/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ingen varme i kabinen
Fra : gunnarb
Vist : 3341 gange
500 point
Dato : 14-11-09 10:09

Jer har anskaffent en ælder 1992 Mazda 616 Combi Coupe fin bil, men der komme ingen varme ind i kabinen. Der er den rigtige mængde kølevæske på, og motortemperatur er ok under kørsel. Der er ingen utætheder så vidt jeg kan se. Hvad kan årsagen være? Kan det være en termostat der lukker? Nogen forslag til problemet?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-11-09 10:19

Mazda 616 har elvarme. Der ligger en radiator under bagsædet. Tjek at sikringen ikke er sprunget.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-11-09 11:05

Luft i anlægget. - hane der ikke lukker op. - tilstoppet.
Der er vist kun at prøve sig frem.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-11-09 12:26

prøv at ryste bilen og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-11-09 13:25

Med kold motor tager du låget af ekspansionsbeholderen, starter motoren og lader den blive varm mens du "masserer" de tykke kølerslanger (Pas på fingre og tøj ikke kommer ind i remme o.a. )
Varmeapparatet skal stå fuldt åbent imens, og med driftsvarm motor må du godt give den 2-3000 omdrejninger et minuts tid. Slip gassen, og se om ikke den "bøvser" enten ved, at skyde kølevandet ovenud, eller også drikker den hvad der svarer til den luftboble, der sandsynligvis er årsag til den manglende varme. Andre årsager kan være defekt hane (hvis der sidder en sådan ) eller tilstoppet element i varmeapparatet.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-11-09 16:13

Som regel skyldes det en termostat der står åben konstant - bør udskiftes. Mvh.K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-11-09 17:17

Hvis termostaten åbner ved for lav temperatur, eller står fast åben, løber det varme kølevand ud i
køleren og bliver derved så nedkølet at varmeradiatoren ikke bliver varm nok.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-11-09 20:18

Når motortemperatur er ok under kørsel vil jeg mene, at termostat er ok, og at der ikke er luft i de store slanger.
Så må det være
1 defekt hane (med mindre den regulerer ved luftspjæld)
2 luft i varmeapparat
3 tilstoppet varmeapparat

1 Er der modstand når du prøver, at regulere varmen? Hvis ikke kan forbindelsen mellem håndtag og hane/spjæld være hoppet af.

2 Som cortina01 skriver: Med kold motor tager du låget af ekspansionsbeholderen, starter motoren og lader den blive varm. Varmeapparatet skal stå fuldt åbent imens, og med driftsvarm motor må du godt give den 2-3000 omdrejninger et minuts tid. Slip gassen, og se om ikke den "bøvser" enten ved, at skyde kølevandet ovenud, eller også drikker den hvad der svarer til den luftboble, der sandsynligvis er årsag til den manglende varme.
Hvis den ikke bøvser, kan standse du motoren og prøve, at afmontere varmeapparatslangerne ved motoren, (sæt en prop eller klud i studsene) og forsøge, at trykke vand igennem med moderat tryk fra en haveslange (eller en højt løftet tragt på et par meter slange), stadig med indstillingen på "fuld varme". Der skulle så gerne pludre lidt luft ud af den anden varmeapparatslange, hvorefter vandet gerne skulle løbe jævnt.

Sker det ikke, vil jeg antage, at hanen er defekt eller apparatet lider af en ondartet tilstopning.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-11-09 20:19

altså trykke vand igennem varmeapparatet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-09 21:42

Hvilket elektrisk varmeapparat skal der mon trykkes vand igennem ?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 15-11-09 11:36

Hej, tak for de mange mere eller mindre seriøse forslag.
Jeg har selv bemærket at glideren/ reguleringshåndtaget går meget let uden modstand, så måske kan det være at håndtaget til spjæld er hoppet af som hjkofoed bl.a. beskriver. Det vil jeg prøve at undersøge, men hvordan komme jeg indtil spjældet? Det er vist ikke så nemt.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 15-11-09 13:34

Det lykkedes mig at komme ind til varmeregulatoren/glider ved at pille radio og lille lomme ud. Men reguleringen er ikke mekanisk, den er elektrisk, så der var ikke noget der var hoppet af. Jeg må undersøge de andre ting som hjkofoed foreslår, men jeg er ikke klar over hvordan jeg evt. kommer ind til varmeapparatet. Der må vel også sidde en elektrisk ventil der?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 15-11-09 17:50

Lad motoren gå 5 minutter fra kold, og prøv at føle på slangerne til køler. De skal være kolde, men slanger til indgang/varmeapparat skal være varme.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-11-09 18:03

