/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Førtidspension ved udrejse
Fra : Avant85
Vist : 2076 gange
300 point
Dato : 13-11-09 19:06

Jeg har en BOSNISK bekendt, som spurgte mig, hvad jeg troede, at han kunne få med af indkomst / førtidspension, når/hvis han flyttede til Berlin. Altså en permanent flytning til Tyskland

Han kom hertil 1996 /97, da der var krig i Jugoslavien. Han har dansk statsborgerskab og pas og han får førtidspension.

Om det laveste, mellemste eller højeste førtids-pension, det ved jeg ikke.

Han har spurgt på kommunen og han har forsøgt at læse sig til det på nettet, men han synes ikke, at han er så god til at formulere sig på dansk og han har svært ved at føre en telefon-samtale på dansk.

Hvordan finder man ud af, hvem der ved noget om det, og som kan give et klart svar.

Jeg kom til at love, at jeg ville prøve at undersøge sagen, men jeg aner ikke hvor jeg kan spørge udover kommunen.

Er der nogen her på kandu, som har en ide' om emnet / problemet

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-11-09 19:10
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-11-09 19:18
Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-09 19:28

Citat
Han har spurgt på kommunen

Mon dog

Han kan godt få pension også førtids selvom han flytter til udlandet.....

men der er nogle betingelser der skal være opfyldt, og som jeg læser dit spørgsmål har han ALDRIG arbejdet i DK - og så går den ikke...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-09 19:45

Avant85

Jeg synes du skulle tage med din bosniske ven til kommunen, det ville da være en stor hjælp for ham

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-11-09 19:47

Han kan jo høre om tyskerne vil give ham førtidspension.

Hvorfor skal vi fortsætte med at betale til ham, når han ikke har arbejdet/ydet noget her? og hellere vil bo i Tyskland!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-11-09 19:54

Citat
Jeg synes du skulle tage med din bosniske ven til kommunen, det ville da være en stor hjælp for ham

Det ville være det allerbedste, så helt enig.

Citat
Han kan jo høre om tyskerne vil give ham førtidspension.

Hvorfor skal vi fortsætte med at betale til ham, når han ikke har arbejdet/ydet noget her? og hellere vil bo i Tyskland!!

Det er jo slet ikke det spørgsmålet drejer sig om- så drop det dog, orker ikke at se en tråd her om hvad der rimeligt eller ikke- så opret en tråd til det

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 13-11-09 20:19

"Er du folke- eller førtidspensionist, kan du også tage pensionen med, hvis du ønsker at flytte til udlandet. Du skal dog være dansk statsborger, og have boet i Danmark i mindst 10 år før det fyldte 65. år. Eller mindst 10 år før tilkendt førtidspension "

http://www.furesoe.dk/SkatOgPension/Pension/PensionUnderOpholdIUdlandet.aspx

Men som jeg tidligere skrev, så synes jeg, at du eller en anden skulle tage med din ven til kommunen.

Der kan være så mange ting, der gør sig gældende, at det ikke vil være muligt at få et konkret svar her på kandu.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 13-11-09 22:10

Tak for svaret ans.