/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ejerforhold.
Fra : o0nellie0o
Vist : 900 gange
50 point
Dato : 10-11-09 13:18

Hvor gammel skal man være for at eje en bil?

Feks. hvis forældrene er gået bankarot kan deres barn på 12 så eje en bil?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-09 13:33

Børn kan sådan set godt eje en bil, hvis det kan godtgøres, at barnet enten selv har betalt bilen eller der ligger dokumentation for, at bilen er en foræring.
Men de kan ikke få den indregistreret og forsikret i eget navn.

Forudsætningen for at få en bil man er bruger af forsikret er, at man er i besiddelse af et kørekort.

Eneste undtagelse er hvis der bevilges lån til en handicapbil med formålet, at køre et handicappet barn.
Der registreres barnet som ejer af bilen....og dem der skal køre bilen registreres så som legale førere af den.

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 13:43

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 13:45

Børn kan sådan set godt eje en bil, hvis det kan godtgøres, at barnet enten selv har betalt bilen eller der ligger dokumentation for, at bilen er en foræring.
Men de kan ikke få den indregistreret og forsikret i eget navn.

Ja - så kan de ikke gøre dette...
Hvordan er det så hvis barnet står som ejer men en af forældrene står som bruger? Så kan den vel godt forsikres???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-09 13:46

Siden hvornår skal man have kørekort for at eje og forsikre en bil

Citat
Feks. hvis forældrene er gået bankarot kan deres barn på 12 så eje en bil?

Svindel bliver som oftest opdaget

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-09 13:55

Citat
Hvordan er det så hvis barnet står som ejer men en af forældrene står som bruger? Så kan den vel godt forsikres???

Så er det forældrene der skal står som bruger af bilen.
Hvilket vil sige, at forældrene tegner forsikring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-09 13:55

[CITATForudsætningen for at få en bil man er bruger af forsikret er, at man er i besiddelse af et kørekort][/CITAT]

Forsikringsselskaberne spørger da ikke efter kørekort ved køb af bil

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-11-09 14:08

Et bern kan godt stå som ejer og forsikringstager, men på reg.attesten skal der stå brugers navn.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-09 14:10

Jeg har en kammerat der har en bil, og betaler forsikringer og vægtafgift, men han har ikke noget kørekort, som er frataget på grund af en sygedom.
Han har bilen for at blive transporteret, og har gode venner der så fungere som chauffør. Dette er godkendt af hans forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 14:23

Takker - er blevet lidt klogere...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-11-09 14:52

En nu afdød bekendt af mig købte en bil og tegnede den lovpligtige forsikring.
vedkommende havde ikke kørekort. Det var i 2008.

Højris