/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ISO til brænding?
Fra : yearhouse
Vist : 491 gange
200 point
Dato : 15-11-09 15:55

Go´ søndag til alle

Jeg har downloaded et brænderprogram, som kan brænde ISO: "InfraRecord".
Jeg vil gerne have Ubuntu på min bærbare, som står og kan"ingenting" bag mig.

Jeg har downloaded: ubuntu-9.10-desktop-i386 som nu ligger som en Zip på mit skrivebord.

(¯`*•.(¯`*•.(¯`*•.¸,¤°´`°¤,¸.•*´¯).•*´¯).•*´¯)

For ikke at at bruge en snes fejlbrændte CDér, vil jeg høre om i kan "guide" mig lidt.

Den bærbare er en Medion og der ligger en fejlbehæftet XP på p.t. Skal jeg først smide den ud, og hvis: hvordan gør jeg så det? Den kan overhovedet ikke starte op i nogen tilstand, men håber så at jeg kan boote fra den nybrændte Ubuntu.

Mange hilsner fra Århus

_\\|//_
(` o-o ´)
---ooO-(_)-Ooo

TOM

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 16:06

Du har styr på hvordan du får brændt din ISO CD ?
start computeren fra CD drevet, du kan måske vælge Boot Menu under starten, måske med F12 og vælge at starte fra CD-ROM, ellers skal du i BIOS og indstille CD-ROM som First Boot Device.
Når så du starter computer fra CD så vælg med at vælge sprog, brug piltaster og Enter, nu kan du så vælge at starte Ubuntu uden at påvirke noget på din computer (første valg) vælg den og der går ret lang tid fordi hele CDen skal indlæses i computerens RAM, når der kommer et skrivebord frem så kører du live fra CDen, der er ingenting på din computer endnu og du kan lige se den an om du vil installere, prøve om din printer og andet udenbords hardware virker.
Du har så valgt at Ubuntu er lige dig og dobbelt klikker på Install som er på skrivebordet, her år du så nogle valg og som nybegynder i Linux så anbefaler jeg at du vælger den første mulighed, Installer Ubuntu ved siden af Windows og vælg mellem dem hver gang computeren starter, undervejs får du mulighed for at hente nogle indstillinger fra Windows.
Hvis du er træt af Windows så vælg anden mulighed og lad Ubuntu bruge hel disken, så er Windows godt og grundig slettet og der er kun Ubuntu på din computer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-11-09 16:07

1, ubuntu som zipfil ?!?!?!?! er du sikker på det, det plejer at være en isofil
2 nej du behøver ikke slette noget, installationen klarer det hele for dig

ang. guide, jeg kan se at du følger denne: https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

bare følg den, så går det let

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 16:07

gider du selv at rette mine stavefejl - og manglende bogstaver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 16:10

Citat
Den bærbare er en Medion
det er min også, det er en ret meget træls computer at få trådløs netværk på men det kan lade sig gøre, min virker nu

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-11-09 16:33

Fint fint OVN, du er tilgivet med stavefejl *G*

Ser du. <jeg skal først ha´ den brændt.
Jeg har den på skrivebordet på mit "hoved Pc". Hvis jeg klikker på den, kan jeg vælge at pakke den ud så det er vel noget Zip-halløj?

Spørgsmålet er, HVAD jeg skal brænde: hele ISO-ikonet, eller pakke ud og vælge INDHOLDET?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-11-09 16:39

tag lige et kig på filnavnet, det skulle gerne ende på xxxxxx.ISO og ikke på xxxxx.ZIP

hvis det ender på .ISOskal du bare følge guiden

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-11-09 16:46

SHIT

Nu kom der et rødt udråbstegn:

"En skrivefejl opstod. Kunne ikke skrive lead-in"

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-11-09 16:53

inden du gør mere, er det en .ISO du har liggende???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 16:56

Du må endelig ikke pakke ud eller andet som kun du kan finde på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 16:59

Filen skal hedde: ubuntu-9.10-desktop-i386 og når du holder musen over skal der stå ISO Image, gør der det så dobbelt klik på den, hvad sker der så ??? Det skulle åbne dit brænderprogram

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-11-09 17:02

Citat
når du holder musen over skal der stå ISO Image

kommer da an på hvad software der er installeret og hvordan det er konfigureret.
det er derfor man er nødt til at aflæse filtypen (det efter punktummet) for at være sikker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 17:05

Her kan du se hvad der sker når jeg dobbelt klike på ISO filen, og hvilke muligheder jeg vælger at bruge: http://peecee.dk/upload/view/203546 jeg har så brændt, det her er kun en demo

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-09 17:11

Jeg kan ikke lige gennemskue den infraRecord du skriver om, er du sikker på at den er nem at bruge ?
her er en supernem en, det kan simpelhen ikke gå galt, hent zip filen og pak den ud i samme mappe som du har Ubuntu i, dobbelt klik på Active ISO burner og Ubuntu er valgt og klar til brænding, sæt eventuel hastigheden ned til lavest mulige: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 17:12

Jamen EXTERMINATOR Windows er sikkert sat til at skule kendte filtypers efternavne, derfor mit forslag med mouse over

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 17:14

Nå ja Yearhouse kan højre klikke og klikke på Egenskaber, der skal der stå ISO Image ud for filtype, men det gør der altså også med mouse over

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 17:17

Citat
HVAD jeg skal brænde: hele ISO-ikonet
JA - JA og atter JA du skal brænde ISO image

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-11-09 17:21

Citat
Nå ja Yearhouse kan højre klikke og klikke på Egenskaber, der skal der stå ISO Image ud for filtype, men det gør der altså også med mouse over

nej, det afhænger af det software der er installeret, f.eks kan winzip(eller var det winrar) finde på at kalde det for et arkiv ved mouseover.
jeg har sågar været ude for en maskine der påstod at det var et jpeg billede. derfor er man nødt til at kigge på filendelsen hvis man vil være 100% sikker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 17:33

Stadig kan man ikke kigge på fil endelse hvis Windows skjuler efternavn på kendte filtyper, så skal du i mappe indstilinger og ændre.
Nå vi skal ikke skændes men prøve at hjælpe Yeahouse i gang med Ubuntu

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 15-11-09 18:05

Tak for svaret o.v.n..

Det var lige det jeg skulle bruge...tusind tak.
Måske havde "InfraRecorder" osse virket.???

Men det kræver jo osse, at CD-skiven er i orden. *LOOOOOL*

Den står nu perfekt og instalerer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 18:28

Selv tak - er du allerede i gang med at installere Ubuntu ? Har du valgt at bruge hele disken og ikke have mulighed for at hente indstillinger fra Windows ? Windows kan slettes bagefter