/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Forhøjet blodsukker p.g.a. stres - angst
Fra : jysch
Vist : 4001 gange
100 point
Dato : 22-04-03 01:14

Jeg har i løbet af påsken checket mit fasteblodsukker 3 gange og det er for hver gang steget - 6 streger på 6 dage. Kan det skyldes stres eller angst for evt. diabetes 2. Jeg er her de sidste dage også blevet forkølet, kan det have en virkning på blodsukkeret. Har ikke de symptomer som skulle følge med - tørst, toiletbesøg, vægttab m.v.
Har kun de sidste dage haft hovedpine. Kan det betyde noget?

På forhånd tak.
Jysch

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-04-03 02:04

Hej jysch

Mig bekendt findes der ingen læger mellem kandus brugere.
Og selv en læge ville næppe kunne give en særlig sikker diagnose ved at få dine symptomer på skrift.
Jeg vil derfor stærkt anbefale, at du går til din læge og bliver undersøgt.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 22-04-03 06:51

Jeg er ikke klar over hvor du har din viden fra - er du diabetiker? Eller har du bare læst om det? Hvorfor går du og måler fasteblodsukker hvis du ikke er diabetiker?

Svarene til dine spm er Ja - psykiske påvirkninger som stress og angst indvirker på kroppen inklusive blodsukkeret - hovedpinen er også en velkendt følgesvend til bekymringer og stress - formentlig en spændingshovedpine. De symptomer du nævner på forhøjet blodsukker optræder først ved stærkt forhøjet BS - der er du forhåbenlig ikke.

Under alle omstændigheder bør du gå til din læge, først og fremmest for at få afkræftet dine bekymringer. Men jeg synes også I skal få en snak om hvorfor du går og måler blodsukker m.v.

Dr.Mark (som er læge)

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:42

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:43

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:43

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:43

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:43

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:43

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:43

Jeg har været ved læge og ligger lige på grænsen til Diabetes 2 og for mig er det næsten verdens undergang - jeg kan slet ikke overskue at skulle leve med sukkersyge, dertil er mit liv alt for uregelmæssigt. Jeg er begyndt at måle blodsukker for at kunne tilbagevise at der skulle være noget galt, men desværre er det vist bare et stakket håb.

Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 10:45

Undskyld jeg ved ikke hvad som skete, men min maskine gik pludselig agurk.
jysch

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-04-03 11:26

Har din læge ikke givet dig en kostplan samt andre anvisninger på, hvordan du skal leve for at forebygge diabetes 2?
Hvis ikke, så må du få ham til det!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 22-04-03 14:10

Ja Rellom - den kender jeg godt jeg sad osse engang i et indlæg og sagde " der er mig bekendt ingen læger blandt brugerne på Kandu " og så fame jo, dukkede Dr. Mark op - så vi kan vist efterhånden på Kandu sige at her er lidt af hvert..... osse en læge

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-03 16:02

Hej jysch..

Du skal henvende dig til din læge og bede lægen om en henvisning til en ernæringsekspert, der hjælper dig med at lægge en kostplan med hensyntagen til din ...hvis...du har diabetes 2....det er vigtig du får den rigtige kost.....
kom i behandling inden din diabetes udvikler sig...
..tal med din læge omkring hvad du skal ....

prøv net-doktoren ... skriv sukkersyge.....
Senta

Accepteret svar
Fra : TariLiex

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-03 16:26

Med diabetes 2, der er du "heldig" hvis man kan kalde det det, fordi den er ikke permanent, den kan du kurere ved forskellige ting... Nogle får den pga. overvægt og den bliver jo også kaldt gammel mands sukkersyge...

Min mor fik konstateret sukkersyge, diabetes 1 for lidt over et år siden... Det var meget hårdt for hende, og når jeg ser hende tage insulin ved sprøjte håber jeg på at det ALDRIG bliver mig...

Min mor arbejder om natten, og det vil jeg sige til dig, (ved ikke hvad dit ehverv er eller noget) men drop natarbejde hvis du har det (og får sukkersyge) det tærer MEGET på dit system, og min mor ville have det MEGET bedre hvis hun droppede sit arbejde...

