/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sparepære lavenergipære/bespar
Fra : Højris
Vist : 1497 gange
300 point
Dato : 10-11-09 14:41

Sparepære lavenergipære/besparelse !!
Hvordan har i det med at vi ikke kan få vores gode gamle glødepære mere. ?
Og hvordan virker det i hverdagen.
For mit eget vedkommende, er det noget af en blandet fornøjelse.
I de rum der har lyset tændt i længere tid kontoret,stuen,køkkenet og lampen uden for hoveddøren, ja der kan det da lige gå an. Er det derimod i entreen, viktualierrummet eller andre steder hvor jeg skal bruge lys her og nu og for en ret kort tid, må det da siges at være noget @ *!klyt. I viktoen tænder lyset for at kunne orientere sig om hvor står det glas gele, snup og ud igen. Ind i soveværelset, blot for at hente noget i skabet. OSV.OSV.
Og hvad besparelser angår og de vaner man til lækker sig.
For mit eget vedkommende er det sådan, at nå ja vi skal vel snart i seng så lyset får så lov til at brænde i soveværelset.
På toilettet, skal det nu lige gå lidt stærkt, den næste skal nok snart herud.
Vi smutter lige på familie besøg så lyset i garagen.
Og så lige køkkenet, det bliver jo også frekventeret ret ofte.
Så alt i alt hvor er så den besparelse i sidste ende når vanen bliver permalys i en stor del af hytten
Den teknologi er jo overhovedet ikke færdig udviklet.
Så vidt jeg ved bruger sådan en dimmernas mere energi på opstart end ved kontinuerlig brug.
De 60wer jeg fik skrabet sammen, gemmer jeg til arkitektlampen for der dur de lavenergihøjiritable dimser ikke.
Hvad syntes i
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-09 14:51

Den irritation er du bestemt ikke ene om

Endnu værrer er det for svagtseende personer --- du kan læse lidt mere om Søren Pind's kommentarer til Connie Hedegaards fikse ide her

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1538632.ece

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-11-09 14:59

jeg har det ikke godt med de nye pære , jeg syntes de har et grimt lys og jeg er helt klart til gløde pære . jeg købte et lille lager inden de blev taget af hylderne med de holder jo desværre ikke evigt .

så du er bestemt ikke alen om at have den mening

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-11-09 15:23

Hen ad vejen bliver der vel designet lamper der tager hensyn til sparepærers mangler.

Jeg blev dog glad da jeg kunne tilstrækkelig små "krone" sparepærer til badeværelset, de gamle sprang for et godt ord.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-09 15:37

Der er vist lavet nogle halvsparepærer > krystal et eller andet.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-11-09 15:42

Ja LuffeA
Det var vel kerte pære de springer som du siger, men unlad at sætte den glas kuppel på igen så holder de som andre pære men det er jo knap så charmy at se på.
Den kan ikke komme af med varmen.
Med hensyn til størrelsen. jeg satte selvfølgelig også en sparepære i bryggerset i kuppelen
men det kostede så lige en af de dyre pære der var ikke plads til den klosede tingest.
Så nu lys, ingen kuppel, knap så charmy.
Højris

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 16:02

Jeg har fået et problem med de sparepærer. Jeg syer og skulle sy i orange stof forleden aften. Jeg valgte orange tråd og syede. Næste dag ved dagslys var en en rosa tråd jeg havde syet med i det orange stof. Sparepærer forvrænger farver og det er noget ....

Jeg har så forsøgt at få fat på de nye LED pærer, men 2 små pærer over mit spisebord kostede 600 kr ialt.

Jeg er nået til den konklution at jeg sætter de gamle pærer i når jeg skal sy, jeg har gudskelov ikke kasseret dem.

Ellers lever jeg i harmoni med mine sparepærer, men i køkkenet har jeg neonrør og linesterrør og på WC er der spot, og der kommer der ikke sparepærer.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 10-11-09 17:03

Såsåså, ikke fortvivle...
Jeg har levet med sparepærer de sidste år, -bare for at spare...

Men jeg har været ret utilfreds med lyset. Især på badeværelset synes jeg, at der var alt for "søvnigt" lys.
Så så jeg en dag nogle krystal sparepærer i Silvan og købte en enkelt til badeværelset. DEN var der lys i!! HVIDT lys.

http://frostlight.com/lyskilder-paerer-82/krystalpaerer-230/

De er endda ikke så dyre på Nettet..
---jeg skal nok have skiftet alle mine sparepærer til krystal efterhånden.

