|
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 14-11-09 11:05 |
|
Luft i anlægget. - hane der ikke lukker op. - tilstoppet.
Der er vist kun at prøve sig frem.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 14-11-09 13:25 |
|
Med kold motor tager du låget af ekspansionsbeholderen, starter motoren og lader den blive varm mens du "masserer" de tykke kølerslanger (Pas på fingre og tøj ikke kommer ind i remme o.a. )
Varmeapparatet skal stå fuldt åbent imens, og med driftsvarm motor må du godt give den 2-3000 omdrejninger et minuts tid. Slip gassen, og se om ikke den "bøvser" enten ved, at skyde kølevandet ovenud, eller også drikker den hvad der svarer til den luftboble, der sandsynligvis er årsag til den manglende varme. Andre årsager kan være defekt hane (hvis der sidder en sådan ) eller tilstoppet element i varmeapparatet.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 14-11-09 17:17 |
|
Hvis termostaten åbner ved for lav temperatur, eller står fast åben, løber det varme kølevand ud i
køleren og bliver derved så nedkølet at varmeradiatoren ikke bliver varm nok.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 14-11-09 20:18 |
|
Når motortemperatur er ok under kørsel vil jeg mene, at termostat er ok, og at der ikke er luft i de store slanger.
Så må det være
1 defekt hane (med mindre den regulerer ved luftspjæld)
2 luft i varmeapparat
3 tilstoppet varmeapparat
1 Er der modstand når du prøver, at regulere varmen? Hvis ikke kan forbindelsen mellem håndtag og hane/spjæld være hoppet af.
2 Som cortina01 skriver: Med kold motor tager du låget af ekspansionsbeholderen, starter motoren og lader den blive varm. Varmeapparatet skal stå fuldt åbent imens, og med driftsvarm motor må du godt give den 2-3000 omdrejninger et minuts tid. Slip gassen, og se om ikke den "bøvser" enten ved, at skyde kølevandet ovenud, eller også drikker den hvad der svarer til den luftboble, der sandsynligvis er årsag til den manglende varme.
Hvis den ikke bøvser, kan standse du motoren og prøve, at afmontere varmeapparatslangerne ved motoren, (sæt en prop eller klud i studsene) og forsøge, at trykke vand igennem med moderat tryk fra en haveslange (eller en højt løftet tragt på et par meter slange), stadig med indstillingen på "fuld varme". Der skulle så gerne pludre lidt luft ud af den anden varmeapparatslange, hvorefter vandet gerne skulle løbe jævnt.
Sker det ikke, vil jeg antage, at hanen er defekt eller apparatet lider af en ondartet tilstopning.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 15-11-09 11:36 |
|
Hej, tak for de mange mere eller mindre seriøse forslag.
Jeg har selv bemærket at glideren/ reguleringshåndtaget går meget let uden modstand, så måske kan det være at håndtaget til spjæld er hoppet af som hjkofoed bl.a. beskriver. Det vil jeg prøve at undersøge, men hvordan komme jeg indtil spjældet? Det er vist ikke så nemt.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 15-11-09 18:03 |
|
Hvis du har sådan en elektrisk styret ventil som på f.eks. Ford Fiesta, kan den meget vel have sat sig.
Det varme vand cirkulerer så bare gennem ventilen udenom varmeapparatet. Det var årsagen til manglende varme i vores. Jeg demonterede ventilen, og monterede to rørstykker i stedet. Problemet er så, at man ikke kan regulere varmen, men det er dog bedre, end frost i kabinen. Jeg fik bikset en brugbar ud af to defekte, men du kan sikkert finde noget hos en ophugger.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 27-12-09 13:21 |
|
Hej, jeg har ikke haft tid til at rode med det, og det har også været for koldt. Men nu har jeg prøvet at pille slangerne af som går ind til varme- apparatet. Jeg har skyllet det igennen uden at jeg kunne se at det var stoppet. Jeg har også pustet det igennem med tykluft, men så vidt jeg kunne se var der fin gennemgang i varmeapparatet. Jeg monterede slangerne på ingen og hældt ca. 3/4 l kølevæske på. Jeg startede og lod motoren blive var, men der kom stadigvæk ingen varme. Kan der være for meget kølevæske på? Målepinden viser et godt stykke over F. Jeg er ikke helt klar over hvordan varmen reguleres, er det et spjæld der sidder i selve varmeapparatet som åbner og lukker for vandet når jeg flytter på skyderen i kabinen. Hvis spjældet er lukket konstant så skulle jeg jo ikke kunne spule vand igennem varmeapparatet? Det er meget vanskeligt at komme helt ind
til varmeapparatet . Det ser ud som om det er lavet af plast?
