/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
inverssive arter
Fra : FidoFlap
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 13-11-09 16:39

Underlig indstilling fra vildtforvaltnings rådet til ministeren om de inverssive arter, som mårhund vaskebjørn og mink, hvis det er rigtigt at disse , er så uønsket i den Danske fauna, at de ikke må jages hele året, og indstilles fra vildtforvaltning rådet om jagttid, jeg ved udmærket godt disse arter føder unger, det gør rotter nu også..
Indstillingen må da betyde at disse arter ønsker at blive mangfoldiggjort?

Fido

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-09 16:52

Vildtforvaltningen vil måske selv bekæmpe dem. Og så vil man se tiden an. For skal det være frit for jægerne så vil der også være mennesker som vil importere disse dyr bare for at tjene penge på at sælge jagter. Og så kan det først gå galt.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-11-09 20:42

@granner
Se det var hurtigt set. Den vinkel havde jeg ikke tænkt på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-09 20:55

Jamen tænk på minken. Minken fik vi fordi den blev brugt til beklædning. Men så kom aktivisterne, for det er så synd at spærre dyr inde. Og de lukkede minkene ud. Naturen er nu forurenet med mink.

Tænk hvis det var mårhunde og vaskebjørne? Skal de gå i indhegninger på Sjælland. Så slippes de løs når det er jagttid. Og 2-3 stykker får de ikke skudt, og de yngler og lever vildt.

Hvis vi skal overføre det til planteriget, tænk så på bjørnekloen.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-11-09 08:00

Mårhunden skal bekæmpes
Skov- og Naturstyrelsen, Blåvandshuk, har ansvaret for håndteringen af mårhundeproblemet i Danmark.

- Danmark har underskrevet Riokonventionen, og det betyder bl.a., at vi har forpligtet os til at forsøge at udrydde, eller i det mindste holde invasive arter under kontrol, så de heller ikke invaderer vore nabolande, udtaler vildtkonsulent Ole Daugaard-Petersen, Skov- og Naturstyrelsen, Blåvandshuk og fortsætter:

- Derfor ser det sort ud nu, hvor vi har det første sikre fund af mårhund nord for Limfjorden, for vi havde håbet at kunne isolere problemet til det syd- og midtjyske. Mårhunden kan forvolde stor skade i de nordjyske vådområder, hvor mange truede fuglearter yngler

Læser man disse utaelser fra Skov og naturstyrelsen I Blåvandshuk, er det helt i modstrid med hvad indstilling Vildtforvaltningsrådets er kommet til med at anbefale jagttider til Miljøministeren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 11:39

Skov og naturstyrelsen har selv skytter der kan tage sig af problemet, og de har fælder der kan sættes ud.

Det skal ikke være kommercielt for går der først penge i det, så vil mange forsøge at tjene penge på det og så vil spredningen eksplodere.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-11-09 13:34

Nej Granner, den køber jeg ikke, det er vel sådan at Skov og Naturstyrelsens skytter, også skal overholde jagtlovens jagttid, endda som forgangs personer, der findes vel også disse arter på privat ejede arealer.?
Når vi ser udtale fra Blåvandshuk statsskovdistrikt som går mod den indstilling der er sendt fra vildtforvaltnings rådet til Skov og naturstyrelsens Minister.
Jeg tvivler ikke det mindste på statsskovvæsnets folks ekspertise, om at det er nødvendigt for at bevare nuværende arter mod disse rovdyr, hvor i mod jeg tillader mig, at tvivle på dem der sidder i vildtforvaltnings rådet, har den fornødne ekspertise, til at med rette kan rådgive Miljøministeren,som den der underskriver jagt lovgivningen.

Fido

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 13:40

Jeg kan ikke se det fornuftige i at private skal skyde fremmede arter, de skal højst indberette at de har set et.
Så må det være op til det offentlige at forholde sig til det. Og det offentligt har da lov til at invitere et par jægere til at forsøge at skyde nogle. Eller direkte ansætte et par jægere til hjælp.

Men det skal under ingen omstændigheder under privat styring.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-11-09 14:17

Til Granner.

Du mener ikke at Skov og Naturstyrelsens folk, ikke behøver at overholde landets love, men alle andre skal. Altså få personer udpeget efter Miljøministerens anvisning, må gøre hvad de tolker er rigtigt. det må jeg sige, det er noget af et synspunkt.
Samme hvis Justitsministeren sagde til polifolkene i behøver ikke at overholde færdselsloven.

Fido

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 15:11

Der er ansat folk til at holde og pleje vores naturområder. De folk kender loven. Og jeg er da helt overbevist om at ansætter de folk til at hjælpe, så som skytter, så kender de reglerne.
Jeg skal da ikke kende loven og de involverede kender da garanteret loven. Så det er ikke rigtigt det du skriver.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-11-09 16:07

Til Granner.

