/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Laaaaaaaangsom PC
Fra : pirt03
Vist : 890 gange
100 point
Dato : 10-11-09 17:16

Nu sander den sgu da snart helt til.

Min PC er efterhånden så langsom, at mit blodtryk tager skade. Jeg mener bestemt ikke der er tale om virus - jeg har tjekket med Ad-aware, spybot osv.
Der sker blandt andet også det mærkelige at den helt umotiveret kan finde på at arbejde heftigt uden at der sker noget som helst - nærmest som en bil der står i tomgang med speederen i bund. Jeg kan høre at det hele "kører" og når det sker kan jeg da slet ikke få forbindelse med den.
Jeg forsøgte også at installere den nyeste Java, fordi den også var ekstrem langsom på netbank - men nu er den bare blevet endnu langsommere.
Jeg har avg version 9 (prøveversion) installeret. Jeg har forsøgt at inaktivere Ad-aware og Spybot (da jeg nu havde AVG) men intet hjælper.

Hvad nu

Hjælp før jeg ryger op i det røde felt

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-09 17:22

Den er sikkert fyldt med trojaner og alverdens skidt, få den renset op med malwarebytes, som kan hentes gratis

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 10-11-09 17:25

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html
det burde hjælpe. og hvis ikke så skal du nok slette alt og ligge ind på nu (=

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-11-09 17:26

Kunne du have en fornemmelse af at harddisken er ved at være slidt ? -Så var det måske ved tiden at få en ny, og kopiere den gamle af mens den endnu kan.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-09 17:28

Sikke noget vås, at komme med stilkene

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-11-09 17:28

Det lyder heftigt

God ide med oprydning og at få den renset inde hos www.malwarecheck.dk Gå ind på deres hjemmeside og opret dig som bruger og der vil være nogle dygtige folk der kan hjælpe dig.

Er du derimod selv en ørn til at rense for alverdens utøj er det jo bare at gå igang fra en ende af.

Hent Superantispyware, og installer det. Opdater og kør en fuld scanning med det. Kør den gerne et par gange.
Ryd op med Diskoprydning på din pc.
Gå ind i msconfig og stop diverse opstarts programmer der starter sammen med Windows. Tager masser af kræfter.
Når du er færdig med al oprydning og stoppen af opstart programmer, så skal du diskdefragmentere. Gør også dette flere gange for at det er virkeligt effektivt.

Held og lykke

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-09 17:31

En diskoprydning først, ville være på sin plads Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-11-09 17:37

Ja det burde også gøres inden et besøg ved Malwarecheck. Helt enig, men den kan jo være så befængt at det ikke er let at rydde op uden kyndig vejledning og hjælp.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-09 17:42

Jeg tænkte også mere på en oprydning efter rensning.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 10-11-09 18:46

Tak for det Steffen15.

Jeg prøvede dit link og AVG bremsede mig omgående og fortalte at siden var en kendt "trusselside" så jeg skulle ikke videre.

Tager du røven på mig ???

Kommentar
Fra : Asus1Kan

Dato : 10-11-09 19:48

prøvede, at klikke på linket som Steffen15 har vist, norton siger ok grøn, vot er gul. Jeg har også oplevet sider hvor norton er grøn ok, men vot er rød alarm, hvad pokker skal man så tro på. Gennemgående advarer vot oftere end norton.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-11-09 22:10

http://downloadcentral.dk/

Her kan du hente gratis rensningsprogrammer.

1. Advanced System Care

2. Malwarebytes

3. CCleaner

Jeg bruger selv 1 + 2 efter hvert besøg på nettet, så alt midlertidigt fnuller mm bliver fjernet. Og det holder mine pc-ere i topform! Kan stærkt anbefales .

Mvh fra Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-11-09 22:12

Og prøv forresten at afinstallere det nye Java. Rens med de 3 programmer og installer Java igen!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 11-11-09 00:45

Hej pirt03.

Det er nr. 1 + 3 jeg bruger hver dag efter besøg på nettet. Sorry . Nr. 2 et par gange om ugen!

Mvh fra Chris

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 11-11-09 22:33

Hej

Hvis du ikke skal bruge den de næste timer, har jeg haft gode erfaringer med en disk defregmentering...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-11-09 14:28

Har nøjagtigt samme problem.... Og har forsøgt med det links der er kommert her uden det virker andet end en ½ til en hel dag.... Så er spændt på og der kommer andre guldkorn her...

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-11-09 15:41

Fijala skrev d. 10-11-09 17:28 dette her:
Citat
Gå ind i msconfig og stop diverse opstarts programmer der starter sammen med Windows. Tager masser af kræfter.
Når du er færdig med al oprydning og stoppen af opstart programmer, så skal du diskdefragmentere. Gør også dette flere gange for at det er virkeligt effektivt.
Har I gjort det ?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 12-11-09 16:25

Husk der skal være 12 % fri på HD'en før du kan køre en fragmentering. En fordobling af ram fik min datters PC på dupperne igen.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-11-09 18:05

Har nu kørt Superspyware - desværre uden særlig meget effekt (selvom den fandt - skrev den da - en trojansk - trojan dropper. Denne har i flg. Norton meget lille farlighed. Jeg har kun kørt den hurtige scan. Jeg vil i morgen sætte den til den dybtgående, mens jeg er på arbejde.