Hvis du har sådan en elektrisk styret ventil som på f.eks. Ford Fiesta, kan den meget vel have sat sig.
Det varme vand cirkulerer så bare gennem ventilen udenom varmeapparatet. Det var årsagen til manglende varme i vores. Jeg demonterede ventilen, og monterede to rørstykker i stedet. Problemet er så, at man ikke kan regulere varmen, men det er dog bedre, end frost i kabinen. Jeg fik bikset en brugbar ud af to defekte, men du kan sikkert finde noget hos en ophugger.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 16-12-09 11:18

Kan man ikke et eller andet sted se en skitse af motor og køle/ varmesystem på sådan en Madza 626 ? Eller noget der ligner. Jeg har en instruktonbog, men den fortæller ikke noget. og healys user manuals findes vist ikke for Madxza 626 1992.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-12-09 13:21

Hej, jeg har ikke haft tid til at rode med det, og det har også været for koldt. Men nu har jeg prøvet at pille slangerne af som går ind til varme- apparatet. Jeg har skyllet det igennen uden at jeg kunne se at det var stoppet. Jeg har også pustet det igennem med tykluft, men så vidt jeg kunne se var der fin gennemgang i varmeapparatet. Jeg monterede slangerne på ingen og hældt ca. 3/4 l kølevæske på. Jeg startede og lod motoren blive var, men der kom stadigvæk ingen varme. Kan der være for meget kølevæske på? Målepinden viser et godt stykke over F. Jeg er ikke helt klar over hvordan varmen reguleres, er det et spjæld der sidder i selve varmeapparatet som åbner og lukker for vandet når jeg flytter på skyderen i kabinen. Hvis spjældet er lukket konstant så skulle jeg jo ikke kunne spule vand igennem varmeapparatet? Det er meget vanskeligt at komme helt ind
til varmeapparatet . Det ser ud som om det er lavet af plast?
Det er noget rigtig skidt øv. Er der nogle gode forslag.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-12-09 14:33

Når bilen har kørt i ca. 5 min kan jeg godt ane at der kommer en smugle varme i kabinen, men det er slet ikke nok. Når jeg bevæger skyderen fra varm til kold luft så ser det også ud til at virke, idet der så kommer kold luft. Når bilen står og køre i tomgang, så starter og stopper elventilatoren ved køleren og bilens temperaturmåler står lige i midten, så alt skulle være ok. Når bilen har kørt i tomgang et stykke tid kan der godt komme lidt damp/varme fra motoren/køleren, men det er vel ok.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-12-09 15:11

Hvis du har en skyder til varm/kold, - så kunne det være kablet som er forbundet med en hane, som er skredet i sit ophæng, eller hoppet af.
Men jeg har aldrig set en beholder til kølevæske hvor der er en målepind.
Hvis du har mistet kølevæske kan det også sommetider være nødt til at løsne dækslet på køleren samtidig som du hælder væske på ekspansionsbeholderen, og på ekspansionsbeholderen plejer der at være væskestandsmål på selve beholderen.
Igen hvis køleren sidder højere end ekspansionsbeholderen, så skal du sikkert påfylde væske derpå, til nivoet passer i ekspansionsbeholderen.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-12-09 16:04

Der er en målepind i påfyldningsbeholderen som er af plast. Men jeg har prøvet at tage dækslet af køleren, og her har jeg end til videre kunne hælde
ca. 3/4 l væske på. Det er da mærkeligt når målepinden viser over fuld på påfyldningsbeholderen? Så kan jeg jo ikke regne med at der er kølevæske nok på. Jeg har prøvet at køre i tomgang ca. 5 min, og det er som om at der kom lidt mere varme i kabinen, men ikke nok. Jeg må se om jeg kan fylde mere væske på. Jeg tror jeg er ved at fat i noget af det rigtige?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-12-09 18:13

Ja, og vær så opmærksom på at der stadig kan være luft i anlægget, som du kan få ud som tidligere beskrevet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-12-09 19:48

øv der er stadigvæk ingen varme. Jeg har fyldt væske direkte på ved kølerdækslet ad flere gange og indimellem trykket på de tykke slanger hvor jeg så kan se at der kommer luft op. Jeg blev ved med at trykke/pumpe indtil der ikke længere kom luft op, hvorefter jeg har efterfyldt igen. Jeg har startet motoren uden kølerdæksel på, men når kølevæsken stiger og er lige ved at løbe over har jeg sat dæklet på igen. I påfyldningsdunken sker der ingen til, når jeg trykker på de tykke slanger kan jeg ikke se nogen bevægelse af væskeoverfladen i påfyldningsdunken? Når jeg trykker på slangerne indtil varmeapparatet stiger væskestanden i kølerdækslet men der kommer ingen luft. Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-12-09 20:18

Nu skal den jo være så varm at themostaten åbner, inden du kan regne med at der kommer varme rigtig i varmeapparatet. Også inden du kan regne med at du får luften ud af de tyndere slanger.
Men pas på hvad du laver, når der er tryk på/varme på systemet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-12-09 01:39

Jeg tror Cortina01 i sit indlæg Dato : 15-11-09 18:03
har fat i problemet: den elektrisk styrede ventil arbejder ikke ordentligt.
Du beskriver selv, at der kommer LIDT varme, når du sætter den på "varm", altså arbejder den, bare ikke godt nok. Der har sikkert sat sig lidt belægninger omkring spjældet/ventilen, fordi du hele sommeren har kørt med lukket ventil.

