/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Dyndspringere - hvad er det??
Fra : Bonlykke
Vist : 2360 gange
150 point
Dato : 31-10-01 20:50

Hej,
Jeg har vist forkøbt mig... Et par dyndspringere er endt i et af mine akvarier - de har det som fiskehandleren sagde de skulle, men jeg har det skidt med at holde fisk jeg ikke ved nok om. Er der nogen der kender til litteratur og/eller hjemmesider, hvor dyndspringeren beskrives?

Kommentar
Fra : Sansan

Dato : 31-10-01 21:04

Hej du

Her kommer et link om fisken, ikke noget stort, men fortæller lidt om den.

http://www.regnskove.dk/5_Dyriregnskoven/5352dyndspringer.htm

Mvh

Sansan

Kommentar
Fra : Sansan

Dato : 31-10-01 21:07

Hej igen

Britta, siden du henviser til, passer ikke helt til Dyndspringeren, da den og Ørkengobier, ikke er det samme!

Mvh

Sansan

Kommentar
Fra : britta

Dato : 31-10-01 21:07
Kommentar
Fra : britta

Dato : 31-10-01 21:14

Ups -----Undskyld.

Hilsen
Britta

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 21:37

"Bonlykke" <Bonlykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0wYD7.3865$Ip2.124524@news010.worldonline.dk...
> Hej,
> Jeg har vist forkøbt mig... Et par dyndspringere er endt i et af mine
> akvarier - de har det som fiskehandleren sagde de skulle, men jeg har
> det skidt med at holde fisk jeg ikke ved nok om. Er der nogen der kender
> til litteratur og/eller hjemmesider, hvor dyndspringeren beskrives?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Hejsa.

Dyndspringeren er en fisk fra mangrove skovene.
Den er i stand til at kravle rundt på sandbankerne.
Den egner sig ikke til et almindeligt akvarie, da den sætter store krav til
akvariets indretning.
Der er store tidevandsforskelle disse steder og det er svært at
efterligne dem i et alm. akvarie.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det latinske navn
da jeg ikke kender det, og heller ikke med et link.

Håber det hjalp.
Mvh.
Sofie

Accepteret svar
Fra : kajsvaj

Modtaget 150 point
Dato : 31-10-01 22:07

Hej Bonlykke

Linket her bliver brugt i fiskebiologiundervisningen på de danske universiteter:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12803&genusname=Periophthalmus&speciesname=barbarus

Det engelske navn er mudskipper hvis du selv vil søge mere, dette navn dækker dog over flere forskellige dyndspringere. Dem du har i dit akvarie er sikkert Periophthalmus barbarus.

Kaj

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 31-10-01 22:21

Hej alle,
Tak for de gode svar - jeg tror jeg har fundet det jeg har brug for!...æææhh... hvem skal have pointene? Det ser ud til at jeg kun har mulighed for at honorere Britta, men den link var ikke den bedste (selvom jeg er meget taknemmelig for at du ville hjælpe)...

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-10-01 22:51

Til Bonlykke
Du kan jo bare afvise svaret og give Kajsvaj dine point,da han rammer helt plet hvad han siger
Jeg kan da lige tilføje at det rigtige engelske navebetegnelse for dyndspringer er Butterfly Mudskippeog den latinske er Periophthalmus.
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-10-01 22:52

Rettelse
Butterfly Mudskipper
Undskyld brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 21:47

"Bonlykke" <Bonlykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0wYD7.3865$Ip2.124524@news010.worldonline.dk...
> Hej,
> Jeg har vist forkøbt mig... Et par dyndspringere er endt i et af mine
> akvarier - de har det som fiskehandleren sagde de skulle, men jeg har
> det skidt med at holde fisk jeg ikke ved nok om. Er der nogen der kender
> til litteratur og/eller hjemmesider, hvor dyndspringeren beskrives?
>
Hej

Jeg har haft 4 stk. gående i et akvarie med lavvandstand og knuste koraller
som bundlag og saltvand, der var nogle større sten til at gå op på og land
nogle steder "lavet af de knuste koraller" du kan også have dem til at gå i
ferskvand evt. med sand som bundlag, men de har det med at blive hurtigere
syge i ferskvand, du kan evt. hævesalt balancen "MEGET langsomt" til
brakvands niveau, der skal du helt sikkert have fat i noget litteratur eller
hjælp fra en akvarieforretning. Jeg fodrede mine med muslinger "frosne som
jeg tøede op først til passede temp.!" og andre fisk De er meget glubske og
danner revir og forsvarer dem med livet som indsats. Go fornøjelse.

Mvh

Jesper

Godkendelse af svar
Fra : Bonlykke

Dato : 31-10-01 22:59

Den var lige i øjet. Har fundet flere sider (suk, det er på tysk), så nu er jeg på rette vej!
Tak

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 31-10-01 23:04

Hej Jesper,
Uha - saltvand - der er jeg på 100% udebane... Tror det er bedst jeg holder mig til ferskvand og sørger for god filtrering. De gik forøvrigt i ferskvand i biksen - og har gjort det længe, da det er mere end 2 måneder siden de ankom.
Jeg ken regne ud, at jeg må have dem i et stort akvarie....
Tak for dit indlæg.
Kim