/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvorfor.
Fra : bb1
Vist : 518 gange
100 point
Dato : 09-11-09 23:07

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=512988&r=6

Spørgsmålet har været oppe og vende mange gange, men hvorfor er det kun i statsskovene, at det er forbudt at skilte?????

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-11-09 23:21

Hvorfor skal skovgæsten have at vide at der er jægere i skoven?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-11-09 23:29

Så er de advaret på forhånd også kan de selv vælge om de vil gå ind i skoven. De bliver altså ikke som damen her bange - så enkelt er det, men det kan Danmarks største jagt udlejer skov- og naturstyrelsen altså ikke forstå.

Danmarks jægerforbund har for længst lavet skiltene: I dag drives der jagt i skoven. Vis hensyn det gør vi.

Disse skilte skal kunne sættes op alle steder. Jeg gør det altid også i statsskoven. Her er skiltet blot i forruden af en bil, som er parkeret ved en af de store veje ind i skoven.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-11-09 23:36

Sagen er jo at det for skovgæsten er fuldstændig ligegyldigt at der render jægere rundt i skoven.

Det er jægerne der skal sikre at der ikke sker noget, at det er fuldstændigt sikkert for folk at gå i skoven. Der er derfor absolut ingen grund til at "advare" gæsterne.

Men jægerne vil naturligvis gerne sætte store skilte ud, for at undgå mennesker i skoven, de dage de render rundt og skyder på dyrene, for så er de fri for at tænke på at de kan komme til at ramme mennesker, når de skyder i blinde. Derfor vil jægerne gerne have store skilte, for gæsterne er oplysningen om at der er jagt ligegyldig.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-11-09 00:24

Man kan aldrig vide. Der er før sket, at en jæger tog fejl af en hest og en hjort.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 00:25

Nej sådan er det ikke! Som jæger køber jeg ikke din udlægning. Jeg har meget ofte oplevet folk sige: Havde vi vist der var jagt havde vi valgt at gå i en anden del af skoven.

Derfor skal alle have et reelt valg både jægere og skovgæster.......

Desuden så skal du være opmærksom på, at der er forskellige regler for at færdes i statsskove og privat skove. I de første må du færdes stortset over alt, men i de sidste kun på faste veje og stier. Derfor er det så mærkeligt og betænkeligt, at der ikke må skiltes i statsskovene, men godt i de private..

Husk også havd der stod på skiltet skal jægerne vise hensyn, skal skovgæsterne også!!!!

Jægerne betaler for at opholde sig i skoven. Det gør skovgæsterne ikke...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-11-09 00:45

Citat
Nej sådan er det ikke! Som jæger køber jeg ikke din udlægning.

Det er faktisk rigtigt. En ældre jæger der tog fejl. Synet var måske ikke hvad det havde været.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 00:52

Så siger vi det!!
Hvis du ikke vil/kan forstå hvad det er jeg prøver at forklare dig

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 01:00

Citat
Husk også havd der stod på skiltet skal jægerne vise hensyn, skal skovgæsterne også!!!!

Hvilke hensyn er det du mener skovgæsterne skal tage? Skal de flytte sig for jægernes kugler? Skal de lade være med at skræmme dyrene?

Citat
Jeg har meget ofte oplevet folk sige: Havde vi vist der var jagt havde vi valgt at gå i en anden del af skoven.

Ja, der har vi sagens kerne, jægerne vil gerne være fri for at have civilister i skoven.

Citat
Jægerne betaler for at opholde sig i skoven. Det gør skovgæsterne ikke...

Jægerne betaler for retten til skyde på dyrene. Gæsterne har ret til at færdes i skoven.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 01:09

bb1
Statsskovene er ejet af mig og alle andre, hvis i vil jage så gør i det før kl. 7 og ellers om natten.

Ellers må i nøjes med at skyde med slangebøsse. I skal fandme ikke skyde om dagen hvor folk går i skoven. Skoven er til for folket, ingen har sagt at statsskoven er til for jægerne.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 01:31

Granner01 Hvem er mest egoistisk ham der betaler for at han må drive jagt eller ham der blot går i skoven uden at betale??

