/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Osen fra brændeovne.
Fra : ebg_888
Vist : 822 gange
200 point
Dato : 10-11-09 19:12

Har lige været ude med hunden, her i mit parcelhus/sommerhuskvarter, og der ligger den sædvanlige ubehagelige stank fra brændeovnene næsten overalt.
Møj ubehageligt, urimeligt og sundhedsskadeligt.
Særlig slemt om aftenen en overskyet dag.
Selv i det tyndt befolkede sommerhusområde.
År efter år, bliver det aldrig bedre?
Luften er garanteret renere midt i København, på den mest befærdede gade.
For nogle år siden troede jeg, at der ville blive gjort noget ved problemet ved hjælp af lovgivning, men det blev vist ikke til noget.
Er jeg bare sart eller er der andre her, der oplever brændeovne som andet end hygge?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 210 point
Dato : 10-11-09 19:20

Det er jo altid værst i stille vejr, men problemet ligger i at folk ikke forstår at fyre rigtigt: Først tørt småt optændingsbrænde, når der er kommet temperatur lidt større og til sidst det store. Altid kun bruge tørt brænde da en masse energi går tabt til tørring af brændet istedet for at komme ud i stuen eller op gennem skorstenen. Der må heller ikke lægges for meget på ad gangen 1 eller to stykker ad gangen når der er gang i den.
Mange byggemarkeder og lign. holder faktisk gratis undervisningkurser i korrekt opfyring.
Tilmelding kan f.eks ske her :
http://www.morsoe.com/Default.aspx?AreaID=1

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 10-11-09 19:25

Jeg håbede også på at der kom en lovgivning..
da vi har flere naboer som heller ikke kan finde ud af at fyre rigtig..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-09 19:27

Ja - det er for dårligt, når folk ikke forstår at fyre ordentligt.
Du er ikke sart................det lugter ikke altid godt.
Der findes endda smiley udlevering fra skorstensfejeren. Vi har en glad en, for min kone er ekspert i at fyre, så der er en god forbrænding med vores tørre træ.

Ps. Bildæk brændes kun af i weekend's ved kaffe tid.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 10-11-09 19:40

Citat
Møj ubehageligt, urimeligt og sundhedsskadeligt.

OG HVOR VED DU DET FRA.

LOVEN OM FORBRÆNDING/ GÆLDER ALLE_____ husk det næste gang du fyrer en FLÆSKESTEG AF.
Jeg bliver sulten__HVAD BLIVER DIN NABO

Du kører sikkert bil der løber 5 km/l og fyrer med olie, der skal transporteres med ?????
OG GLEMMER AT SLUKKE DIN PC osv

Så FOR MIN SKYLD, MÅ DU GERNE VÆRE sur, OVER AT ANDRE UDNYTTER TRÆ OG ALTERNATIVE BRÆNDSELS METODER.

MEN PIS TIL DIn KOMMUNE OG FÅ PRiSEN PÅ ALTERNATIVT VARME ______OP
SÅ SKAL DU BARE SE HVAD ?/ dig og andre så finder på at pisse i olie-fyret.
Samt NYE priser på samme.

fandme hver vinter alle brok_røve skal pisse på OS, der endeligt fyrer ALTERNATIVT

Meld dig ind i et Parti og støt JØDERNES kamp, for et gasfrit samfund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-09 20:12

Citat
For nogle år siden troede jeg, at der ville blive gjort noget ved problemet ved hjælp af lovgivning, men det blev vist ikke til noget

Den eneste lovgivning jeg kan komme i tanker om, er noget med planer om en miljøafgift der skal betales af dem der fyrer med træ/piller og andre fastbrændselskilder.

Naivt at tro det skulle gøre noget ved problemet med røgen....det kommer såmænd kun statskassen til gode, så til H****** med miljøproblemet

Og det eneste du ville få ud af det, er at du skal høre på naboernes brok over endnu en afgift de pålægges

Og forresten brændeovne er hyggelige......men det er ikke hyggeligt at befinde sig udendørs i røgen fra dem

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-11-09 20:57

Skal vi snakke co2 udledning så er den vist mindre ved tørt brænde end olie eller gas.
Nu skal der jo også indføres elbiler, men hvor kommer strømmen fra, kulfyrede kraftværker.

Overvejer om ikke atomkraft er bedre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-09 21:01

mælkergodt må vist have drukket gæret mælk, der er masser af målinger der viser, at FORKERT fyrede brændeovne giver store partikeludslip.

Der er sket det, at nye brændeovne skal være godkendte, så de giver en renere og mere effektiv forbrænding, men det hjælper ikke hvis folk fyrer med affald, vådt, malet, imprægneret osv. træ, eller fyrer forkert.

Ud over det stig54 har været inde på, skal brændet også kløves i rimeligt små stykker, tykkelse max som en sodavandsflaske, man skal ikke brænde over om natten med store kævler. Bortset fra når man tænder op skal der ikke komme synlig røg op af skorstenen, så er forbrændingen effektiv, røggasserne bliver brændt af i stedet for at genere naboerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 22:04

Hovedfejlen er at folk ofte har for store ildsteder som de fyrer småt i og kniber på luften for at det skal brænde længe. De tror endda at man skal kunne holde ild natten igennem uden at stå op og fyre.
Resultatet er for kold og uforbrændt os.

