvordan man downdater. Ser du dette er en mere indviklet downgrade. Du skal bruge hjælp fra en ven med en PSP firmware 1.5. Du skal bruge nogle filer fra hans PSP. Disse filer er taget af hans Flash0. Kort sagt er en Flash0 der hvor Sony gemmer alle deres hemmelige oplysninger. Det er illegale oplysninger hvilket vil sige vi må ikke tage dem. Det er ulovligt. Derfor må i ikke sende disse oplysninger herinde på sitet. Personligt kan jeg godt stå til rådighed for disse oplysninger da jeg har en PSP med firmware 1.5. Når du har downdatet din PSP via en vens oplysninger er den præcis en kopi af hans PSP. Men selvfølgelig går du jo bare hen og ændrer i navn på PSP’en osv. Altså Flash0 delen af din PSP er i hvert fald den samme som hans. Men det kan jo egenlig også være ligemeget. Det du nok bekymrer dig mest om ligenu er hvornår jeg gider lade være med snakke så meget og komme igang. Så det gør vi nu. Du skal faktisk ikke lave særlig meget arbejde i denne downdate. Fordi der er lavet et program der gør det hele for dig. Det eneste du skal gøre er at overføre filerne fra din vens PSP til bunden af dit hukommelseskort. Men det kommer vi til.
Gør følgende for at downdate din PSP.
BEMÆRK: Du bricker din PSP hvis du ikke tjekker følgende:
Din PSP må ikke være en TA-082 Motherboard.
Hvad er det? jo ser du det er en PSP fra fabrikken der er blevet lavet som en model TA-082. Dette er ikke en firmware det er et modelnummer af en slags. For at tjekke om du har sådan en PSP skal du kigge på billedet der hedder “TA-082 tjekker”. Måden du skal gøre det på er at åbne din UMD reader. I toppen af din PSP er der en lille knap hvor der står “OPEN”. hiv den til siden. Der skulle gerne stå en masse små bogstaver. Men det er svært at forklare. Derfor er det vigtigt du kigger nøje på det henviste billede og din PSP for at se efter sammenligninger.
Jubiii jeg har ikke en TA-082. Jamen tillykke. Der var du heldig for en TA-082 kan nemlig ikke downdates. Men nu skal du så igang med at lære hvordan man gør det her. Inden du begynder at glæde dig for meget skal du tjekke at du har en unpatched version af GTA. Jeg har GTA. Men jeg ved ikke om den er unpatched? Jamen nu skal du bare se efter. For at tjekke om du har en unpatched version af gta sætter du spillet i din PSP. Derefter kigger du om der står “PSP Update ver 2.00”. Gør der det er den unpatched. Gør der ikke det er spillet ubrugeligt til denne downdate og du bliver desværre nød til at købe en unpatched eller låne et. Ellers kan vi måske finde ud af jeg gør det hele for dig da jeg har alle hjælpemidler for en lille skilling. Har du en unpatched version må du gerne græde af glæde da det er en smule svært at få fat i. Nå nu skal vi altså igang med at få downdatet. Husk at tage en kopi af dit GTA savegame da det muligvis bliver slettet.
Download dette program: http://dl.qj.net/dl.php?fid=8566
Følg installationen helt igennem. Når den beder om en vens 1.5 filer skal du bare overføre en mappe kaldet downdater(den mappe du fik sendt af en ven) til bunden af dit kort. Wupti efter installationen er færdig spørger den om du har en version 1.5. Lad være med at svare. Lad spørgsmålet stå på skærmen. Fjern USB kablet fra din PSP. Bagefter foreslår jeg du ser denne film for at forstå hvad du nu skal gøre. http://www.youtube.com/watch?v=63dZkHQOFSM&mode=related&search= .
Lykkedes det hele for dig? jamen fedt. Hehe. Nå nej siger du? jamen så gå tilbage til din computer tilslut PSP’en igen. Svar på spørgsmålet om du har en 1.5 PSP. Svar nej. Så tager den installationen forfra igen. Jeg skulle gøre dette 3 gange før det virkede. Men bagefter er man jo så også en lykkelig fyr.
