/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Impedans???
Fra : white usher
Vist : 1890 gange
95 point
Dato : 10-11-09 22:00

Hej!

Jeg skal til at lave en opgave, som går ud på at lave mit eget højtaler. Men har søgt lidt om hvad det er for noget.
Men kan ikke forstå helt hvad Impedans er for noget og hvorfor har den en stor betydning for højtalleren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 22:09

For sådan en enhed som en højtaler er impedansen bare forholdet mellem spænding mellem terminalerne og strømmen gennem dem.
Men der skal regnes med fortegn og tidslige værdier.

Hvis du ikke har haft matematik nok til vektorregning eller komplekse tal, kan du alligevel ikke begribe impedansbegrebet fuldt ud.

Kommentar
Fra : white usher

Dato : 10-11-09 22:25

Jeg har haft nogen med vektor fkt. og komplekst tal.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 22:58

Så skal du bare regne spænding og strøm som vekktorer. Hvis impedansen er en vektor og ikke bare en skalar betyder det at strømmen forskydes i tid fra spændingen.
Da det er strømmen som giver kraftpåvirkningen af membranen og det er membranens bevægelse som giver spændingen ved induktion , kan du nok se betydningen af impedansen.

Et fuld forklaring af højtalersystemets impedans og dens betydning må du læse om i bøgerne.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 23:21

En højtaler har en ren DC-modstand, man kalder det også en ohm'sk modstand. Det er den modstand man kan måle med et almindeligt ohm-meter.

Derudover har højtaleren en modstand (dvs. impedans) ved de frekvenser der bruges ved musik, ca 20-20000 Hz. Man kan tegne (og i nogen grad beregne) impedansen som funktion af frekvensen.

Forstærkeren vil helst have at impedansen er konstant over hele området, men det er i praksis umuligt at opnå. Gode forstærkere er generelt bedre til at håndtere variation i impedans end dårlige forstærkere. Hvis ikke forstærkeren er god nok til at håndtere ujævn impedans, betyder det at det ikke bliver alle toner der bliver spillet lige højt, og det går ud over lydkvaliteten.

I praksis bliver man nødt til at sikre sig at højtaleren har en "rimelig" impedans, for at "de fleste" højtalere kan spille ordentlig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 23:31

Du skal bare vide at impedansen har betydning i forholdet mellem radio og højtalere. Lydudgangen på radioen skal passe med det en højtaler kan klare.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 23:37

granner01, det er nærmest omvendt, en radio/forstærker skal kunne drive/klare en højtaler med en given impedans.

I praksis er det dog ikke helt så enkelt, det er ikke et spørgsmål om enten/eller men bedre/dårligere.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 10-11-09 23:57

Højtalere har jeg ikke meget forstand på, så der blander jeg mig uden om, men da du har regnet med vektorer, prøver jeg at forklare hvad impedansen er (og det er svært at forklare, det indrømmer jeg).

Impedansen kan læses som modstanden i en vekselstrømskreds. Ved jævnstrøm er modstanden jo R i ohm, og findes nemt ved den lille udregning R=U/I [ohms lov]
Ved vekselstrøm er impedansen Z også i ohm, og Z = U/I [udvidede ohmske lov].
Hvad er så impedansen Z ?
Z er så hypetenusen i en retvinklet trekant der består af kateten R, og kateten som enten er en induktiv eller en kapasativ modstand.

Det er ikke så ligetil, men jeg håber det hjap med forklaringen, ellers må du prøve igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-09 09:43

http://www.andreas-popp.dk/files/p2-c216.pdf

se på side 36 og frem. Der er lidt forklaring og formler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-09 10:45

Citat
en induktiv eller en kapasativ modstand

Modstande er ikke induktive elller kapacitive men rent relle .

Sikke meget forvirrende vrøvl du får serveret. Højtaleren har en dc modstand, som kan måles med et ohmmeter. Men det er kun reeldelen af impedansen. Dertil kommer imaginærdelen, som afhnger af frekvens og akustiske forhold i højtalerens omegn.

Se nu kom vi allerede i gang med de komplekse tal. Dem må man regne med hvis impedansbegrebet skal forstås. I elektroteknikken bruger man j og ikke i for den imaginære enhed.

Hvis vi ser bort fra specielle forstærkere med speciel tilbagekobling fra højtaleren, skal forstærkeren bare give så stiv en spænding ud som mulig, helt uafhængig af strømmen i højtaleren.
Det vil sige at forstærkerens udgangsimpedans skal være så lav som mulig. Gerne væsentlig under (1+1j) Ohm. gode forstærkere er under 1/10 deraf.
Ikke desto mindre ser man ofte opgivet nonsens, som at den er 4 eller 8 Ohm. Der tager man fejl af udgangsimpedans og minimum belastningsimpedans.