Man burde skulle bestå en eksamen i fyring for at eje et fyr til træ eller tørv.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 10-11-09 22:27

Det kan da godt være at brændeovne er "hyggelige" for ejerne, men for naboer og andre er det ikke særlig hyggeligt når røgen lægger sig tungt og måske ovenikøbet ildelugterne over området.

Det er heller ikke særlig hyggeligt at høre på en motorsav eller en brændekløver en hel weekend.

Miljørigtigt....
Tja, måske hvis man fyrer rigtigt (som jo er op til brændeovnsfolket, og ikke naboerne), og hvis man ser bort fra CO2-udledning ved savning, kløvning og transport.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-09 22:44

Nu er jeg så heldig at have sommerhus i et gammelt område, med gamle og rutinerede ejere, så der er meget sjældent problemer med røg og lugt, de ved nemlig allesammen at man får mest varme ud af korrekt fyring.

Men hvis det er et stort problem i et område, kunne man da, evt. via grundejerforeningen, omdele en pjece om korrekt fyring til alle beboerne, det er vel (næsten) altid uvidenhed, og ikke ondskab, der ligger bag deres dårlige fyring.

Her er fx en pjece lige til at printe ud

http://www.brondby.dk/Hovedmenu/By_%20bolig%20og%20trafik/Kloak_%20vand_%20varme%20og%20el/~/media/Miljoebeskyttelse/Miljo/Miljbeskyttelse/Teknisk%20vejledning/Pjece%20om%20korrekt%20fyring.ashx

Hvis det ikke nytter noget er der jo mulighed for at klage over generne til kommunen, men jeg ville nok starte med pjecen!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-11-09 06:29

Du er ikke sart, men mange forstår ikke at fyre rigtigt og mange bruger rester med både maling og trykimpr.. Om sommeren camperer vi, hvor der også er et større sommerhusområde, og der får vi bare sorte "sodstriber" i regnvejr. Hvor vi vintercamperer, er der ingen sommerhuse i nærheden, og der får vi ikke sod ned!!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-11-09 17:48

Vær glad for at man ikke fyrer med tørv mere

CO2 forurening og partikel forurening har intet med hinanden at gøre.

Endelig så ryger gode moderne ovne ikke hvis de bliver brugt ordentligt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 11-11-09 18:08

Hvis der skal lovgives på det område, så må det være som det hedder i færdselsloven,
"i bymæsig bebyggelse" Jeg kan god se problemet i et parcelhus kvarter hvor alle futter i en brændeovn. Føj for en bankebæ og så i stille vejr.
Men her hvor jeg bor, 50 M. til nærmeste nabo, vi er 3 huse her og så er der ca. 800 M. til andre huse. Vi fyre alle 3 med brænde og der er ikke nogle af os der bliver generet af hinandens osen.
Der er kun min nærmeste nabo der bruger brænde som sublement til hinner oliefyr.
Vi 2 andre anvender udelukkende co2 neutralt brændsel, ( læs brænde ).
Jeg vil fandenedme ikke, være en del af en kollektiv afstraffelse i form af miljøbeskatning eller forbud af nogen art.
Men så smålige hensyn er der nok ingen inde på borgen der skænker en tanke.
Jeg har da fulgt ængstelig med i den offentlige debat. Og lur mig om ikke at der bliver tænkt på alle de afgifts kr. der kan skrabes ind på adfærdsregulerende afgifter. (under dække af miljøhensyn)
Det kan da godt være at det er billigere for mig at fyre med brænde, men hvem er det der skal i skoven for at skove træet, køre det hjem samt afholde udgifter til kædesav ,brændstof,olie.
Det er altså noget af et knokkel arbejde.
Citat
Er jeg bare sart eller er der andre her, der oplever brændeovne som andet end hygge?

Nå, men det var så bare mig der fik lidt luft.
Nej du er ikke sart hvis det er sådan at du bor midt i en skov af brændeovne.
Men for mig og mine naboer er det et livsgrundlag.
Højris

Kommentar
Fra : prio

Dato : 13-11-09 22:48

Selv midt om natten kan der ligge en sur brænderøgsstank over parcelhusområder.

Jeg har læst, at brænderøg er mere skadeligt end passiv rygning og dieselos.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-11-09 23:18

Prio
Hvor har du læst det?
Så vil jeg da sætte mig op på tagryggen og ryge af skorstenen istedet for at støtte staten med en hulens masse penge.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-11-09 00:57

Kopieret fra Silvan´s tilbudsavis:

Er dit træ miljøvenligt?
Taler vi om miljø og ren forbrænding, så afgiver alle typer biologisk brændsel CO2. Men der er forskel.
Træ afgiver CO2 ved sin naturlige forrådnelse, så en forbrænding fremskynder blot processen. Den øger ikke mængden.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 15-11-09 23:09

Tak for svaret stig54.