Jamen jeg ønsker ikke at tage chancen ved en downdate!
Hvis du nu ikke ønsker at tage chancen eller bare ikke vil have en 1.5 PSP så er der da en masse andre ting at gøre. Hvis du gerne stadig vil kunne spille piratkopierede spil eller spille homebrew såsom Tetris så følg godt med:
Det kræver du har en unpatched version af GTA. Dernæst kræver det at du har Eloader. Den kan hentes her: http://dl.qj.net/dl.php?fid=5924. Denne Eloader installeres af sig selv. Har du det hele parat? jamen så lad os da begynde.
Installer Eloader.
Bagefter indsæt din unpatched version af GTA.
Start spillet.
Hvis du allerede har et savegame i GTA skal du loade som om du ville spille et andet savegame du havde. Load derefter det savegame der hedder Eloader Bock. Så loader spillet i et par sekunder. Nu kommer en menu frem. Her kan du vælge de spil du vil spille. Har du ikke nogle spil endnu? Jamen dem skal du jo så have installeret. Hent fx dette spil: http://dl.qj.net/dl.php?fid=9334 . Læs manualen der skulle gerne stå hvordan du installere spillet. Dog kan man ikke de helt vildt store ting med en version 2.5 eller 2.6. Derefter foreslår jeg stadig at du downdater. Det er jo også irriterende at du skal ind i GTA spillet for at spille homebrew hvergang.
Er det downgrade uoverskueligt?
Du synes måske som så mange andre det hele er uskueligt. Der er bare ikke noget at gøre vel? Jo der er, i mellemtiden at jeg skrev denne guide er der kommet en simplere downgrader ved navn “2.71 Generic Downgrader”.
Forord
Som en gammel kommentar lød, “Hvis PSP’en er ‘The Matrix’, så er Dark_Alex Neo”. Til dem der ikke kender Dark_Alex, så er han opfinderen af en stor del homebrew og downgraders, deriblandt også den helt nye 2.71 SE-B.
Denne downgrade vil gøre det muligt for dig, at downgrade fra 2.71 til lige den firmware du ønsker. Som du jo nok har læst, så har det ikke været muligt at downgrade en PSP med Ta-082 motherboard før nu. Dog kan man længest downgrade til 2.5. Prøv ikke at downgrade til under 2.5 da det vil ødelægge din PSP 100%.
At komme igang
Alt du skal bruge er Dark-Alex’s “2.71 Homebrew Enabler Rev. C”, og EBOOT.PBP filen af den firmware du ønsker at downgrade til.
Hvor finder jeg en EBOOT.PBP fil? OG hvad var det nu det var?
En EBOOT.PBP fil er en software opdatering i fil format. Ligesom en sang kan være i fil formatet MP3.
Jeg vil gerne have min PSP downgradet fra 2.71 til 1.5. Hvilken EBOOT.PBP skal jeg bruge?
Her kan du finde EBOOT.PBP filen til ligepræcis den Firmware(FW) du søger:
Klik her - Liste over alle firmwares til dags dato.
Klik her - Det direkte link til EBOOT.PBP 1.5 Firmware.
Her kan du finde “2.71 Generic Downgrader”:
Klik her
Her kan du finde “2.71 Homebrew Enabler Rev. C” :
Klik her
Sådan installere man
Åben “2.71 Generic Downgrader”, den ligger i en zip-fil. Filen skulle gerne hedde updateflasher.zip.
Gå ind i mappen MS_ROOT.
Gå ind i mappen Game.
Der ligger en mappe der hedder UPDATE.
Kopier UPDATE mappen ved at markere mappen og klikke Crtl+C.
Tilslut din PSP til din computer via USb-kabel.
Gå ind i mappen Game på dit hukommelseskort.
Tryk Ctrl+V. Nu kopiere den mappen UPDATE som du tidligere makerede og klikkede Ctrl+C på.
Download nu den EBOOT.PBP du ønsker. Jeg anbefaler 1.5, da jeg senere i guiden vil hjælpe dig med, at “pimpe” din PSP 100%.
Det vil kræve du har en 1.5 Firmware(FW) opdatering på din PSP.
