/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af værelse
Fra : heipixie
Vist : 3284 gange
20 point
Dato : 22-04-03 18:45

Jeg har lejet et værelse hos private, men skal nu flytte.
Udlejerne har i lejekontrakten skrevet: 1 mdr. opsigelse fra deres side og 3 mdr. opsigelse fra min.

Er bare kommet i tvivl... Er det ikke normalt at man gensidigt har 1. mdr. opsigelse, når man udlejer et værelse ?
Findes der nogen egentlig lov om dette ? Eller er det "bare" som man formulerer det i lejekontrakten ?
Og hvordan udregner man, hvad der er rimeligt at tage i husleje for et værelse ? Findes der nogen regler for det ?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh. Heidi

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 18:50

Opsigelse

Både lejeren og udlejeren kan opsige lejemålet

Hvis lejeren opsiger lejemålet, skal det ske skriftligt og med 3 måneders varsel til udlejeren. Hvis man i lejekontrakten har aftalt et kortere eller længere opsigelsesvarsel, må man respektere det. Man bør sende opsigelsen anbefalet, så man har en kvittering for modtagelsen. Flytter man inden opsigelsesvarslets udløb, er udlejeren forpligtet til at forsøge at leje lejemålet ud.

http://www.workindk.dk/Opsigelse_naar_man_lejer

Så du hængrer vist desværre på den...
Christina

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-04-03 18:52

Lejekontrakten er det "sande" det vil sige, det du skal rette dig efter. Så 3 måneder må du leve med. Enten flytte om tre måneder eller betale de 3 måneder - selvom du ikke bor der.

En rimelig husleje er jo afhængig af om forbrug er inkluderet etc.

Hvor skal du flytte fra.... (jeg kunne godt bruge et værelse)

beck

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 19:02

Denne brevkasse er for lejere og ikke for udlejere, men da dit spørgsmål kan være interessant for mange lejere, vil jeg undtagelsesvis besvare mere udførligt end vi plejer: Såfremt man lejer en lejlighed i en ejendom, der er opført før 1973 skal lejen fastsættes således: Tag 7 % af lejlighedens værdi ved 15 almindelige vurdering i 1975 og tillæg de årlige udgifter til skatter, afgifter, forsikringer, vicevært, administration og eventuelt andre udgifter, der har med lejemålet at gøre. Dertil skal lægges ca 120 kr pr kvadratmeter i vedligeholdelsesbidrag Summen af disse beløb er lig med den årlige leje. Dividér med 12 og man har lejen pr. måned. Dette er den omkostningsbestemte leje eksklusive forbedringstillæg I en ældre umoderniseret ejendom vil denne leje ofte ligge på ca 400 kr pr kvadratmeter pr. år. For en lejlighed på 58 kvadratmeter svarer det til 1.933 kr pr måned. Til denne leje skal lægges et forbedringstillæg, som kan opkræves, hvis lejligheden efter 1973 er blevet forbedret. F.eks. at der er blevet installeret bad og toilet i lejemålet. Hvis lejeren med de 58 kvadatmeter bliver opkrævet 6.700 kr om måneden betyder det, at man hver måned betaler 4.767 kr til forbedringer – nemlig 6.700 minus 1.933. Det svarer til 57.204 kr om året. Lad os forestille os, at bad og toilet er blevet installeret på et tidspunkt, hvor ydelserne på alm. 20-årige lån lå på 10 %. I så tilfælde skulle forbedringen have kostet 572.204 kr. Hvis man som lejer synes, at dette beløb er usandsynligt højt, kan man indbringe spørgsmålet for Huslejenævnet, som så vil beregne lejen konkret. Hvis lejeren har betalt for høj leje, har udlejeren pligt til at tilbagebetale lejeren det, der er betalt for meget Der er ingen regler i lovgivningen om, hvor mange møbler der skal være i en lejlighed for at man må kalde den for møbleret. Man skal ikke som lejer acceptere at betale ret meget for at være tvunget til at bruge udlejerens møbler. Som udlejer kan man synes, at det er uretfærdigt, at man ikke kan få lov til at få dækket renter og afdrag på de lån man selv optog, da man købte lejligheden – og i stedet må nøjes med 7 % af vurderingen i 1975. Men denne regel har Folketinget vedtaget, fordi man ikke vil præmiere spekulation i fast ejendom. Alle prisstigninger på ejendommene efter 1975 er derfor lejeren uvedkommende med mindre de skyldes forbedringer. Reglerne er komplicerede og ovenstående tal er kun grove eksempler. Hvis man som lejer synes, at lejen er for høj, bør man i egen interesse søge hjælp i en lejerforening. Med venlig hilsen Jakob Lindberg

http://www.dklf.dk/brevkasse/_brevkasse/00000a92.htm
-------------------------------------------------------------------------------

LEJERNES LANDSORGANISATION:

-Om at bo til leje i et enkeltværelse eller klubværelse

Forskellen på at leje et værelse og et klubværelse er, om udlejer selv bor i den samme bolig.

