/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine
Fra : jko
Vist : 701 gange
200 point
Dato : 22-04-03 12:54

Hej ....
Vi har en vaskemaskine stående i vores sommerhus som tilsyneladende er gået død !
I efteråret kørte vi tømningsprogram og tømte filteret så jeg formoder at vi fik alt vandet ud af maskinen !
Men vinteren har åbentbart været for hård for maskinen !
Jeg har skiftet sikringen men hvad kan man ellers forsøge selv ???
Nogen erfaringer med dette ???

Mvh
jko

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 22-04-03 13:07

hmmm..... jeg ved ikke lige, hvad der kan være galt, men vi havde for flere år siden en vaskemaskine, som stod i vores udhus. Den virkede lige pludselig ikke, vi havde en reperatør til at kigge på den - han sagde at frosten havde 'ædt' indmaden op. Så måske det kan være sådan noget. Vi valgte at købe en ny maskine istedet for at få den repereret.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-04-03 13:31

I har ikke fået alt vandet ud af maskinen. Selv om man kører en tømning, er der stadigt en , eller et par liter vand tilbage.
Du siger at den er gået "DØD", vil den slet ingen ting, eller hvad?
Hvis der har været frost, skulle det kun gå ud over pumpen og slanger.
Har du checket at der er spændning til maskinen?
Lidt flere oplysninger, så skal vi nok hjælpe dig.
MVH

Kommentar
Fra : jko

Dato : 22-04-03 13:47

Nej den vil slet ingenting - jeg har ikke checket om der er spænding til maskinen da jeg ikke lige havde alt værktøjet med !!!

Mvh
jko

Kommentar
Fra : skattekat

Dato : 22-04-03 22:56

Vores vaskemaskine gik også lige pludselig død lige efter jul (stod i et udhus) og vi fandt ud af at vandlåsen var i stykker p.gr.a. frosten. En ny vandlås kostede ca.350,- og så var den kørende igen, nu er den altså flyttet ind i huset for at vi undgår at det sker igen.
M.v.h.

"skattekat"

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-04-03 09:24

For mig lyder det som at der ikke kommer spændning til maskinen, hvis der ingengang bliver lys i kontrollampen (hvis der en sådanne). I nogle vaskemaskiner sidder der en lille sikring til styrestrømmen, den kan jo være gået. Du bliver nød til at måle lidt, før jeg tror vi kommer videre.

MVH

Kommentar
Fra : tlyngsoe

Dato : 23-04-03 10:49

Når du har fundet fejlen kan du med fordel købe alle former for reservedele hos HSV hvidevareservice i Herlev. De har telefon nummer 44535411. Jeg har købt et par reservedele derude, og det er ok billigt.

Torben

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 22-08-03 11:59

Hej Jko !

Du må igang med målrettet fejlfinding !
Hvis du ikke selv har / kender til brugen af et måleinstrumnet, vil jeg foreslå dig at finde
en ven der ved noget om den slags, og invitere ham / hende i sommerhuset til en kop øl/kaffe...?

HUSK ! - pas på fingrene ! - der er / kan være spænding på maskinen !

1: Der måles med måleinstrument - er der spænding til maskinen ? (hvis ja, pkt.2)
2: Lyser en evt. kontrollampe når lugen lukkes og der trykkes på start ? (Hvis ja, pkt.3)
3: Kan maskinen sættes til at pumpe vand ud ? ( Kan pumpen køre ?) - hvis ja, er pumpe OK.(hvis ja, pkt.4)
4: Kan maskinen tage vand ind ? ( Bruselyd / vand i sæbeskuffe ) - hvis ja, er magnetventil OK. ( hvis nej - pkt.5)
5: Er vandtilførselen i orden ? ( Prøv at afmontere slangen bag på maskinen, for kontrol af vandtryk -
luk først for hanen)

Du har nu kontrol af spænding, pumpe, vandindtag.

Hvis fejlen ikke er fundet, lad os høre nærmere !

mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-04 06:25

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH