/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
opgrader cpu
Fra : maxikurt
Vist : 722 gange
100 point
Dato : 14-11-09 14:05

Hej har en Zepto 3215W med en Intel core Duo T2330 1,6 Ghz med socket P478
vil jeg kunne skifte den ud med denne Intel core2duo mobile cpu på 2.0 ghz socket PGA479M
Bundkortet hedder Zepto IFL 91

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-09 14:16

Da jeg åbnede min Zepto 3215W, for at skifte det trådløse netkort ud til et intel 4965AGN var der ikke meget plads til processoren.
Så om du kan bygge en anden sokkel ind tror jeg ikke på.

Er den da for langsom - for det er jo ikke nogen spillemaskine.
Hvis du vil køre med windows 7 kan den godt men det er ikke optimalt hvis du ikke har det dyre skærmkort i (det har jeg heller ikke)

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 14-11-09 14:27

Syntes bare den er blevet for langsom men sådan har jeg det gerne man vender sig jo hurtigt til hastighede og kan jo altid godt bruge mere bruger den ikke som spille maskine kun lidt på facebook

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 15:14

Så lad være med at bygge den om, det er bedre at kigge på hvad du har liggende som tager hastigheden. Kør en oprydning og en defragmentering og se om det ikke kan hjælpe.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-11-09 15:27

Og på denne side: http://www.downloadcentral.dk/ kan du hente Advanced System Care, CCleaner og Malwarebytes, som er 3 gode programmer til oprydning på din pc. De rydder op i midlertidigt forskelligt fnidder fnadder, som fylder og nedsæter farten, i regestreringsdatabaen mm. Jeg kan anbefale at hente og installere disse programmer, og bruge dem meget tit.

Husk også lige Granners råd om en diskfragmentering.

Mvh Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-11-09 15:35

regestreringsdatabaen = registreringsdatabasen og Malwarebytes = Malwarebytes Anti-Malware

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:18

Jeg er helt eing i at ombygge den er spild af penge. Den processor er rigelig til de allerfleste ting du laver, på nær grafiske og spille relaterede opgaver. Så hvis du kan sige nej til de ting er det helt andre veje du skal gå. Det du skal se på er om du har ting der bruger kræfter. Granner 01 og heller22 har allerede kommet med et par forslag. Jeg ville tage det i den rækkefølge de foreslår. Er det stadig ikke nok, kan du opgradere din ram mængde, så får du lidt mere at gøre godt med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:21

Nu er Socket 478 jo ved at være en gammel svend og derfor mener jeg ikke det kan betale sig at opgradere CPU. Men hvad er det for en CPU du havde i tankerne

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 14-11-09 16:27

Den cpu jeg ville sætte i kunne jeg få fra en defekt pc det er en Intel core2duo mobile cpu på 2.0 ghz socket PGA479M
er ved at teste med de programmer der er blevet foreslået

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:41

Du kan IKKE skifte socket for så passer det ikke sammen med bundkortet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-09 16:41

Lidt oprydning - måske mere RAM - så drøner den derudaf.
Når du arbejder på internettet, er det mere din opkobling som bremser.
Når min Zepto 3215W kører på nettet med en 10/10 forbindelse henter og sender den 600 MB på ca. 8 min, så den følger snildt med.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 14-11-09 16:45

køre lige pt på en 100/10 forbindelse på fibernet men ? om jeg kunne skifte cpu er nu blevet besvaret og jeg må affinde min med hastigheden til jeg køber en anden maskine

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:52

Men med oprydning kan din hastighed på selve pcen altså forbedres væsentligt.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-11-09 19:03

Citat
og jeg må affinde min med hastigheden til jeg køber en anden maskine
Nej da, prøv det som Granner, Fijala og jeg anbefaler. Det bør altså kunne hjælpe en hel del

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-09 09:30

Jammen så skift du bare CPU, og så kan du spare sammen til en helt ny computer bagefter.
Nu hvor du alligevel vil ødelægge din Zepto 3215w - så sælg den til mig for 800 kr.
Jeg kan godt bruge en til computer af de "langsomme"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-09 09:33

For du har vel prøvet at lægge driverne ind til det rigtige styresystem fra den CD som fulgte med.
Er det Vista eller XP du kører på comp.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 15-11-09 11:38

Du må da godt købe den men ikke til den pris men det kan da osse godt være jeg kræver meget men kunne bare godt tænke mig noget der er hurtigere end den jeg har og så kunne jeg have fået den cpu for en 100 Kr det ville jo have været en billig løsning på mere hastighed

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-11-09 15:25

Hej maxikurt.

Har du prøvet om oprydningerne mm har sat hastigheden bare lidt op ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-09 16:16

Hvis du ikke spiller hurtige spil eller laver omfattende billedbehandlig, vil du sansynligvis ikke mærke nogen forskel på din Zepto med core2 cpu og en comp med hurtigere CPU.

Den maskine du har (altså med intel trådløs netkort) kan uden videre også køre med styresystemet ubuntu > installeret > Live med Cd > på USB pendrive.
Der kan også uden vdere skiftes harddisk hvis der lige købes rammer hos Zepto.

Med forskellige harddiske og USB pendrive kører jeg skiftevis 5 forskellige styresystemer på min Zepto.

Fortæl hvad den så skal koste.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 15-11-09 16:54

Til Eyvind
Hvis jeg vælger at sælge den skal den nok ligge omkring de 2500 den er fra feb 08
jeg har prøvet at bruge de forskellige programmer og jo det hjalp lidt men kan måske føle den er langsomst når jeg bruger paint shop pro

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-11-09 16:59

Så er det jo netop dine ram du ikke har nok af. Som jeg sagde tidligere

Citat
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:18

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg er helt eing i at ombygge den er spild af penge. Den processor er rigelig til de allerfleste ting du laver, på nær grafiske og spille relaterede opgaver. Så hvis du kan sige nej til de ting er det helt andre veje du skal gå. Det du skal se på er om du har ting der bruger kræfter. Granner 01 og heller22 har allerede kommet med et par forslag. Jeg ville tage det i den rækkefølge de foreslår.[B] Er det stadig ikke nok, kan du opgradere din ram mængde, så får du lidt mere at gøre godt med. [/B]

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-11-09 17:01

Da du bruger PSP som jo er grafik skal der rigeligt med ram i. Hvor mange har du i lige nu.
Jeg kan ikke arbejde med nogen pc uden der er 4 GB i, men det er sikkert mig

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 15-11-09 17:30

Har 2 GB men er lidt sløv når den køre psp men det ender nok med jeg køber en større maskine skal lige siges at jeg har haft mange forskellige bærebar og den her har kørt bedst

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-11-09 17:54

Hvis du bruger/laver meget med grafik, skulle du måske overveje en MAC. De er altså bare lige den smule bedre og oplevlesen med grafikse opgaver bliver lige lidt skønnere

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 15-11-09 21:34

Kan en mac køre psp

Kommentar
Fra : Fijala