/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Centrifugalkraft
Fra : legind
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 14-11-09 23:39

jeg arbejder med mel og har et problem med en mølle melet pakker sig øverst muglivis pga
Centrifugalkraft jeg mangler en teori om denne hændelse jeg mener en hastigheden er højest i toppen hvis det er en cirkel (måske er det er noget med en newton teroi)

Kommentar
Fra : mælkebøtte

Dato : 14-11-09 23:56

Ja, det har jeg da ingen anelse om, desværre. Håber der kommer nogle kloge mel-hoveder, som kan knække din nød.

mælkebøtte

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-11-09 00:13

Centafrugalkraften er lige stor over det hele, så der må være en anden forklaring.
Prøv at beskrive lidt mere præcist hvad problemet er.
Som jeg forstår det har du en lodret stående kværn, og ikke en liggende kværn?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 00:30

Centrifugal aften er størst i det yderste af cirklen, der er ikke noget op eller ned eller sideværts påvirkning som kan ændre den, hvad mener du med "toppen" ? Hvis du mener det yderste af cirklen så gælder det hele vejen rundt, med en lille men tyngdeloven er ikke sat ud af kraft af centrifugal kraften, så kraften vil være en lille smule større i bunden hvis din mølle er med lodret stående møllesten.
Melet vil altid pakke lidt forbi udløbet på en mølle, det tungeste mel ryger ud af hullet mens det lidt lettere og mere klistrede bliver slynget fast på kanten lige efter udløbet, jeg har aldrig set mel pakke andre steder end lige efter udløbet på en mølle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-09 00:33
Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-09 00:58

Hvad slags mølle er det. Jeg fornemmer at det er en gammeldags ( antik) mølle med en roterende og en fast sten. Sådan en er jo vandret, og når du skriver toppen, er det så centrum du mener ?

Eller er det enhelt andenmølletype ?