/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Novice vil udskifte fyr
Fra : Rosalil
Vist : 559 gange
200 point
Dato : 15-11-09 14:12

ja ja ikke ham men det

Jeg skal til at tænke på udskiftning af fyret. De store spørgsmål er så hvad skal jeg udskifte til og hvad skal udskiftes? Jeg er novice på området.

Jeg vil tro kedlen er lige så gammel som oliefyret, det er jo integreret i det store skab? Skal den så også skiftes?

Jeg hørte forleden at der samme dag var taget en beslutning om at man kunne få 20000 kr i tilskud til co2-besparende indsatser til opvarmning, herunder til fjernvarme. Er naturgassen også fjernvarme?

Hvis jeg omlægger til naturgas hvormeget skal jeg så have lavet, når jeg pt har oliefyr?

Hørte nabokonen fortælle at man kunne se på skorstenen om der var gasfyr, så skulle den have en tut på. Om hun ved mere end mig, ved jeg ikke. Men to uvidende der deler viden, er ikke den bedste viden.

Så søde kloge mænd og koner, vil I hjælpe mig med at blive klogere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 14:15

Iflg txt-tv ville man indføre en ny pulje med 400 mill. til udskiftning til varmepumpeanlæg.Synes ikke der stod noget om gas!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 14:21
Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-11-09 14:26

Du har ganske givet fuldstændig ret, som jeg skriver er jeg novice og mener dermed at jeg ved nada om hvad det handler om. Jeg bed mærke i at der blev nævnt noget med solvarme og fjernvarme. Det havde jeg en smule kendskab til. Årsagen til jeg tænker naturgas er at der er naturgas i min lille by herude hvor kragerne vender.

Men kan du så fortælle mig hvad et varmepumpeanlæg er?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-11-09 14:28

Ser lige du har linket til nyheden, tak for det.

Jeg kan udlede af dit tidligere svar, at naturgas ikke er fjernvarme. - men er lidt i tvivl!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-11-09 14:36

Naturgas er da fjernvarme

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-11-09 14:47

Jeg bor i en kommune som skriver således:
Hvis du ejer en ubebygget grund der ligger i et naturgas- eller fjernvarmeområde har den som regel tilslutningspligt. Det betyder at når bygningen opføres, skal den tilsluttes den kollektive varme, inden bygningen tages i brug.

- og der er i mit område naturgas, men ikke fjernvarme. Så jeg er i tvivl om hvorvidt det bliver tolket som værende det samme når der står som følger:

Skrotningsordning for oliefyr
Fra 2010 vil det blive muligt at få tilskud, hvis man skifter sit gamle oliefyr ud med varmepumpe, fjernvarme eller solvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 15:03

Kommunen har ikke ret. Bygger man nyt i klasse II eller Klasse I, kan kommunen ikke tvinge en til noget som helst. Derudover vil de også have en særdeles dårlig sag, hvis de siger nej til f.eks jordvarme.

Kig forbi www.ivt.dk Der kan du læse og lære en masse.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-11-09 16:13

Det ser ud til at blive et meget stort projekt og meget dyrt. Der skal både nye installationer, stort gravearbejde og boringer til. Og kan man overhovedet bruge noget af det man har i forvejen, feks rør og radiatorer?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 17:07

Ingen problemer. Man rager det gamle fyr ned og monterer noget nyt. Priserne man får er: All Inclusive, altså inklusive nedpløjning af slange osv osv. Det er dyrere end en ny gaskedel, men driftomkostningen er omkring det halve. Så på sigt hænger det sammen. Om ikke så mange år er det slut med gassen fra nordsøen. Så skal vi til at importere fra bla de tidligere østbloklande. Hvad tror i så der sker med prisen?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-11-09 17:28

naturgas har intet med fjernvarme at gøre. fjernvarme får du gennem rør fra et stort varmeværk. gassen varmer kun din egen installation op, nøjagtig som olien.
hvis du vil spare mange penge, skal du måske overveje et stokerfyr, så du kan fyre med træpiller. det er ca halv pris af olien.
men jeg tror du skal rådføre dig med en fagmand inden du træffer en beslutning.
når man ikke ved mere om den slags, har man seriøst brug for hjælp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 17:47