Forstærkeren skal kunne tåle højtalerens strøm, men den skal absolut ikke have højtalerens impedans. Det skal være forstærkeren der bestemmer spændingen og højtaleren, som bestemmer strømmen. Så svarer membramens bevægelse og dermed lyden bedre til forstærkerens signal.
Membramens egensvingning skal dæmpes bedst muligt. Det er ikke højtalerens fysiske data, man skal høre, men så vidt muligt kun signalet fra forstærkeren, uden farvning af højtalereren.

Sagt på en anden måde dæmpes højtaleren egenfrekvenser ved at induktionsstrøm fra svingspolen kortsluttes af forstærkerens lille udgangsimpedans.
Hvis man sætter delefilter mellem højtalere er en del af øvelsen at dimensionere så filteret får minimum serieimpedans i pågældende højtalers funktionsområde af frekvensen. Set fra højtaleren vil filterets serie impedans, virke som et tillæg til forstærkerens udgangsimpedans, og derfor give dårlig dæmpning af egenfrekvenser hvis den ikke holdes lille..

Gå på biblioteket og find en seriøs bog om højtalere, og hold dig væk fra alle Hi-Fi amatørernes misforståelser af elektroteknikken.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-11-09 19:06

Transor, jeg forstår ikke hvad du mener med "Forstærkeren skal kunne tåle højtalerens strøm"
Hvilken strøm er det højtaleren genererer?

Det er ret almindeligt at kalde det "modstand" selv om det er en impedans.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 11-11-09 21:28

Hej...

Da du skal beregne en højttaler, gætter jeg på at du måske også skal lave beregning på delefilter der skal sørge for at de enkelte frekvensområder bliver fordelt mellem diskant, mellemtone og bas ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-09 09:20

Transor kommer som vanligt med en unødvendig lang udredning, der berører ting der ikke er spurgt om. Den med højttalerens strøm ser jeg nu også frem til at få en forklaring på.

Det der med begrebet impedans for en højttaler:

Dynamiske højttalere yder en forskellig impedans, afhængig af hvilken frekvens den skal reproducere. Derfor får man en bugtet kurve, kaldet impedansgangen eller impedanskurven. På kurven vil man se et sammenfald mellem enhedens egenresonans og en top på impedanskurven. Altså enheden giver mere elektrisk modstand ved sin egenresonans. En impedanskurve der dykker dybt i de lave registre kan være en kedelig belastning for forstærkeren. Og ikke sjældent har du grimme dyk der kan nå ned på det halv af enhedens jævnstrømsimpedans. Dette kan betyde at højttaleren belaster forstærkeren med den halve impedans, f. eks i subbas området og at forstærkeren derfor kigger ind i måske under 4 ohm allerdybest nede, hvor det virkelig koster strøm at slæbe membranen frem og tilbage. Derfor kan man i den virkelige verden opleve at en forstærker der spiller fremragende på et sæt højttalere har enorme problemer med at yde særlig meget på et andet sæt. Man taler populært om nemme og vanskellige belastninger. Et eksempel er ældre Cervin Vega'er, der anvendte basser med dobbelt spole. Den ene koblede man af, opefter med en spole, sådan at kun den ene spole mødtes med mellemtonen. Dette lille fif, giver en god dyb bas, men også et par grimme dyk på impedanskurven. Selvom man opgav højttaleren til en 8 ohms belastning, havde den dyk ned til 3,5 ohm i subbasområdet. Der kan det ikke nytte at spænde en tyndbenet japanerslæde foran. Der skal anvendes en forstærker der er meget strømstærk. Subjektivt vurderet kan en 2x75W JBL Urei få sådan et par kasser til at spille noget højere end 2x150W (iøvrigt strømstærk) husholdningsforstærker.

Hvis dit spørgsmål går på komplet dimensionering kan anbefales at søge på Thiele/Small. Disses arbejder og teoretiske grundlag er stadig grundlaget for meget dimensionering af kabinetter. Af litteratur kan bogen: Praktisk Elektro Akustik anbefales. Den berører noget af teorien. Ellers er det smart (hvis det skal være meget langhåret) at søge på visdomsord fra f.eks. Jørgen Storm, der er en af legenderne indenfor højttaler bygning. Ligeledes var gode gamle HI FI & Elektronik også leveringsdygtige i mange gode artikler og redegørelser. Et godt hjælpeprogram til beregning af kabinetter efter Thiele/Small parametrene, samt beregning af delefiltre kan være CAAD 4 fra Monacor. Dette program er udviklet af en dansker og er ikke så skævt endda. Ellers findes der meget på nettet.