Det er noget rigtig skidt øv. Er der nogle gode forslag.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 27-12-09 15:11 |
|
Hvis du har en skyder til varm/kold, - så kunne det være kablet som er forbundet med en hane, som er skredet i sit ophæng, eller hoppet af.
Men jeg har aldrig set en beholder til kølevæske hvor der er en målepind.
Hvis du har mistet kølevæske kan det også sommetider være nødt til at løsne dækslet på køleren samtidig som du hælder væske på ekspansionsbeholderen, og på ekspansionsbeholderen plejer der at være væskestandsmål på selve beholderen.
Igen hvis køleren sidder højere end ekspansionsbeholderen, så skal du sikkert påfylde væske derpå, til nivoet passer i ekspansionsbeholderen.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 27-12-09 16:04 |
|
Der er en målepind i påfyldningsbeholderen som er af plast. Men jeg har prøvet at tage dækslet af køleren, og her har jeg end til videre kunne hælde
ca. 3/4 l væske på. Det er da mærkeligt når målepinden viser over fuld på påfyldningsbeholderen? Så kan jeg jo ikke regne med at der er kølevæske nok på. Jeg har prøvet at køre i tomgang ca. 5 min, og det er som om at der kom lidt mere varme i kabinen, men ikke nok. Jeg må se om jeg kan fylde mere væske på. Jeg tror jeg er ved at fat i noget af det rigtige?
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 27-12-09 20:18 |
|
Nu skal den jo være så varm at themostaten åbner, inden du kan regne med at der kommer varme rigtig i varmeapparatet. Også inden du kan regne med at du får luften ud af de tyndere slanger.
Men pas på hvad du laver, når der er tryk på/varme på systemet.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 28-12-09 01:39 |
|
Jeg tror Cortina01 i sit indlæg Dato : 15-11-09 18:03
har fat i problemet: den elektrisk styrede ventil arbejder ikke ordentligt.
Du beskriver selv, at der kommer LIDT varme, når du sætter den på "varm", altså arbejder den, bare ikke godt nok. Der har sikkert sat sig lidt belægninger omkring spjældet/ventilen, fordi du hele sommeren har kørt med lukket ventil.
Prøv, når motoren går og er varm, at lukke og åbne helt for varmen 10-15 gange med et par sekunders mellemrum, så du slår belægningerne løs (hvis du er heldig), og lad den så stå åben et par minutter.
Kommer der varme i bilen er problemet løst.
Giver den kun mere (men ikke nok) varme, er du på rette spor, så kan du eventuelt lade en passager "more sig" med forsøget under en køretur, hvis det ikke forstyrrer din kørsel for meget.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 28-12-09 09:09 |
|
Til stilkene: Så vidt jeg ved åben termostaten til køleren når temperaturen er oppe på drifttemperatur. Tilgangsslangen til varmeapperatet sidder før termostaten, så væsken til varmeapparatet har ikke direkte nogent at gøre med om termostanten er åben eller lukke. Men det er klart at når slangen til køleren er var, og at elventilatoren går igang samt at temperaturviseren står i midten, så skuller der helt komme varne i kabinen, hvilket der ikke gør.
Med hensyn til den elektriske ventil, hvad styre den væske eller luft.
Bare jeg kunne komme ind til varmeapparatet, for det må være der ventilen sidder. Men det er meget bøvlet.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 29-12-09 21:05 |
|
Du har fat i begge varmeapparatslanger. Bliver begge varme, når motoren er varm?
Hvis ja: Når du er nået så langt ind til apparatet, kan du så mærke om varmen kun når ventilen og sendes tilbage før det når ind i app. eller om hele app bliver varmt?
Hvis ja: Så er stilkenes spørgsmål højaktuelt, eller med andre ord, kan du mærke, at den blæser?
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 29-12-09 21:18 |
|
Ja min blæser virker perfekt på alle tre trin. Og de elektriske kontakter (5 stk) som fordeler varmen til vindue, forneden , i siderne eller forfra, virker også, idet jeg kan se en stepmoter dreje når jeg skifter imellem knapperne.
Der kommer altså lidt varme ud når jeg vælger "forfra," men det er ikke konstant og slet ikke varmt nok. Jeg har nu prøvet at tage varmeslangerne af ved motoren og ikke som før en til varmeapparatet. Jeg har pustet slangerne igennem for skidt, men der er gennemgang i varmeapparatet. Det mærkelige var at selv om jeg prøvede at lukke helt for varmen, ja så var der alligevel gennemgang i varmeapparatet.?? Mærkeligt.