Når statsskoven, som du skriver ejes af os alle - så burde jægerne jo også kunne jage gratis?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Til BertelBrander.

Hvorfor har skovgæsterne større rettigheder end andre?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har nu givet min mening til kende og i to er fremkommet med Jeres - så må det være godt.

Spørgsmålet lød: Hvorfor må der ikke opsættes skilte i statsskovenne når der må i de privat ejedeskove - Hold Jer venligst til det- tak og god nat min vagt slutter om fire minutter!!!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 01:33

Jeg har da betalt i dyre domme via min skat.

Men hvis skoven skal tjene penge, så kan de lukke skoven af et par gange om ugen, og så kan jægerne komme til. Og det betyder at der skal sættes skilte op om jagt, og alm. mennesker skal holde sig væk.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-11-09 01:36
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-11-09 01:49

bb1

En hjort eller en hest?
Louises hest, der blev skudt i baglåret, viser, at ulykker kan ske med ældre jægere. ”Han var en gammel mand på over 70. Jeg tror, at synet og den mentale
tilstand havde noget at gøre med det,” fortæller Louise. Hendes ulykke skete i et lille landsbysamfund, og alle vidste hvem jægeren var. Det blev dog ikke til en stor sag, da jægerne betalte 5000 kr. til hestens ejer. Dermed undgik de, at episoden blev meldt til politiet og Dansk
Jagtforsikring.
Om der sker flere ulykker i de små samfund vides ikke. Men der er stadig ældre jægere, der jager i de danske skove. Det gør de uden den store træning, uden kontrol med deres evner
og med ladte geværer.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 10-11-09 07:04

Det er nu sådan, at Skov og Naturstyrelsens politik, at jagt skal foregår på så en betrykkende måde at jægerne er informeret om at der er kan være publikum i skoven.og publikum gerne må færdes, se hvordan jagt forgår, uanset om det er en invitations jagt eller en betalings jagt.
Jagt skal foregå på så betrykkende måde, at publikum frit kan færdes i skoven, uden at blive beskudt..
Før jagten, bliver parolen sendt på skrift, foruden der på jagtdagen gives en meget detaljeret parole, så folk ikke er i tvivl om hvordan man skal opføre sig, og her kunne mange privat arrangerede jagtledere tage ved lære., ved at jagt skulle kunne tåle at blive set.
.Har man deltaget i sådanne jagter, ser vi da heldigvis også at publikum viser hensyn. At tro af hvis man bare betaler for at komme på jagt, at man som jæger ikke skal vise hensyn, er en forstokket tankegang.
Fido

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 10-11-09 08:29

Til Bent Ballegaard.

Hvor er det glædeligt at se, at du også kan være seriøs - indlægget og emnet fortjener ros - du har fuldstændig ret i dine betragtninger.

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 08:31

Nu er det sandelig lige før vi alle sammen bliver enig også Skov og Naturstyrelse i følge smoki

Men husk nu alle sammen hvad var temaet: Om der måtte skiltes med at der blev af holdt jagt eller ej og det må der altså IKKE i statensskovene uanset hvad man betaler i skat!

Husk også ordlyden på de skilte,som jeg bl.a. bruger, der hvor jeg må: I dag er der jagt i skoven vis hensyn. Det gør vi..

Der står netop I K K E : skoven er lukket på grund af jagt eller adgang forbudt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 11:31

Jamen det burde der når der var jagt, så er der ingen menneske eller hund der bliver skudt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 13:57

Personligt kan jeg nu godt leve med, at vi jægere ikke kræver skoven lukket! - men jeg har det svært når en familie med små børn møder os i skoven og siger: Hvade vi dog blot vist, at der var jagt i skoven i dag, så var vi gået en anden vej. Så hjælper det ikke så meget at sige: Det må I virkelig undskylde,men vi må ikke opsætte skilte for udlejeren!!!!!

