/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskabet fryser
Fra : kraller
Vist : 7306 gange
200 point
Dato : 15-11-09 19:58

Hej
Det er nok et efterhånden klassisk spørgsmål:
Jeg har et Gram K215 køleskab som er begyndt at fryse, dvs. selvom det står på laveste køling (altså højeste temp) så rimer bagpladen til og madvarerne fryser til.

Jeg hentede derfor en ny termostat hos elektrikeren og skiftede den selv,

Det har så ikke hjulpet overhovedet. Kompressoren kører uafbrudt og bliver varm, som om termostaten ikke fortæller den, at der nu er koldt nok........

Kan føleren på bagpladen overhovedet fejlmonteres?

Jeg skal købe nyt køleskab i næste måned, og skal bare ha' den her til at leve indtil da. Hvad gør jeg??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-09 20:01

Stiller maden i en boks udenfor....

Temperaturen er lige i øjet i øjeblikket....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 20:02

Du har fået en forkert termostat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-09 20:07

Det kan jo også være at afløbningshullet bagest i køleskabet er stoppet.

Hvis køleskabet bliver overfyldt med, så kan afrimningen ikke følge med.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-09 20:17

Det lyder som det samme der var galt med mit køleskab. Vær glad for du skal have et ny, for hos mig var det kompressoren som var ved at gå i stykker. Den gik i stykker efter nogle dage.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-11-09 20:21

Slut et tænd og sluk ur til her de sidste dage og lad skabet køre et kvarter hver time eller lign.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-11-09 20:28

Citat
Vær glad for du skal have et ny, for hos mig var det kompressoren som var ved at gå i stykker.

Lige i øjet...det skete også for os

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-09 21:42

Hej kraller

Kontroller hvilke ben du har monteret ledningerne på - på den nye termostat i forhold til den gamle..

Du skal være opmærksom på at hvis du har fået en servicetermostat til erstatning for den gamle. er der på mange af disse et dobbelt/fælles ben.. - herpå skal der selvsagt ikke sidde 2 leninger.. - så kører kompressoren jo konstant..

MHT. montering af føler-rør på fordamperplade.. - Som min. skal de sidste 10 cm. af røret have forbindelse til pladen.. - hvilket den vil få hvis du har ført den på samme måde som den gamle var monteret..

Hvis der er tilrimning af HELE fordamperpladen bag i skabet.. - og temperaturen kommer fysisk ned på MEGET KOLD.. - Da vil der IKKE være tale om en defekt / kommende defekt kompressor..

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 22:16

Fordamperen bagpå skal kunne komme af med varmen, det er forklaret, men hvad med lukning af døren ? Lukker den tæt til ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 22:34

Den bagpå er kondensatoren. Fordamperen er den der bliver kold!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 22:34

Lyt nu bare på hvidevaredele. Han har fat i noget rigtigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-09 22:36

Der er flere forsskellige typer termostater, og det kan de gængse elektrikkere ikke holde rede i.

De fleste har jo fryser sammen med køleskabet. Men et rent køleskab skal have en anden type termostat, elles kører kompressoren for længe ad gangen.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 15-11-09 22:42

Hej Kraller

Du skal selvsagt anvende den rigtige type termostat ( som transor anfører..)

Du kan se et eksempel her i vores shop: http://www.hvidevaredele.dk/shop/termostat-for-koeleskab-2557p.html

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-11-09 08:10

Når temperaturen i køleskabet kan blive så kold at tingene fryser fejler kompressoren ikke noget, og da termostaten er skiftet skulle det også være i orden, hvis det er den rigtige og er monteret rigtig. men der sidder også et startrelæ på kompressoren og det tyder på at det er kortslutttet så den køre konstant.

Godkendelse af svar
Fra : kraller

Dato : 17-11-09 07:17

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk. Det gjrode tricket.
Sælgeren havde ganske rigtigt fejlinformeret mig - og efter at have byttet stikkene rundt kører den tilsyneladende som den skal. Tak for hjælpen!