Efter at have monteret slangerne på igen, efterfyldte jeg med ca. 1 l kølevæske og udluftede så godt jeg kunne, men det har desværre ikke hjulpet. Ingen ordenlig varme i kabinen???
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 29-12-09 21:32 |
|
Slangerne ind til varmeapparatet bliver begge varme tilgangen dog mest.
Jeg kan ikke mærke noget på varmeapparatet, så langt er jeg ikke kommet ind endnu. Det eneste jeg kan se inden fra kabinen er en stor plastkasse og så kan jeg se de 2 stepmotore som køre når jeg betjener henholdsvis varme/kulde eller fordeling af varme.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 29-12-09 22:28 |
|
Har du undersøgt, om du kan få fat i en Haynes bog til din model?
Din beskrivelse tyder på, at der er permanent vand gennem varmeapp (da retur nok er varm, men dog koldere end frem), og at regguleringen af varme er et luftspjæld. Hvis noget har sat sig i klemme, kan den ikke lukke helt for den kolde luft. Kan du se hvor meget akslen drejer? Jeg formoder, at den skal dreje ca 90 grader. De det væsentligt mindre, kan du prøve lukke - åbne øvelsen med blæseren på fuldt tryk (der kunne være et vissent blad eller lignende).
Jeg må indrømme, at jeg er på gætteniveau, fordi jeg ikke kender dit konkrete system, derfor spørgsmålet om Haynes.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 29-12-09 23:25 |
|
Jeg kender den heller ikke godt nok til, at vide, om ventilen er a la vores Fiesta. Er det tilfældet, vil du sagtens kunne skylle den igennem, da vandet bliver ledt udenom, når ventilen er lukket. Der sidder en membran, der bliver trukket af en elektromagnet og derved - så at sige - omdirrigerer det varme vand.
På vores er det en lille sort "æske" med to slanger ind + to ud, og så et stik (Der er noget nær umuligt, at få af ) men da Ford og Mazda har / har haft et samarbejde, kunne det jo tænkes, at man har visse "stumper" tilfælles ? Og på Fiestaen er den placeret ude i motorrummet klods op mod varmeapparatet.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 25-01-10 19:59 |
|
Hvornår skifter du termostaten ? Hvis du ikke selv kan, så få da en mekaniker til at gøre det.
Men husk at have et par liter kølervæske parat, når du skal fylde vand på igen.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 27-01-10 15:03 |
|
gunnarb oplyste fra starten:
Citat Der er den rigtige mængde kølevæske på, og motortemperatur er ok under kørsel. |
men glemte at fortælle hvor længe, vognen var om, at nå drifttemperatur. Noget tyder dog på, at han har prøvet med varm motor, hvor en evt. defekt termostat kun har ringe indflydelse på varmeapp. Derfor er det vel egentlig mere end rimeligt, at antage, at termostaten er ok, med mindre den altså er meeeget længe om, at nå drifttemperatur.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 27-01-10 22:20 |
|
Bilen er ikke længe om at nå drifttemperaturen, kun ca. 5 min i tomgang.
Så selv om jeg ikke har været automekaniker i 30-40 år, har jeg da teknisk indsigt, men jeg påstår ikke at jeg har mere forstand på det.
Så længe bilen når drifttemperaturen, så bør varmeapparatet virke uanset om termostaten er defekt eller ej. Sådan mener jeg det er, men måske er der nogen der kan give en anden forklaring.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 28-01-10 04:21 |
|
Sådan havde jeg også forstået det, du skrev. derfor er jeg enig med dig i, at problemet ligger i varmeapp/regulering.
Det synlige bevæger sig efter din beskrivelse som det skal, spørgsmålet er om, akslen også trækker hane eller spjæld korrekt.
Din beskrivelse af temp i slanger tyder på, at vandet løber gennem varmeapp., og reguleringen er luftspjæld. Hvis klappen er gået løs af akslen, vil den ikke lukke for den kolde luft, og så får du ingen varme. Jeg ved desværre ikke hvordan du kan dkille det ad.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 28-01-10 07:09 |
|
Jeg syntes tidligere at du skrev, at du havde gennemskyllet varmeapparatet, og der da var gennemgang, - så hvorfor skulle det ikke virke ? Men jeg husker ikke om der har været omtalt, om du kan høre din blæser ?
Jeg har af en ven fået oplyst, at hvis det er luft du døjer med, så ville skyllemiddel i vandet kunne hjælpe med at få det ud.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|