Alle Danske jægere arbejdt for ens regler alle steder - påvirk Jeres kommunal politikere. De kan i deres grønne råd, måske gøre en forskel!!

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 19:51

Citat
Hvorfor har skovgæsterne større rettigheder end andre?

Meget mærkeligt spørgsmål, jeg mener ikke at skovgæsterne har større rettigheder end "andre", og jeg ved ikke hvem disse "andre" er.

Det er vel skovejeren der bestemmer hvem der må hænge hvilke skilte op i hans skov. Statens skove tilhører os alle og vi/staten har bestemt at jægerne ikke må hænge skilte op der forsøger at skræmme skovgæsterne fra at benytte deres ret til at færdes i skoven.

For det er jo derfor jægerne vil hænge deres skilte op, for at undgå almindelige skovgæster i skoven de dage de går på jagt. Jægerne vil have skiltene op for jægernes egen skyld, ikke for skovgæsternes skyld.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 19:58

Citat
jeg har det svært når en familie med små børn møder os i skoven og siger: Hvade vi dog blot vist, at der var jagt i skoven i dag, så var vi gået en anden vej.

Hvis den slags virkelig sker, så er det vel fordi familien forestiller sig at det er farligt at færdes i skoven når der er jagt, og så bør du fortælle dem at det er helt ufarligt, at de naturligvis ikke generer nogen, at de selvfølgelig er velkommen og at de overhovedet ikke skal tænke på at der er jagt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 20:00

Nej BertelBrander Hvorfor vil du misforstå hele tiden. Jæger ønsker ikke at skræmme nogen. Kun at oplyse, at i dag afholdes der jagt - folk må da afgøre med sig selv om de vil vise hensyn til det eller ej!!!

Jeg vil blot ikke fratages den ret, som jeg har i en privat skov, nemlig at jeg der godt må hænge et skilt op.

Ligeledes vil jeg altså heller ikke have påtegningen uansvarlig fordi jeg ikke har opsat et skilt!!!

Hvorfor er det så svært at forstå - Hvorfor tror du jeg vil bruge tid på skiltningen. Hvis det KUN var for min egen skyld? Jeg ved jo godt der afholdes jagt...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 20:12

bb1, du ønsker at hænge skiltet op for at undgå at der er andre gæster i skoven de dage du er på jagt, for så er du fri for at skulle tage hensyn. Når jeg er i skoven med familien sætter jeg pris på at der er fred og ro. For mange gæster, løbere og cyklister forstyrer min ro, skulle jeg så hænge et skilt op ved indgangen til skoven hvor der står at skoven er optaget og vi gerne vil have fred?

Jeg forstår ikke hvilke hensyn det er du vil have skovgæsterne til at tage over for jægerne, jeg forstår ikke at du vil have skovgæsterne til at vise hensyn, det er jægerne der skal tage hensyn til skovgæsterne.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 21:18

jeg opgiver!

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 21:26

Jeg ville ellers gerne vide hvorfor skovgæsterne skal tage hensyn til jægerne, skal de lade være med at stå i vejen for jægernes kugler? Jeg ville også gerne vide hvorfor jægerne ønsker at forhindre almindelige skovgæster i at benytte deres ret til at færdes i statsskovene.
Men det ville bb1 naturligvis ikke svare på.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 22:40

Jeg har virkelig for søgt - nøgle ordet er: vis hensyn...... Hensyn til alle også vildtet...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 10-11-09 22:57

Du mener i ramme alvor at jægerne tager hensyn til vildtet...

Jeg vil egentlig også gerne vide hvorfor jægerne mener at de almindelige skovgæster skal vide at der er jægere i skoven? Om det er fordi skovgæsterne skal tage nogle specielle hensyn til jægerne?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 23:42

Annuller spørgsmålet
Fra : bb1

Dato : 19-11-09 23:52

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Jeg har virkelig for søgt - nøgle ordet er: vis hensyn...... Hensyn til alle også vildtet...