Hvis værelset er en del af udlejers bolig, er der tale om et lejet værelse. Bor udlejeren et andet sted, betragtes lejemålet som et klubværelse.

Lejer man et værelse i en bolig, hvor udlejer også selv bor, er det klogt at have klare aftaler f.eks. når det gælder adgang til køkken, bad, kælderrum, telefon m.v.

Reglerne for lejet værelse i en enfamiliesbolig, som også bebos af udlejer.

Lejen for udlejede værelser bør fastsættes ud fra beliggenhed, størrelse og stand og ud fra, om det er møbleret eller ej.
Værelse i en lejelejlighed: Vurdér om lejen ud fra lejlighedens samlede leje er rimelig.
Lejen du betaler er som hovedregel skattepligtig for udlejer.
Hvis du tror, du betaler for meget i husleje, kan sagen indbringes for huslejenævnet

Opsigelse:
Det normale opsigelsesvarsel for et enkeltværelse er 1 måned for begge parter.
Til forskel fra andre lejeformer kræves der ikke nogen begrundelse, hvis udlejeren ønsker at opsige en lejer i et enkeltværelse i udlejerens egen bolig.
Klubværelser:
Ved klubværelser er det almindeligt, at flere beboere deler køkken, bad, toilet m.v. Sørg for, at der er klare aftaler om brugen af de forskellige faciliteter og om rengøring m.v.

Huslejen beregnes normalt efter reglerne om privat udlejning.
Uenighed om huslejen kan indbringes for huslejenævnet.

Opsigelse:
Opsigelsesvarslet fra udlejers side er 1 år
Opsigelsesvarslet fra lejers side er 3 mdr.
Opdateret januar 2003

http://www.llo.dk/sw257.asp

cHRISTINA

Kommentar
Fra : heipixie

Dato : 22-04-03 19:03

Okay... Tak for svarene. Havde nok håbet at kunne snige mig lidt udenom Men hva...

Til Beckski: De vil ikke udleje det igen, da de selv skal flytte til efteråret. Desværre... men god jagt !

Heidi

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 19:04

heidi, hvis du vil lukke spørgsmålet skal du klikke på "accepter som svar" på det svar, du vil vælge.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 19:06

Opsigelse:
Det normale opsigelsesvarsel for et enkeltværelse er 1 måned for begge parter.
Til forskel fra andre lejeformer kræves der ikke nogen begrundelse, hvis udlejeren ønsker at opsige en lejer i et enkeltværelse i udlejerens egen bolig.
Klubværelser:
Ved klubværelser er det almindeligt, at flere beboere deler køkken, bad, toilet m.v. Sørg for, at der er klare aftaler om brugen af de forskellige faciliteter og om rengøring m.v.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-04-03 19:42

så iflg LO er 1 måned det rigtige svar (lejernes Landsorganisation....se ovenover!!!) Du kan med andre ord godt snige dig udenom med loven ihånden

Kommentar
Fra : heipixie

Dato : 22-04-03 23:13

Til Skingur:

Hrm... kan ikke rigtigt finde det sted du hentyder til... Har fundet at det er "det mest normale" med gensidigt 1 mdr. opsigelse, men så står der: "Med mindre andet er aftalt" og her går jeg ud fra at en lejekontrakt må være den ypperste aftale imllem lejer og udlejer (Desværre... øv !!!) Men ret mig endelig, hvis du har fundet noget bedre ???

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 20 point
Dato : 22-04-03 23:20

næh..lovtekster er noget hø! Så måske du for en sikkerhedsskyld skal regne med de tre måneder...så står der ganske vist i lejeloven at udlejer er forpligtet til at leje det ud og at du ikke skal betale, når det ikke længere står tomt..men de vil jo ikke leje det ud igen. Når de nu ikke vil det, kan du måske overbevise dem om det rimnelige i, at du kun har een måneds opsigelse...prøv!

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 22-04-03 23:20

Lejeloven siger ikke noget om fristerne, hvorfor der skal henholdes til de aftalte. Du har derfor 3 mdrs. opsigelsesvarsel, medmindre aftalen af den ene eller grund er ugyldig, og så gælder den "almindelige" 1 mdr. frist.

Godkendelse af svar
Fra : heipixie

Dato : 23-04-03 15:01

Tak for svaret skingur.