/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
fejlvendt dør! Men hvis fejl?
Fra : klemme2006
Vist : 2381 gange
100 point
Dato : 12-11-09 23:09

En kollega har fået ny hoveddør. Den åbner indad i deres lille entre og op i en indvendig dør, der åbner ud i den samme entre. Jeg mente umiddelbart at det var deres eget problem idet hoveddøre som standart åbner indad.

Men nu kommer det frem at den dør, der er skiftet ud, åbnede udad, og så kommer jeg i tvivl. Kan man ikke forvente at når man bestiller en ny dør, og får målt op, at den så er hængslet i samme side, som den gamle og åbner samme vej, medmindre andet er aftalt?

Er der nogen der ved noget om praksis på området?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-11-09 23:15

Der er bestemte regler i bygningsreglementet, i forhold til brand osv, måske ligger forklaringen heri.

Så måske er det fordi reglerne er ændret siden huset blev bygget ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-11-09 23:36

Det er ikke bygningsreglementet der bestemmer om en dør skal gå indad eller udad, det bestemmer kun hvor bred døråbningen skal være.

Det må være dem selv der har bestilt døren, og så har de ikke taget højde for at den åbner indad. Og det er deres egen fejl. For der er ingen regler der siger at den skal åbne samme vej.

Hvordan har de bestilt døren?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-11-09 00:12

næh det er også ulogisk, idet udaf- giver bedre flugtmulighed ved eks. brand. Ligesom ved større bygninger.
min vender også indad.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 00:31

Det er rimelig nemt at forklare:
Når man skal bestille en dør stiller man sig på den side hængslerne er (stikker ud) og så opgiver man hvilken side den skal være hængslet. Venstre hængslet indadgående betyder at hængslerne sidder i venstre side og at døren lukker op mod venstre når man åbner den indefra.(imod en selv)
Venstre hængslet udadgående betyder at den åbner mod venstre når man åbner den udefra.(imod en selv ) og det samme gælder for højre.
Det er da uforskammet at have en hoveddør der lukker udad så skubber du jo gæsterne væk.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-11-09 00:33

men nemmere at flygte hvis det brænder - og så sk... være ´med gæsterne, de kan jo alligevel ikke komme på besøg hvis der er ild i hytten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-09 01:04

Det er ikke helt så enkelt som stig54 beskriver og hvilken side døren skal være hængt kan nemt være smuttet i bestillingen af døren, man står nemlig udenfor når man ser hvilken side at døren er hængt, altså hvis døren er udadgående, men den burde være fanget længe før i fik døren leveret, først bestille en dør som er hængt i den forkerte side, så godkende ordrebekræftelsen og endelig godkende døren da den blev leveret, hvis det er en håndværker eller sælger som har bestil døren, så burde denne forhandler have spurgt til om døren skulle være venstrehængt eller højrehængt, men måske har den som bestilte døren også byttet rundt på begregerne når der skiftes fra udgående til indgående dør, hvis døren er bestilt som indgående venstrehængt og leveret som indgående venstrehængt (eller omvendt) så må det være ejeren af huset som har ansvaret, hvis den er bestilt til at hænge i den ene side og leveret så den hænger i den anden side, så gør brug af reklamationen, men som før skrevet: Hvordan er døren kommet så langt uden at nogen har opdaget fejlen ? Den burde være opdaget da husejeren fik ordre bekræftelsen, hængsler, greb og lås kan flyttes over iden anden side også på en sådan måde at ingen kan se at der er bygget om på døren (gælder trædøre - hvis det er plastik så hænger i på den) men så skal døren tilbage på fabrikken for at det kan se ordentlig ud, jeg arbejder med døre og vinduer og næsten hver eneste uge er der nogle som får en indgående dør som åbner modsat af som kunden forventede, så vennen du skriver om er ikke alene.
Angående hvad man kan forvente som standard: Der er ingen standard, døre leveres som kunden har bestilt, så der er sikkert nogen som har glemt at checke ordre bekræftelsen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-09 01:10