Hvordan ser man de programmer der starter sammen med PCen. Det er da ikke PCconfig?

Og hvordan kan jeg vide om et program der kører er nødvendigt (Windows Jobliste)??

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-11-09 18:06

Og så hed den Super ANTIspyware

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-11-09 19:54

Ilfg. jobliste er der ikke nogle åbne programmer og ingen processore der bruger cpu.... Alligevel ka den uden vidre svinge mellem 0-40 100% cpu forbrug... Har kørt diverse microsoft care for at optimere men det hjælper ikke... Ej heller en systemgendannelse til ældste punkt.... Så er lost....

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-11-09 21:14

Citat
Det er da ikke PCconfig?
Nej, det er msconfig

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-11-09 21:20

Og det skrev Fijala d. 10-11-09 17:28. Og jeg gentog noget af Fijalas inlæg af samme dato i dag kl. 15:41.

Og sig mig så lige: Du læser vel alle indlæg meget nøje, ik ?

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-11-09 21:31

Kære Pirt (og Ekspress105, som måske får lidt "gratis" hjælp her i dette spørgsmål ).

Hvis intet af det, som vi mere eller mindre kloge Åger har foreslået, hjælper, er der kun en vej tilbage. Nemlig: Formattering og nyinstallering af Jeres pc-ere. For jeg er næsten sikker på, at vi ikke kan komme længere .

Hilsen fra Chris

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-11-09 08:47

Puha, så bliver det jo kompliseret.... For det har jeg ingen anelse om hvordan man gør....

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-11-09 12:03

Daws Ekspress105.

Så gu er det svært. Og så må du vist ikke forlange/forvente, at du kan få hjælp til sådan en stor operation i en andens spørgsmål . Du skal nok lige lave et selv, ok?

Mvh Chris (Selv om det pis... ned i dag )

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-11-09 13:02

Jo da heller - du kan tro jeg læser grundigt - og ja jeg ser så at det var msconfig. Men i al venlighed - en halvamatør som undertegnede, der ikke sidder 7x24 timer ved PCen kan godt liiiiige have svært ved at se hvad jeg liiiiige skal bruge den oplysning til. Altså er det ikke noget med at gå ind i registreringsdatabasen og er det ikke pissefarligt.
Jeg er tilbøjelig til at tro at der kører en bunke programmer der starter automatisk ved opstart og jeg efterlyser vel egentlig hvordan - præcist - jeg finder dem og hvordan jeg ser hvilke jeg så kan "slukke" og hvordan jeg gør det.
Og ja - jeg véd faktisk godt at den bedste løsning ville være formaterin og nyinstallation af alt, men kunne det nu klares lettere så er det trods alt at foretrække. Som sagt jeg er 99,9 % sikker på at der ikke er virus på PCen - jeg hælder til tro, at der er "et eller andet" uønsket program der æder kraft.
Så men bliv bare ved med forslag heller. Jeg skal nok bestræbe mig på at nærlæse dem.
Og ekspress; Jeg er da glad for at du kan bruge mit spørgsmål til at få svar - altid rart med rationelle mennesker

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-11-09 13:11

Hehe har spurgt her før men der kom der ikke nogen løsninger der virkede mere end en dags tid... Så suger hvad jeg ka For hvad jeg ka med en gravemaskine mangler jeg på dette område....

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-09 15:17

pirt03

msconfig er ikke registreringsdatabasen, men blot et lille program hvor du kan indstille hvordan forskellige ting skal køre, under og efter opstart. Lad mig komme med en lille guide.

Start - I søgefeltet skriver du msconfig - Nu dukker msconfig op - Vælg Faneblad Start - Ud for alle de der nu er listet op kan du vælge at fjerne fluebenet. Du kan som regel se på navnet i destinationen om hvad for et program det drejer sig om. Dit antivirus program skal du lade starte. Men tænk på om det er nødvendigt med alle de andre. Du fjerner ikke et program men fjerner blot rettigheden til at starte sammen med windows. Du kan altid efterfølgende gå ind igen og slå programmet til hvis du mangler at det starter sammen med windows. Men det er det der tager kræfter.Du skal ikke ændre i andre faneblade end Start. De andre er for lidt mere øvede nørder. Klik ok og du skal nu genstarte pcen. Efter genstart kommer der en skærm hvor du skal sætte flueben i at du har brugt bla. bla.... Hvis ikke du sætter flueben kommer denne skærm hver gang du starter pcen. Se hvad der sker. Mål evt. tiden på opstart inden før og efter ændringerne for at se forskellen.

Hvis det er ok, kunne du rydde op med

Start - Alle programmer - Tilbehør - Systemværktøjer - Diskoprydning - Vælg C drev - Sæt hak i alle (men hvis du ikke er god til at huske dine adgangskoder til forskellige ting skal du udelade cokkies - Ok.

Efterfølgende skal du diskdefragmentere.