Prøv, når motoren går og er varm, at lukke og åbne helt for varmen 10-15 gange med et par sekunders mellemrum, så du slår belægningerne løs (hvis du er heldig), og lad den så stå åben et par minutter.
Kommer der varme i bilen er problemet løst.
Giver den kun mere (men ikke nok) varme, er du på rette spor, så kan du eventuelt lade en passager "more sig" med forsøget under en køretur, hvis det ikke forstyrrer din kørsel for meget.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 28-12-09 09:09

Til stilkene: Så vidt jeg ved åben termostaten til køleren når temperaturen er oppe på drifttemperatur. Tilgangsslangen til varmeapperatet sidder før termostaten, så væsken til varmeapparatet har ikke direkte nogent at gøre med om termostanten er åben eller lukke. Men det er klart at når slangen til køleren er var, og at elventilatoren går igang samt at temperaturviseren står i midten, så skuller der helt komme varne i kabinen, hvilket der ikke gør.

Med hensyn til den elektriske ventil, hvad styre den væske eller luft.
Bare jeg kunne komme ind til varmeapparatet, for det må være der ventilen sidder. Men det er meget bøvlet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 29-12-09 13:31

Jeg har pille bekædning af inde under instrumentbrættet og jeg har pillet radion og lille lomme ud under radioen. nu kan jeg se noget drejer sig når jeg flytter skyderen trinløst, så det elektiske virker, men jeg kan kun se akselenden og ikke selve ventilen eller varmerørerne. Det er ikke nemt at komme til hele varmeapparatet. ???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-12-09 14:01

Jeg syntes tidligere at du skrev, at du havde gennemskyllet varmeapparatet, og der da var gennemgang, - så hvorfor skulle det ikke virke ? Men jeg husker ikke om der har været omtalt, om du kan høre din blæser ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-12-09 21:05

Du har fat i begge varmeapparatslanger. Bliver begge varme, når motoren er varm?
Hvis ja: Når du er nået så langt ind til apparatet, kan du så mærke om varmen kun når ventilen og sendes tilbage før det når ind i app. eller om hele app bliver varmt?
Hvis ja: Så er stilkenes spørgsmål højaktuelt, eller med andre ord, kan du mærke, at den blæser?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 29-12-09 21:18

Ja min blæser virker perfekt på alle tre trin. Og de elektriske kontakter (5 stk) som fordeler varmen til vindue, forneden , i siderne eller forfra, virker også, idet jeg kan se en stepmoter dreje når jeg skifter imellem knapperne.
Der kommer altså lidt varme ud når jeg vælger "forfra," men det er ikke konstant og slet ikke varmt nok. Jeg har nu prøvet at tage varmeslangerne af ved motoren og ikke som før en til varmeapparatet. Jeg har pustet slangerne igennem for skidt, men der er gennemgang i varmeapparatet. Det mærkelige var at selv om jeg prøvede at lukke helt for varmen, ja så var der alligevel gennemgang i varmeapparatet.?? Mærkeligt.
Efter at have monteret slangerne på igen, efterfyldte jeg med ca. 1 l kølevæske og udluftede så godt jeg kunne, men det har desværre ikke hjulpet. Ingen ordenlig varme i kabinen???

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 29-12-09 21:32

Slangerne ind til varmeapparatet bliver begge varme tilgangen dog mest.
Jeg kan ikke mærke noget på varmeapparatet, så langt er jeg ikke kommet ind endnu. Det eneste jeg kan se inden fra kabinen er en stor plastkasse og så kan jeg se de 2 stepmotore som køre når jeg betjener henholdsvis varme/kulde eller fordeling af varme.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-12-09 22:28

Har du undersøgt, om du kan få fat i en Haynes bog til din model?
Din beskrivelse tyder på, at der er permanent vand gennem varmeapp (da retur nok er varm, men dog koldere end frem), og at regguleringen af varme er et luftspjæld. Hvis noget har sat sig i klemme, kan den ikke lukke helt for den kolde luft. Kan du se hvor meget akslen drejer? Jeg formoder, at den skal dreje ca 90 grader. De det væsentligt mindre, kan du prøve lukke - åbne øvelsen med blæseren på fuldt tryk (der kunne være et vissent blad eller lignende).
Jeg må indrømme, at jeg er på gætteniveau, fordi jeg ikke kender dit konkrete system, derfor spørgsmålet om Haynes.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-12-09 23:25