Når du har downloadet din EBOOT.PBP, vil den ligge i en zip-fil.
Åben zip-filen.
Marker EBOOT.PBP og klik Ctrl+C.
Tilslut din PSP, hvis ikke den allerede er tilslutte fra forrige overførsel.
Overfør EBOOT.PBP til mappen UPDATE som du overførte tidligere.
Omdøb derefter EBOOT.PBP til “UPDATE.PBP”.
Download “Homebrew Enabler Rev. C”, hvis ikke du allerede har gjort det.
Åben zip-filen.
Åben mappen MS_ROOT.(MS_ROOT, er i dette og ovenstående tildfælde kun en forkortelse af Memorystick root, dette er IKKE MP_ROOT som ligger i roden af dit Memory stick).
Åben mappen PSP.
Marker mappen PHOTO og klik Ctrl+C.
Overfør den til mappen PSP på dit hukommelseskort.
Åben mappen Game.
Marker alt indhold ved at holde Ctrl nede og klikke med venstre museklik på alle mapperne.
Kopier dem ved at klikke Ctrl+C.
Åben mappen PSP på dit hukommelseskort og indsæt de markerede mapper.
Sådan starter man programmet
BEMÆRK: Hvis din PSP fryser, skal du holde sluk knappen oppe i 10 sekunder. Så slukker den automatisk.
Tænd din PSP.
Gå ind i PHOTO mappen.
Klik på billedet.
Der vil komme en blå skærm frem.
Derefter kommer der enten skærmfarven RØD eller GRØN.
RØD: Kunne ikke installere “Homebrew Enabler Rev.C”
GRØN: Kunne godt installere “Homebrew Enabler Rev.C”, det lykkedes
HUSK: Hvis din PSP fryser/går istå, skal du bare genstarte PSP’en. Hold Sluk knappen oppe 10 sekunder.
Jubiiii!!! Det lykkedes.
Nej siger du? : Prøv proccesen forfra.
Ja siger du? : Tillykke, men vi er ikke helt færdige.
Start nu programmet “2.71 Generic Downgrader”.
Nu skulle din PSP gerne downgrade.
Ellers læs README’en der medfølgede da du downloade filen.
Tillykke
Så langt så godt, du er bestået! Men siden du ønsker at downgrade, så er det vel fordi du ønsker at “hacke” din PSP.
Du vil jo nok gerne igang så hurtigt som muligt. Derfor vil jeg straks gå videre til de næste emne, ironisk nok “OPDATERING”.
“Jamen det giver jo ingen mening?”, jo det gør. Du skal nemlig opdatere din PSP til 2.71. “IGEN?”, nej denne gang er det ikke helt den 2.71 du kender. Vi begiver os nu ud i det nye univers omkring 2.71 SE-B.
“Før du kan mestre din kampsport, skal du vide hvad det handler om”, sådan er det også med 2.71 SE-B. Det er nemlig ikke helt nemt. Det kræver nemlig en del forståelse for PSP’en. Derimod er det altsammen noget du kan lære på 3 dage. Denne guide er ikke nok til at kunne lære dig at bruge en 2.71 SE-B optimalt. Det kræver du viser interesse for at lære om firmwaren.
Et godt tip er at kigge på:
http://www.Pspupdates.com
http://www.Psp-hacks.com
Disse sider vil være nyttige for dig.
Afsnit 2. At mestre sin kamsport
2.71 SE-B bibelen
Det er vigtigt for at kunne forstå 2.71 SE-B, at vide 3 ting:
Firmwaren er splittet i 2 dele.
PSP’en skal vide hvilken af de to Firmware den skal være.
PSP’en kan kun fungere som en firmware ad gangen.
Firmwaren er splittet i 2 dele. Dvs. den rent faktisk er en 1.5 PSP. men firkantet set er den både en 2.71 og en 1.5. Man kan selv skifte imellem dem. PSP’en tror den er en 2.71 SE-B, indtil man åbner PSP’en i “Recovery-mode"(Det vil jeg komme ind på senere) og skifter dens “kerne” til 1.5.
PSP agere som to firmwares, hvilket den jo ikke er. Den er inderst inde en 1.5.