Start - Alle programmer - Tilbehør - Systemværktøjer - Diskdefragmentering - Defragmenter Disk - Kør den en tre gange indtil det er rimelig defragmenteret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 15:22

Skal lige sige at når man har kørt msconfig og har stoppet en bunke programmer. Så er det en god ide at køre Superantispyware lige bagefter. Nu vil de eventuelle spyprogrammer o.lign være mulige at scanne og fjerne da de nu er inaktive. Så på med rengøringshanskerne og ryd op.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-11-09 15:27

Daws pirt03.

Ski fint med en tilbagemelding. Mht. reg.data.basen. Den skal du ikke selv pille i. Men det der program, Advanced System Care, rydder op i den base for dig. Men så vidt jeg husker, var det Fijala og ikke mig, der først skrev om det med msconfig . Og selv om jeg altså ikke liiiige sidder ved min putter 24 timer i døgnet, men sikkert lidt længere end dig, så har jeg også lidt svært ved at se, hvad det må deaktiveres eller ikke i opstarten. For det er sgu da en svær ting at ha med at gøre, og det kan jeg jo ikke præcis fortælle dig, hvad du må gøre, da jeg ikke kan se, hvad der startes op på din pc .

Jeg kan så ikke forså, at de "løsninger", som jeg har foreslået, kun hjælper højest en dags tid hos Expressen. Han/hun må dæleme være meget på nettet og derved få lavet massevis af forsinkende midlertidige dit og dat o.s.v. Mon han/hun bruger A.S.C. og CCleaner hver dag efter besøg på nettet. Det gør jeg, og det gør min pc godt .

Og undskyld at jeg blander mig i, at du har Expressen med som gratist .

Så nu vil jeg prøve at finde noget om msconfig, og hvis jeg kan, vender jeg selvfølgelig frygteligt tilbage .

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 15:44

heller22, ja man skal passe på at sige det helt rigtige eller på den rigtige måde. Du er her jo også kun for at hjælpe.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-11-09 16:03

Hi Fijala.

Hvis du hentyder til, at jeg fik lidt ondt i numsen over, at Expressen kørte med som gratist, ja, så var det nok utidig indblanding .

Og nu var det sgu dæleme mig, der ikke havde læst alle indlæg . Jeg var let og elefant sprunget over dit vedr. msconfig .

Og ja, vi prøver at hjælpe med det vi nu kan .

Og god weekend til alle. (Regner det over hele landet i dag, eller er det kun her i Odense?)

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 16:23

Jeg har tit set dine indlæg og de er da rimelig kompetente, så det var kun for tilkendegivelse af dig og din viden.

Også god weekend til dig.

Jeg vil så lige smutte til Gigantium i Ålborg og lytte lidt til
Cliff Richard og The Shadows 50th.anniversary 2009.

Mon ikke de stadig kan de gamle. Glæder mig

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-11-09 16:29
Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-11-09 16:32

Og Fijala. Tak for de pæne ord .
Citat
Mon ikke de stadig kan de gamle. Glæder mig
Det kan de helt sikkert .

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-11-09 16:38

God aften pirt03

Ups, jeg fik sendt for hurtigt. Men jeg tror altså, at jeg har fundet det rigtige. Og selv om det godt nok ser en del kompliceret ud, er det værd at prøve. Du skal "bare" være meget omhyggelig med læsning mv. Held med det i aftenens løb . Og glem alt om TV .

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-11-09 20:41

God aften pirt03

Nu har jeg taget et screen-shot af min pc-opstart, men så kan ikke med min bedste vilje huske, hvordan jeg får det billede ud på nettet til beskuelse for dig .

Fijala!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 19-11-09 00:44

Fijala!

Kan du ha den godhed at ta et screenshot af din "startop" og smide den på det der sted på nettet, hvor vi andre dødelige så kan se det billede, please ????

Mvh Chris

PS!
Citat
Jeg vil så lige smutte til Gigantium i Ålborg og lytte lidt til
Cliff Richard og The Shadows 50th.anniversary 2009.
Og var de så pengene værd?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-12-09 19:01

Her får I lige "afslutningen"

Jeg prøvede de fleste af rådene her, men det hjalp nu ikke synderligt. PCen forblev langsom. jeg læste så et sted at AVG godt kan sløve cpmputeren en del, så den fjernede jeg. Det var i øvrigt nødvendigt at bruge et særligt program - AVG remover - for at få alle resterne væk.
Det hjalp en del på hastigheden.
Da jeg nu var i gang fjernede jeg AdAware og spybot. Det hjalp endnu mere.
Til gengæld har jeg installleret "avast" da dettee antivirusprogram fik ganske gode anmeldelser rundt omkring. Faktisk har avast fundet lidt snavs på computeren. Computeren er nu noget hurtigere end da jeg havde AVG installeret. Jeg har nu altid været tilfreds med AVG. Jeg tror miseren skyldes at jeg havde installeret den nyeste AVG fornylig.
Nå jeg kan jo ikke dele pointene - så jeg giver dem til Fijala, men tak til jer alle ikke mindst heller22, der bestemt også burde have haft en sjat.

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 09-12-09 19:02

Tak for svaret Fijala.