Jeg kender den heller ikke godt nok til, at vide, om ventilen er a la vores Fiesta. Er det tilfældet, vil du sagtens kunne skylle den igennem, da vandet bliver ledt udenom, når ventilen er lukket. Der sidder en membran, der bliver trukket af en elektromagnet og derved - så at sige - omdirrigerer det varme vand.
På vores er det en lille sort "æske" med to slanger ind + to ud, og så et stik (Der er noget nær umuligt, at få af ) men da Ford og Mazda har / har haft et samarbejde, kunne det jo tænkes, at man har visse "stumper" tilfælles ? Og på Fiestaen er den placeret ude i motorrummet klods op mod varmeapparatet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 30-12-09 08:58

Haynes bog findes ikke, det har jeg undersøgt. Med hensyn til akslen der drejer så er det sådan at når skyderen står lige midt imellem koldt og varmt, står armen på akslen lodret nedad, sættes skyderen på fuldt kold drejer akslen ca. 45 grader til venstre, og sætter jeg skyderen på fuld varme dreker akslen ca. 45 grader til højre. Jeg indrømmer det er svært når vi ikke ved hvordan systemet virker. Hvordan/hvor/hvem kan finde oplysninger om varmesystemet på sådan en Mazda 626 1992 combi coupe? Jeg må se om jeg kan komme tætte på varmeapparatet i den ende hvor slangerne kommer ind. Der er ikke placeret noget ude i motorrummet.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-01-10 19:59

Hvornår skifter du termostaten ? Hvis du ikke selv kan, så få da en mekaniker til at gøre det.
Men husk at have et par liter kølervæske parat, når du skal fylde vand på igen.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 26-01-10 09:42

Slangen til varmeapparatet sidder før termostaten som føre til køleren, så jeg vil mene at termostaten kun har lidt indflydelse har på temperaturen til varmeapparatet. Og motorens drifttemperatur er jo ok. Jeg tror fejlen ligger i varme apparatet, som er elektrisk styret af forskellige knapper. Jeg kan se at de forskellige spjæld bevæger sig når jeg trykke på de forskellige knapper, men der kommer kun lidt varme ud når jeg vælge knappen varme forfra.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-01-10 13:51

Når du mener at have mere forstand på området end jeg som automekaniker gennem 30-40 år og repareret mange varme installationer, forstår jeg ikke at du stiller spørgsmål i kandu.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-01-10 15:03

gunnarb oplyste fra starten:

Citat
Der er den rigtige mængde kølevæske på, og motortemperatur er ok under kørsel.

men glemte at fortælle hvor længe, vognen var om, at nå drifttemperatur. Noget tyder dog på, at han har prøvet med varm motor, hvor en evt. defekt termostat kun har ringe indflydelse på varmeapp. Derfor er det vel egentlig mere end rimeligt, at antage, at termostaten er ok, med mindre den altså er meeeget længe om, at nå drifttemperatur.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 27-01-10 22:20

Bilen er ikke længe om at nå drifttemperaturen, kun ca. 5 min i tomgang.
Så selv om jeg ikke har været automekaniker i 30-40 år, har jeg da teknisk indsigt, men jeg påstår ikke at jeg har mere forstand på det.
Så længe bilen når drifttemperaturen, så bør varmeapparatet virke uanset om termostaten er defekt eller ej. Sådan mener jeg det er, men måske er der nogen der kan give en anden forklaring.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-01-10 04:21

Sådan havde jeg også forstået det, du skrev. derfor er jeg enig med dig i, at problemet ligger i varmeapp/regulering.

Det synlige bevæger sig efter din beskrivelse som det skal, spørgsmålet er om, akslen også trækker hane eller spjæld korrekt.

Din beskrivelse af temp i slanger tyder på, at vandet løber gennem varmeapp., og reguleringen er luftspjæld. Hvis klappen er gået løs af akslen, vil den ikke lukke for den kolde luft, og så får du ingen varme. Jeg ved desværre ikke hvordan du kan dkille det ad.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-01-10 07:09

Jeg syntes tidligere at du skrev, at du havde gennemskyllet varmeapparatet, og der da var gennemgang, - så hvorfor skulle det ikke virke ? Men jeg husker ikke om der har været omtalt, om du kan høre din blæser ?
Jeg har af en ven fået oplyst, at hvis det er luft du døjer med, så ville skyllemiddel i vandet kunne hjælpe med at få det ud.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 28-01-10 09:45

Der er ikke luft i systemet, og jeg har gennemskyllet varmeapparatet. Blæseren virke også perfekt. Jeg ved ikke hvordan jeg kommer ind i selve varmeapparatet?