PSP’en kan kun fungere som en firmware ad gangen, så PSP’en skal hele tiden vide hvilken firmware den er. Hvis den er en 2.71 SE-B, kan den ikke bruge nogle af de funktioner 1.5 ikke har. Det samme omvendt.
Recovery-mode
Recovery-mode er en gen-installerings tilstand. Hvis din PSP bricker, eller du vil ændre i PSP’ens firmware skal du åbne for recovery-mode. Det gøres ved at holde sluk knappen oppe i 10 sekunder. Derefter tænder man PSP og holder “R” knappen inde ved opstarten. En blå skærm kommer frem, her kan du ændre i PSP’ens firmware. Det er i overført betydning det samme som at man åbner hjerneskallen op på et menneske og ændre i hans hjerne. Dog er vores hjerner en del mere komplicerede end som så. Inde i “hjernen” på PSP’en kan man fjerne ting man ikke kan lide. Ligesom hvis man ikke kan lide en persons personlighed, så åbner man hovedet på ham og piller lidt ved hans personlighed. På samme måde med PSP’en.
Jeg kan fx. ikke lide opstartstonen på PSP’en og gider heller ikke se på opstartslogoet. Så fjerner man det i en brugervenlig menu.
Man kan også fjerne Corrupted data. Eller faktisk fjerner man dem ikke, man skjuler dem blot. Hvis man slettede en corrupted data, ville det pågældene spil ikke fungere. Ligesom hvis man fjerner nervebanerne hos et menneske.
På dit memorystick vil der ligge 1 ny mappe i mappen PSP.
Før i tiden lå der følgende:
PHOTO - Her skal dine billeder ligge.
GAME - Her skal dine spil være, homebrew, apps osv.
SAVEDATA - Her skal dine gemte data være.
Nu ligger der:
PHOTO - Her skal dine billeder ligge.
GAME - Her skal dine spil være, homebrew, apps osv. til 2.71
GAME150 - Her skal dine spil være, homebrew, apps osv. til 1.5. Dvs. alle de spil der ikke understøtter 2.71.
SAVEDATA - Her skal dine gemte data være.
Når din PSP kører 2.71 SE-B, vil inhold i GAME150 ikke virke. Hvis du vil benytte dig af dine filer fra GAME150, skal du åbne recovery-mode og vælge “1.5 Kernel”. Dvs. din PSP nu kører version 1.5.
Jeg tror du har dine grundlæggende informationer nu. Men jeg synes du skal læse dig til en del også.
Nu til installationen:
Dette er en autoinstaller, du vil ikke have brug for min hjælp. Efter du har installeret 2.71 SE-B(uden Devhook) skal du installere Recovery-mode. For at installere Recovery-mode, skal du bare starte autoinstalleren op igen.
Nu skal du bare tænde din PSP. Gå ind under dine spil på dit memorystick. Der skulle gerne være en mappe ved navn “Install 2.71 Se-B” eller noget i den stil.
PSP’en gør resten af arbejdet. Derefter rebooter(Genstarter) du din PSP.
Der kommer en blå skærm frem, klik O.
Husk at have tilsluttet din PSP en oplader.
PSP’en SKAL have opladet mindst 75% af batteriet før du installere den nye firmware af sikkerhedsmæssige årsager.
Personligør din PSP
De fleste mennesker i verden har brug for noget unikt der kun er deres. Noget der gør de skiller sig ud fra andre. På mobilen kan man have en pauseskærm af sin kæreste, computeren kan man have billeder og film af børnene, vennerne osv. Det samme kan gøres på din PSP, få dit yndlingsklip vist hver gang du booter et spil, få din yndlingslyd som opstartstone på din PSP, få din egen baggrund, fjern “bølgerne” som er i XMB’en. Skift din XMB fra engelsk til dansk.
Dette er et meget udbredt emne og det er nærmest en jungle at finde rundt i. Det vil du opleve med mange programmer for de mere øvede. For man kan konkludere at så langt som du er nået nu, er du en øvet hacker .