Med 2'eren kan du også være "heldig" at du skal tage piller istedet for sprøjte hvis det er der dit problem ligger...

Det er faktisk en skrækkelig sygdom!

Det jeg skriver her er egne erfaringer, og nogle kan syntes det er forkert det jeg siger, men jeg har det meget tæt inde på livet....

Hvor højt ligger dine tal?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-03 16:54

Jo før du kommer i behandling, hvis du har diabetes 2 jo mindre er følgesydommene...
Tal med din læge.. skriv ned hvad du vil spørge ham om..

f.eks.....hvad sker der med min krop hvis jeg har diabetes 2..osv...
ingen spørgsmål er for dumme ...
Senta

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-04-03 17:39

Hej Senta!
Ok jeg har været alle steder på nettet hvor der bare er antydning af noget om sukkersyge.

Hej TariLiex!
Jeg føler mig bestemt ikke "heldig". Jeg fik svangerskabssukkersyge for 30 år siden, men det var kun lige i den periode, og da svor jeg, at fik jeg diabetes, så tog jeg livet af mig, jeg er skidebange for nåle - anden gang fik jeg det ikke. Men da jeg er meget overvægtig, er jeg helt klart i risikogruppen.

Jeg arbejder som taxachauffør og meget uregelmæssigt og både dag og nat. Starter nogle gange kl. 05.00 og slutter nogle dage kl. 01.00 og om natten hveranden weekend.

Mine tal ved lægen var 6,1 - 6,7 og hjemme har de været 7,1 - 7,4 og 7,7 - og derfor er jeg ved at gå i panik, også fordi jeg ingen støtte (medfølelse) har på hjemmefronten.

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 22-04-03 17:53

men en god start... TABE SIG...

Vi har fået af vide af vores læge og sygehuset hvor min mor går til tjek at tallene er flotte hvis de ligger mellem 5 og 7... Så min mening det er at du godt kan slappe lidt af...

Jeg ved godt jeg ikke kan kalde dig heldig, for man er ikke heldig når man får sukkersyge, men du kan stadig måske "nøjes" med piller, og ikke skulle stikke dig...

Det med støtten, det kan jeg også se herhjemme fra, min mor har det meget svært, da vi ikke rigtig kan sætte os ind i det... Men det bliver bedre og bedre, min far har svært ved at "acceptere" det, fordi min mor altid har været så god og har kunne klare alt...

Men ved du hvad... Min mor hun kan godt på en heeelt "normal" dag svinge fra 1.7 til 34...

Hun blev indlagt på intensiv med et tal på over 60...!

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 22-04-03 23:42

Kære Jysch

Med historien om svangerskabsdiabetes og det at du nu ligger på grænsen er der vist ingen tvivl om at du har en kronisk tilstand som du må lære at leve bedst mulig med uden at gøre livet til en pest for dig selv og dine omgivelser. Motion er vigtigt og det bedste du kan gøre for sygdommens videre forløb er tabe dig - server bare slankemaden for resten af familien også. Desuden kan du snakke med din egen læge om medicin som hjælper din bugspytkirtel til at producere mere insulin længere. Der er et lægemiddel der hedder Avandia som er rigtigt godt - det mest brugte i USA men desværre ikke så kendt i Danmark endnu. Prøv at foreslå det til din læge. Det kræver at man går til kontrol engang imellem men det skal du jo alligevel.

Det er vigtigt at du bevarer en positiv holdning og tager det lidt roligt. Hold dig til nogle få rådgivere f.eks. en diætist og en god læge - lad vær med at spørge alle og gå for meget på internettet. Der er ikke altid rigtigt det der står og man bliver nemt forvirret når det er i modstrid med noget andet. Det hjælper heller ikke så meget at måle blodsukker hele tiden - det fastholder dig i en katastrofe stemning som forværrer din sygdom og stresser dig endnu mere. Prøv at finde en balance og glæd dig over de positive ting i livet - så får blodsukkeret det også bedre.

Dr.Mark

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 27-04-03 13:15

Tak for svaret TariLiex.