Nemlig Trimare. Og er man ikke maskinmester og bruger en dødelig masse tid på at rense og trimme pillefyr, får man kun en årsvirkningsgrad på 50%. Dette kan dokumenteres. Pas frygtelig på pillefyr. Man skal være rimelig skrap for at få driftøkonomi ud af disse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 18:37

Det er bare synd for pillefyrejerne at de indkøber piller ti kr pr kg, der efter sigende skal have et varmeindhold på 4,9 Kwh/kg. Derefter høvler de det halve i skorsten og økonomien er sådan kun lige bedre end olie. Det er dybt beskæmmende at man vedholdende hører om pilleforbrug på 4- 6 tons i små bitte huse og 8 - 10 og 11 og sågår 15 tons pr år i større huse. Regn på det og forstå driftøkonomien idet. Vi andre har kigget på anlæg MED energimålere på og ved at det bare ikke hænger sammen.

Hvorfor køber dem der sælger pillefyr og piller. Leverer piller og producerer pillefyr jordvarme??? Fordi de ikke har tid til at rense, trimme og bøvle med det lort. Endvidere er driftøkonomien i 99 af 100 tilfælde bedre på jordvarmen UDEN arbejdsindsats.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 18:37

....men jordvarmen er dyrere at købe - desværre.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-11-09 18:42

ja jeg har seriøst brug for hjælp for at kunne vælge fornuftigt.

Jeg har hørt en masse skidt om pillefyr, så selv om svigersønnen varmt anbefaler det, har jeg en del betænkning omkring det.

Jeg har i den grad også brug for at vide noget konkret omkring det at få nyt fyr.

Jeg kunne godt være varm på ideen om jordvarme, men 3773, hvad betyder ingen problemer? betyder det at radiatorer og rør kan bruges?
Der står i deres eksempler at man også skal bruge boligventaltions varmepumpe da varmen i udblæsninsluften genlader kollektoren med varme, når der ikke er behov for den i huset.

Det lyder som det rene vollapyk i mine øre! Hvad betyder det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 19:18

Det er også noget forvrøvlet noget.

At standard jordvarmeanlæg er klart at foretrække.

Hvor stort hus? Hvad er forbruget af olie?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-09 19:19

Hvorhenne i landet?

Accepteret svar
Fra : tikrkj

Modtaget 200 point
Dato : 17-11-09 09:17

Hej, hvis du har et oliefyr kan du udskifte det med et nyt oliefyr - eller en gaskedel. Du kan formentlig genanvende rørsystem og radiatorer, så det bare er kedlen der skal udskiftes med en ny. Hvis du vælger gas, så skal du have skudt en stikledning ind til din installation - dit lokale gasselskab kan fortælle dig, hvad det koster. Derudover skal du have bortskaffet din olietank, hvis du skifter til gas. Hvis jeg var dig, så ville jeg få 2 uafhængige fagfolk ud at se på huset/installationen - måske kan du kombinere din nye kedel med solfangere på taget? Eller få en kombineret gaskedel/solvarmebeholder (auroCOMPACT), så bør du nemlig kunne få noget tilskud, når vi forhåbentlig får den tilskudspakke efter nytår.
Jeg har læst, at gasopvarmning er billigere end oliefyr - men en fagmand kan bedre råde dig - det hele kommer jo også an på dit hus størrelse, isoleringsgrad, antal teenagere, der skal bade osv osv

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 30-01-10 17:43

Jeg fik et tilbud på installering af varmluftpumpe osv. 120000,-kr og det uden at lægge fliser under pumpen og hul i muren til slangen....

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 30-01-10 17:47

Tak for svaret tikrkj.