Alle bygninger hvor offenligheden har adgang, kommunale og statslige bygninger , sygehuse med mere og hoteller, kroer og restauranter, lejligheds komplekser med mere, bare for at nævne nogle eksempler, der skal facadedøre åbne udad, private må selv bestemme om det er mest praktisk at døren åbner ud eller ind

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 01:14

o.v.n. der er du for en gangs skyld gået galt i byen. Man står på den side døren lukker op imod, ellers er det vel ligemeget om den er indadgående eller udadgående?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 01:16
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-09 01:40

Næh det er dig som misforstår mig, måske har jeg ikke forklaret det grundig nok da jeg skrev at man står udenfor og ser på hængsles siden på en udgående dør, men glemte at skrive at man så står på indersiden og ser på hvilken side en indgående dør hænger, hvis nu den som bestiller ny dør og skifter fra udgående til indgående, og så glemmer at gå ind i huset for at se hvilken side døren skal hænge i, ja så er det at det går galt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 02:24

Ok så er jeg med og enig

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-11-09 08:23

En eller anden har vel skrevet under på de tegninger, som man har bestilt ud fra ??

Som i det link Stig54, henviser til kan man se hvordan man definerer om en dør er højre/venstre hængt ud eller ind af gående.

Da vi bestilte nye døre m.m. hos Velfac vendte dørerne også forkert, på tegningerne, da de var rettet til skulle vi selv godkende alle tegningerne inden de gik i produktion.

Skulle der så være fejl senere er det ikke svært at gætte på hvem der hænger på fejlen.

Har man bestilt en dør i en byggemarked og blot givet en mundlig information om hvordan man kunne tænkte sig døren skulle være, får man aldrig sagen til at ende da der ikke ligger noget på skrift, og medarbejderren i "Silvan" til en hvertid vil hævde at det så sandelig var det i aftalte

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-09 09:52

som jeg har forstået det, har den tømrer der har leveret døren, selv taget mål til den. vis det er tilfældet, skal han levere en ny. det plejer nu heller ikke at være noget stort problem. men hvis kunden har fået en ordrebekræftelse som lyder på en dør der lukker indad, og han har godkendt den, er det straks en anden sag. så hænger han selv på den. men start med en snak med tømrermesteren. det kan jo være ha er villig til at levere e ny, for sit gode rygtes skyld.

tømreren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-09 09:53

Her er en lille plan til at bestille døre efter.
http://peecee.dk/upload/view/203132

Kopieret fra en vindues og dør -oversigt fra firmaet Rødbo.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 10:40

Det må være ham der har målt op der hænger på den. Hvis man bestiller en opmåling går man ud fra at den skal lukke samme vej som den gamle, medmindre andet er aftalt.
Find ud af hvem der har målt op og ryk ham, måske er han medlem af garantibyg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-09 11:26

Stig54
Det er altid kunden som skal godkende opmåling og tegning. Det er en del af tilbudet. At det så er synd for kunden at de ikke kunne gennemskue at den dør hængte forkert, det er en anden ting.
For de skal gøre som trimare skriver. Holde sig til tømrerens gode rygte. Ring til ham.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 11:37

granner01
Sådan fungerer det ikke altid i praksis, vi må have nogle flere fakta på bordet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-09 01:51

Hvis der har medvirket en arkitekt, er det hans fejl.
Hvis man selv på egen hånd har entreret med en håndværker, har man selv udført arlkitektjobbet og har derfor selv fejlen.
Hvis håndværkeren selv uden at spørge har bestemt at den skulle vende indad er det ham som har ageret arkitekt,og så er fejlen hans.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 02-12-09 18:03

Tak for svaret trimare46. Det lyder rigtigt. Det er endt med at døren er blevet skiftet for 3.500 alt incl. og min ven beholder den gamle dør og forsøger at få den solgt. Det er hvis en slags kompromis.