Der er mange måder at personliggøre sin PSP på. Gik du hele vejen og downgradede til 1.5 og opdaterede til 2.71 SE-B? Eller valgte du at downgrade til 1.5 og blive ved det stadie? Eller valgte du at forblive ved din nuværende firmware?
Det er meget vigtigt at under søge præcis hvilke “spilleregler” der gælder ligepræcis for din firmware. Da din PSP nemlig kan resultere i en brick hvis du ikke passer godt nok på og ekspermenterer for meget. Når man laver om på PSP’ens “hjerne” så er det at “flashe” til sin PSP’s hjerne. Derfor kan den mindste fejl resultere i en ødelagt PSP. Så tænk dig ordenligt om inden du kaster dig ud i nogle vilde forsøg.
Primært vil jeg forklare dig om gameboots, baggrunde, opstartstone. De vil ære meget forenklet og du vil selv komme til at skulle undersøge dig lidt frem, det hører med til det kursus du nærmest tager ved at læse denne guide. Jo mere øvet du efterhånden er blevet, jo mere skal du klare dig selv på egen hånd. Fuldstændig som i det virkelige liv. Som barn får man alt på et sølvfad. Som teenager får man hjælp til ens pligter. Som voksen skal man kunne være en individualist og kunne klare sig på egen hånd. Sådan er det også i dette kursus. I starten gennemgik jeg trin for trin hvad du skulle gøre. Nu bliver der bare snakket en smule. Til sidst ender det med du selv kan finde ud af det hele.
Men nu ikke mere snik snak, hvor kom vi fra? Nå jo, Flashing!
Ikke alle ting kan man gøre på egen hånd. Matematikere bruger lommeregnere, vi bruger programmer til at hjælpe os. Derfor er X-Flash det idéele program til vores problem.
Jeg synes dette er et godt uddrag, dette er skrevet af Mr.Crazy(Al credit til ham, tager forbehold for ændringer og forkortelser af teksterne der nu måttet være blev taget fra andre artikler, guides osv.)
X-Flash er genialt. Ikke alene, at det er nemt at bruge, men resultaterne gør din PSP,
til noget unikt, og præcis som du vil ha’ det.
X-Flash behøver egentlig ikke instruktioner. Men du får det alligevel (-;
Når du har udpakket formatet som indeholder mapperne X-Flash og X-Flash%, det kan være .rar eller .zip,
skal du overføre det til PSP’ens GAME mappe.
Godt. Lad os sige at du gerne vil ændre dette: Baggrund, skrifttype, gameintro (gameboot),
lyde (f.eks. når der sker en fejl) og firmware version. Der er mange flere muligheder med denne app,
men det må du selv erfare. På hjemmesiden nextpsphacks.com finder du gameboots, og skrifttyper.
Downloads af gameintro’er sker i PMF formatet, som står for: Playstation Media Files. Hvis du har en ISO af et spil,
kan du åbne den med WinRAR, og finde småfilm, i det samme format. Når du har en PMF fil,
skal du kopiere den til Modification-mappen, inde under X-Flash mappen.
Skrifttyper, skal først være konverteret, til et format som PSP’en forstår, men også hér finder du vejledning,
på nextpsphacks.com. Selve X-Flash, har også nogle forudindstillede eksempler, på baggrund, skrifttype, lyde osv.
I modsætning til PSPersonalize, kan den også godt selv gendanne startsindstillingerne.
Med dette program kan du også få den til at tro at det er en højere firmware, som f.eks. 3.00.
Og… Behøver jeg at skrive det igen?
Hver gang du skriver til PSP’ens flashmemory, skal den tilsluttes opladeren,
og være mindst 50% opladt, og her er X-Flash ingen undtagelse.
Jeg vil forslå du bruger X-Flash. Men der er flere programmer derude, bare søg på google! Jeg vil ikke linke direkte til X-flash jeg synes du selv skal prøve at kunne klare dig på egen hånd. Men jeg vil stadig navigere dig gennem.

Du finder en søgebar, der kan du evt søge på Flash, X-Flash, Flashing osv.
..Er du stadig helt lost i det? Jamen så vil jeg da lede dig lidt på vej, det er jo første gang du selv må tænke.
