/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Varsling af huslejeforhøjelse
Fra : fk2001
Vist : 779 gange
100 point
Dato : 14-11-09 11:51

Jeg har et spørgsmål om lejelovens §47a stk 2, "Krav om lejeforhøjelse
kan varsles een gang årligt." Gælder dette også ved start på lejemål?

Vi er netop flyttet ind i en lejlighed (1/11/2009), og blev dagen før
indflytningdagen præsenteret med en lejeforhøjelse med virkning fra 1/1/2010. Jeg finder en sådan fremgangsmåde særdeles uprofessionel. Spørgsmålet er hvordan lovgivningen stiller os.

Varslingen på tre måneder er selvfølgelig ikke overholdt men kan
udlejer varsle inden for det første år jf. §47a stk 2 ?

Udlejeren, som er et at de større boligselskaber, henviser til at stigningen skyldes stigning i driftudgifterne og er vedtaget på afdelingsmødet.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-11-09 12:08

Huslejeforhøjelsen, er vedtaget før du flyttede ind.

Så det må de godt, men jeg syntes det ville have været pænt af dem, at fortælle det til dig noget
tidligere

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 14-11-09 12:15

Det synes jeg bestemt også. Betyder det også at de ikke behøver at give mig de tre måneders varsel?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-09 12:23

Jeg er ret overbevist om at du allerede har fået det at vide ved kontraktens underskrift at denne forhøjelse allerede VAR vedtaget....

Det samme sker ofte ved nybyggeri at man allerede fra start bliver gjort opmærksom på forhøjelser måske helt op til 5 år frem da lejen ofte er "kunstig" nedsat i starten...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-11-09 12:23

Huslejestigninger i boligselskaberne er oftest pr 1.1. og du kunne ikke blive varslet før du havde lejligheden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-09 12:25

Lejeforhøjelser der allerede ER vedtaget og varslet GÆLDER.....

Du kan ikke undgå en sådan ved at flytte ind dagen før forhøjelsen....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 12:58

Bor selv til leje i et stort selskab. Og de andre har ret. Loven er overholdt.
Og du er helt ved siden af. Beboermødet har besluttet at lejeforhøjelsen skal ske pr. 1.1.2010.
Og så er det da bare uheldigt at du flytter ind 1.11.
Det er en demokratisk beslutning.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-11-09 13:14

Take it or leave it.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 14-11-09 15:51

Det er noget vrøvl. Jeg kunne og burde have været varslet da vi skrev kontrakten, hvilket var over en måned siden. I så fald kunne jeg havde afvist lejligheden. Det er rent bondefangeri at fortige en stigning specielt når udlejer sandsynligvis vidste det tre mdr. forinden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-11-09 16:39

Her hvor jeg bor til leje, stiger huslejen hvert år den 1 januar,
så det kunne de jo sikkert godt have fortalt dig, men de har nok "glemt" det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-09 16:40

fk2001....

Citat
Jeg kunne og burde have været varslet da vi skrev kontrakten

Det vil jeg godt give dig ret i, men boligselskabet er vel så stort, at de er ligeglade med om du flytter ind eller ej, de har sikkert andre på ventelisten

Annuller spørgsmålet
Fra : fk2001

Dato : 19-11-09 11:02

Har ikke modtaget andet end nogle dumme kommentarer