/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Genhøre P4-København
Fra : hotmaildude
Vist : 1751 gange
500 point
Dato : 11-11-09 19:24

Jeg hørte i morges omkring kl 08:15 et interessant indlæg omkring husstandsvindmøller på P4 (København). Jeg vil gerne genhøre det og tjekkede derfor hjemmesiden:

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/HoerNyheder/

Problemer er at dette kun er nyhederne og ikke det mellemliggende indlæg.

Er mellemliggende indlæg til at finde og i så fald hvor?

På forhånd tak...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 19:42

Her tror jeg du kan finde det indslag, ellers skriv til DR, det har jeg ofte gjort og jeg har altid fået hjælp.

http://www.dr.dk/playlister/playlist.asp?cid=1301&oid=112481696812&dd=10&mm=11&yyyy=2009&cidName=P4 København

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-09 19:50

Det må være dette, du har hørt, men her er det "kun" gengivet på skrift

Citat
Borger må ikke sætte vindmølle op
11. nov. 2009 07.13 Gribskov
Barry Claridge fra Helsinge ville gerne gøre noget godt for klimaet.

Så da han så en annonce i avisen for en såkaldt "husstands-vindmølle", slog han til:

- Det er ikke nogen kæmpe stor Vestas vindmølle. Det er en lille et kilowatt vindmølle på ni meters højde, så den er ikke meget højere end en flagstang med en vimpel foroven.

Men det viste sig at være alt andet end lige til at få lov til at lave miljøvenlig strøm i Gribskov Kommune.

Barry Claridge har nu ventet i et halvt år på at få en byggetilladelse fra kommunen.

Han fatter ikke, at det skal være så besværligt at sætte en lille vindmølle op:

- Det burde være meget, meget nemmere. Jeg synes, det er latterligt og virker uprofessionelt, at man ikke giver svar her og nu. Det er ligesom, at der ingen der ved noget om det eller vil gøre noget ved.

Det er helt uhørt.
Normalt er kommunerne kun et par uger om at give tilladelse, fortæller direktøren for Danmarks Vindmølleforening, Asbjørn Bjerre:

- Det er helt usædvanligt, at den her sag kommer i nabohøring og i Naturklagenævnet. Det er der ikke nogle lovkrav om. De fleste kommuner klarer det meget hurtigere.

Husstands-vindmøller kan levere klimavenlig energi svarende til cirka halvdelen af en families forbrug.

Så Gribskov Kommune må tage sig sammen, så borgere der gerne vil gøre noget for klimaet ikke mødes af en mur af bureaukrati, mener Asbjørn Bjerre.

- Hvis man kan omsætte sit eget elforbrug fra noget der forurener, til noget der ikke gør det, så betyder det noget.

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Gribskov/2009/11/11/11070648.htm

Citat
Vindmøller skal hurtigere op
11. nov. 2009 10.36 Gribskov
Det skal gå hurtigere, når ansøgninger om små møller i baghaven skal gennem systemet.

Det erkender Gribskovs borgmester Jannich Petersen efter en sag, hvor en mand har ventet et halvt år på at få et ja eller nej til at sætte en lille husstands-vind-mølle op.

Nu ændrer Gribskov Kommune procedure - efter at vi her på P4 København er gået ind i sagen - så ansøgninger om husstandsvindmøller bliver behandlet hurtigere

Det siger Gribskovs Venstreborgmester Jannich Petersen:

- Vi vil prøve at hanke op i administrationen omkring det her og blive bedre. For vi er meget positiv indstillet overfor initiativer som det her.

- Og det kan skære tre-fire uger af sagsbehandlingstiden, håber Jannich Petersen.

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Gribskov/2009/11/11/11101429.htm

http://www.dr.dk/search/forside.htm?output=xml_no_dtd&client=default_frontend&oe=UTF-8&ie=UTF-8&q=husstandsvindm%C3%B8ller&getfields=*

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 19:52

Her kan du skrive direkte til programværterne på P4

http://www.dr.dk/P4/Formiddag/20061218155522.htm

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 500 point
Dato : 11-11-09 20:30

Du kan ikke genhøre det indslag.

Tidligere har det været sådan at man kun kunne købe et indslag fra et af DR's programmer, hvis man selv havde deltaget ... og det er ikke billigt for de få minutter.

Hvis du skriver til P4 København, så tror jeg de vil henvise til det, som jeg skrev kl. 19:50 d.d.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 20:43

Dette har ikke noget med radioprogrammet at gøre, mere hvis du kunne tænke dig at få et ansigt på hovedpersonen, og et billede af den omtalte vindmølle

http://nordkysten.nu/?Id=12870

Godkendelse af svar
Fra : hotmaildude

Dato : 12-11-09 20:32

Tak for svaret ans.