/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tidligere ejere
Fra : jlbendtsen
Vist : 2383 gange
100 point
Dato : 12-11-09 15:31

Hej
Har et hus fra 1900 og kunne godt tænke mig at finde ud af hvem der før har boet her,jeg ved selvfølgeligt godt hvem jeg har købt huset af, men der har jo været nogen før dem osv.
Er der evt nogen der kender en go´ hjemmeside?
Og er det evt også muligt at finde ud af hvordan huset har set ud tidligere idet at her er nogle rum der ser ud til at være tilbygninger f.eks tegninger.
500 point for et rigtigt godt svar gives

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 12-11-09 15:40

Har du talt med teknisk forvaltning i kommunen, de har de gamle tegninger liggende.

Du kan også prøve tinglysningskontoret, der formentlig kan fortælle dig, hvem der tidligere har ejet ejendommen og de tinglysninger, der tidligere har været.

Jeg har selv tidligere fundet frem til et hus "historie", det hus var bygget i 1803, og det var spændende historie at læse.

Held og lykke med din "slægtsforskning"

Kommentar
Fra : Huawei

Dato : 12-11-09 15:43

Måske nogle gamle telefonbøger?

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 12-11-09 15:51

Jeg kan kun svare det samme som ANS.
Bedre svar får du ikke.
Et dejligt stykke detektivarbejde.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-09 15:55

Selv vores hus som er nyere, er tegningerne i kommunen ikke de samme som på selve huset,så der ville jeg ikke regne med at få et rigtigt svar

Har i ikke et lokalarkiv eller bymuseum i jeres by??

Hvis huset er bare lidt specielt, eller der har boet nogle gode borgere i huset, så er det da muligt at de er nævnt i en bog

Nogle byer har også lavet en bog netop om deres by, for at bevare billeder og omtale af borgere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-09 16:16

Du skal have fat i en side som denne fra Hammerum, for din kommune
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=83

Matrikkelnumrene er indgangs nøglen...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-09 16:20

Nordsted1

Så burde du da rette henvendelse til kommunen, så tegningerne bliver tilpasset med den nuværende bolig.

Citat
Selv vores hus som er nyere, er tegningerne i kommunen ikke de samme som på selve huset,så der ville jeg ikke regne med at få et rigtigt svar

jlbendtsen

Jeg fik meget ud af at rette henvendelse til teknisk forvaltning i kommunen samt tinglysningskontoret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-09 16:30

Ans... jeg gider ikke henvende mig til kommunen før vi engang vil flytte... det tog kommunen 20 år at fatte at vi var afmeldt fjernvarmen og havde fået oliefyr

Og det er ikke fordi vi sløsede med oplysningerne....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-09 16:38

Hvilken Kommune drejer det sig om?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-11-09 16:45

Ans har givet det rigtige svar, start med "tingbogen", som nu er blevet digital og samlet i Hobro, så hvis du ikke har wårt i Hobro, har du chancen nu

Men du kan måske klare det fra PC'en

https://www.tinglysning.dk/tinglysning/kontakt.xhtml?_afPfm=19a9u3b0ts

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-09 18:20

du kan såmænd få alle oplysningerne på folkeregistret. du skal bare betale for det.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 22-12-09 17:58

Tak for svaret ans. Håbede dog evt på en hjemmeside