Så vidt så godt, loven skal altså overholdes, ok må de store private ejendomsbesidder efter dit synspunk stadig ikke have lov må at bekæmpe mårhund vaskebjørn og mink, de skal kun anmelde givne observationer, er det lighed for loven.? hvor mange folk med jagttegn skal der så ydeligere ansættes i Skov og Naturstyrelsen? Har du tænk på hvad det vil koste, det du udtaler dig om?
Og du tror selv på, at disse arter kan, holdes på et passende lavt niveau, med 5 mdr jagttid som er anbefalet fra vildtforvaltnings rådet.?
Fido.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-09 16:56

Hvis jeg lige må komme med en bemærkning; Observerer jeg en mårhund, mink eller for den sags skyld en vaskebjørn, bliver dyret skudt.!! Uanset hvad tidspunkt på døgnet det er - og uanset hvad kalendermåned vi skriver - sådan er det. Og det opfordrer jeg også andre jægere til at gøre.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-09 16:59

Hov.!!!!! Jeg glemte lige at skrive; Hvis jeg antræffer omtalte dyr på mit jagtrevir.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 18:16

Hejsa Heidi.

Er det lovligt at skyde på eget jagtrevir?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-09 19:05

Også et hejsa til dig, granner01.

Du spørger om det er lovligt at skyde på eget jagtrevir

Jaaarhhhh det sku' jeg da mene, idet omtalte dyr må reguleres året rundt.

Men der er ikke fastsat jagttid på omtalte dyr, hvis det er det du mener.?
Men som sagt, de omtalte dyr må reguleres hele året.....d.v.s. de må gerne skydes.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-11-09 19:07

Ja men så må statsansatte jægere også skyde dyret hvis de ser det? Hele året?

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-11-09 20:23

Derfor syntes jeg, at vildtforvaltnings rådet anbefaling til Miljøministeren om at frede disse arter 7 af årets 12 mdr. Dette må bero på rådets mangel på viden, hvis man skal tro den fare, disse arter vil være for fugl og pattedyr som er blevet belyst fra Skov og Naturstyrelsen. tænk !! lige engang, i dette råd sidder formanden for jægerne, og er med til at anbefale at disser arter skal have frednings tid.

Det ser ud til, det er nytteløst at prøve at forklare Granner noget som helst

Fido

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-11-09 20:33

Nyhedsarkiv
--------------------------------------------------------------------------------
Orienteringsarkiv
--------------------------------------------------------------------------------
Nyheder RSS
--------------------------------------------------------------------------------
Video
--------------------------------------------------------------------------------
Giv os et tip
--------------------------------------------------------------------------------
Nyhedsboks
--------------------------------------------------------------------------------
Få teksten læst op
--------------------------------------------------------------------------------

Første skridt mod indsatsplan
til bekæmpelse af mårhunde
Skov- og Naturstyrelsen afholdt den 3.-4. november 2009 et møde om etableringen af en indsatsplan mod mårhunden i Danmark.

Mødet blev afholdt hos Danmarks Jægerforbund Kalø, og der var deltagelse fra såvel offentlige myndigheder, som fra forskellige interesseorganisationer og fra eksperter fra Sverige og Finland.

Formålet med mødet var dels at give et overblik over status for mårhunden i Danmark, dels at indhente erfaringer fra forvaltningen af mårhunden i Sverige og Finland, men ikke mindst at udarbejde en målsætning for bekæmpelsen af denne invasive og uønskede art i Danmark.

Danmark er nemlig i henhold til Riokonventionen om biologisk mangfoldighed samt en lang række andre internationale aftaler forpligtet til så vidt muligt at forhindre indvandring af bl.a. mårhund, alternativt at udrydde den.

I tilfælde af at det ikke kan lade sig gøre, skal vi forsøge at kontrollere den, så spredning til nye områder forhindres, og så populationen holdes på et acceptabelt niveau.

Der var blandt deltagerne ingen tvivl om, at mårhunden vil have særdeles gunstige levebetingelser i Danmark, og at den derfor vil kunne sprede sig i et sådant omfang, at den fremover vil kunne udgøre et massivt problem for vores hjemlige fauna, ikke mindst jordrugende fugle i vådområderne.

Som det nok vil være de fleste bekendt, optræder mårhunden allerede i Jylland, og antallet af observationer samt nedlagte eller trafikdræbte dyr har været stigende i de seneste par år.

Vi er derfor i 11. time, hvis det skal lykkes dels at udrydde den i de områder, hvor den forekommer, dels at forhindre spredning til nye områder, herunder forhindre nyindvandring fra Tyskland.

Under mødet diskuterede man derfor de forskellige midler – hvoraf nogle kræver ændringer i den gældende lovgivning – man kan tage i anvendelse i bekæmpelsen og ikke mindst de ressourcer, som det vil være nødvendigt at afsætte til projektet.

Der er ingen tvivl om, at en effektiv bekæmpelse af invasive arter er voldsomt ressourcekrævende, men al erfaring viser, at det trods alt er væsentligt billigere at bekæmpe en art i etableringsfasen end siden hen at skulle forsøge at kontrollere arten.

Som en del af finansieringen af bekæmpelsen er der fra svensk-finsk-dansk side søgt tilskud fra EU’s LIFE+ midler, et tilskud, man forventer, vil blive bevilget.

Skov- og Naturstyrelsen arbejder hastigt videre med indsatsplanen, og det er håbet, at finansiering m.v. hurtigt falder på plads, således at de fornødne tiltag mod mårhunden kan iværksættes snarest.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-11-09 21:07

Citat
Ja men så må statsansatte jægere også skyde dyret hvis de ser det? Hele året?

Kære granner01.
Jeg vil ikke ha' statsansatte jægere til at rende rundt på mit jagtareal - og det tror jeg heller ikke andre vil.

Annuller spørgsmålet
Fra : FidoFlap

Dato : 26-11-09 21:25

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
udebatteret