Der findes bedre programmer til 2.71 SE-B, men du må selv søge.
HUSK: AT FLASHE TIL SIN PSP’S HUKOMMELSE KAN SKADE DIN PSP OG I VÆRSTE FALD BRICKE DEN. DANSK-PSP-FORUM TAGER INTET ANSVAR. BRUG FLASHING PÅ EGET ANSVAR.
-Dog skal det siges det er sjældent der sker noget omkring gameboots osv. men det hænder. Mest fordi folk er dumme at teste hvor lange klip man kan bruge som gameboot før PSP’en bricker osv. Spørg hellere end at prøve sådan noget af.
Der findes næsten altid en README i downloads du finder på Qj’s download side, hvis ikke der gør så søg lidt efter hjælpen, ellers kan du føle dig fri til at spørge mig. Men husk det er vigtigt at læse og forstå. Sæt dig ind i tingene, læs gerne tingene igennem 2-3 gange inden du spørger.
Nu skal vi have noget “SNASK”
Hvad mener jeg dog med det? Jo snask er hvad jeg kalder Homebrew, Apps, hacks, Emulators osv. Du har endnu ikke haft så stort indblik i homebrews verden endnu. Men tro mig, det får du når du er færdig med denne guide.
Nu skal vi have nogle must haves, men inden skal i lige vide hvor jeg generelt hentyder til når jeg snakker om homebrew osv. Qj er min yndlings downloadside. Det er der i skal kigge nu. Går ud fra i snart selv kan huske hjemmesidens navn nu, men for en god ordens skyld skriver jeg den lige for sidste gang.
Must haves til 1.5:
Gba emulator.
Devhook.
X-Flash.
Nintendo64 Emulator.
Snes Emulator.
Lua Player.
Xvid4PSP.
Must haves til 2.71 SE-B:
Jeg vil faktisk gerne nævne ovenstående da den kan køre dem allesammen. Dog er der 3-4 andre jeg ikke vil nævne nu da de er meget indviklede. De vil blive nævnt senere hen. Det skal du ikke tumle med nu.
Husk: lig mærke til endelsen på programmernes navne. Fx. Gba Emulator. I søgeboksen kan man vælge hvilket emne man vil søge under. Vælg emulator. Søgeordet skal være Gba. Det vil give den bedste søgning.
Jeg har ikke skrevet de præcise navne på de forskellige titler da jeg selv synes du skal gøre dine erfaringer. Prøv dig frem, hvad synes du er bedst?
Nu skal der flashes!
Tjaa, nu har du vel nok valgt X-Flash. Det kan være svært i starten at lære at flashe, ikke at bruge programmet, men at placere filerne de rigtige steder.
Tja, nu skilles vores veje faktisk, for jeg ved ikke om du har valgt at installere 2.71 SE-B eller 1.5. Derfor vil jeg skrive om begge dele.
1.5
Jeg forventer du har downloadet dit X-flash og er klar til at bruge det.
Åben X-flash mappen som du downloadede.
Kopier X-flash og X-flash% til GAME mappen på dit memorystick.
Åben mappen X-flash på dit memorystick.
Der ligger en EBOOT.PBP og endnu en mappe der hedder Xflash.
Åben mappen Xflash.
Åben derefter mappen Modified.
Her finder du Background.bmp osv. det er dem du kan flashe til PSP’ens “hjerne”. Dvs. du kan flashe lige den baggrund til din PSP som du ønsker, istedet for de normale kedelige. Der er mange steder at lede og det kan være svært.
Her har du to links til nogle steder du kan finde baggrunde, gameboots osv.
Baggrundsbilleder
Opstartstone
Font-skrifttype
Gameboots
Du kan ikke bruge en hvilken som helst gameboot klip. Dvs. du kan ikke tage et klip fra en hvilken som helst film du har på hylderne derhjemme. Det skal ligge i formatet PMF, det er endnu ikke muligt at lave klip om til det format. Husk klip du vil bruge som gameboot må højst være 3 sekunder lange. Hvis du overtræder denne regel så kan det hænde din PSP bricker.

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 27-11-09 19:13

ps
Ja et større memkort ville gøre din søn glad