Krystalsparepærerne er ikke lige så besparende som de almindelige sparepærer...
Men de sparer 30% i forhold til de gamle glødepærer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 17:09

Der er meget forskel på sparepæreren.
Generelt mangler de en ordentlig deklaration, så folk bare køber noget, der ikke er egnet til formålet. Nogle typer starter hurtigt, andre lyser elenf´digt det første minut.
Nogle har god og andre dårlig farvegenkendelse med lyset.
endelig er der nogen med små dimensioner, som passer i snæsten alle gamle armaturer.

Så se jer for på indkøb, og tro ikke at de alle er lige dårlige.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-11-09 17:54

tak birgitta for dit råd , jeg vil da køre i silvan en af dagene og prøve at købe en krystal pære.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-11-09 19:29

Citat
men i køkkenet har jeg neonrør og linesterrør

Linestra er nok det mest energislugende lys der findes.
Hvis de sidder under overskabe kan de skiftes ud med halogener.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-11-09 19:32

Krystal pære! Javel ja !, må nok lige få fat i en 42w sådan lige for en test
Det skal måske vise sig, at der er en brugbar lysende løsning for enden af tunnellen.
Birgitta hvad skal du lave i weekenden.
Højris

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-09 21:00

...pærerne er dyrere i Silvan end på nettet.. Men måske er der også forskel på kvaliteten. Den jeg har fra Silvan er rigtig god.

Men jeg vil da forsøge mig med de billigere net-pærer næste gang..

Og jeg synes det er rigtig godt, at de er i samme facon som de gamle glødepærer.

Der er osse noget med, at krystalpærerne forurener mindre end de "rigtige" sparepærer.
Herligt, ikke!

---og så i sådan en mørk og våd november...

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-11-09 21:11

ja det er rigtigt birgitta ...hvorfor bruge spare pærer når man kan få krystal pære og det er jo et kæmpe plus hvis de samtidig forurener mindre . jeg skal helt sikkert i silvan imorgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-09 21:14

Så kan de måske endda bruges til foto-optagelser. ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 22:17

krystalpærerne er halogenlamper indkapslet i noget der ligner de gamle pærer,

strømbesparelsen er ca 25 % . Hele fordelen går fløjten hvis man dæmper dem.

energispare lamperne sparer omkring 80 % .
Hvis man køber de rigtige fungerer de rigtig godt.

Neonrør er totalt uegnede da de kræver højspændingssystem og kun lyser rødt. De bruges kun udvendigt til blinkende reklamer.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 10-11-09 22:54

Citat
Neonrør er totalt uegnede da de kræver højspændingssystem og kun lyser rødt. De bruges kun udvendigt til blinkende reklamer
Den skal da lige uddybes, for det skide neonrør, jeg har i mit køkken, lyser dæleme hvidt og er også alt for skarpt. Bruges derfor sjældent .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 23:01

Det er med garanti ikke et neonrør du har i køkkenet. Formentlig et almindeligt lysstofrør. Det er der ikke neon i.
Hvis det etr i et godt armatiur og den rigtige varmhvide type , vil det ikke opfattes som for skarpt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-11-09 23:14

Den nyeste generation lysstofrør samt tilhørende armatur er meget behagelig idet de heller ikke flimrer som de gamle, man bliver tosset i kraniet af et flimrende rør, selv om det ikke er slidt hvad der jo viser sig ved at det bliver mørkt i enderne.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 11-11-09 01:11

God sen aften transor.

Der fik du mig . Det er lysstofrør . Godt lige at få det "bøjet ud i neon" .

Vh fra Chris

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 12-11-09 21:46

Tak for svaret Birgitta.
Birgitta vi er nogle stykker der har set lyset.
Altså forskellige pære til forskellige rum, lys efter behov. Og sådan er det.
Hvordan var det lige med den weekend. ?

Eller er det en

Højris

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-11-09 14:51

Orrk, højris... Jeg har haft så travlt med at pudse mine krystalpærer. Vi ses nok i en anden tråd.

Men du skal da have tak for accepten af mit svar.

Jeg håber at du har fået belyst din verden.