/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
planter i akvarie..
Fra : steffen15
Vist : 1189 gange
113 point
Dato : 09-11-09 20:30

Hej jeg har et 140l akvarie samt et på 54 l..

i mit 54 liter akvarie har jeg en slags plante som er vildt flot som bare vokser. tog noget af planten
og ville have i mit 140 liter akvarie men den går ud.????

jeg har samme grader i begge akvarier..
og de andre planter vokser fint i mit 140 liter,

hvorfor klare min åkandeplanteting ikke turen i mit 140 l..

kan det være jeg skal anskaffe andre rør i mit store akvare???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-11-09 20:31

Har du husket at hælde vand i det nye akvarie?

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 09-11-09 20:36

vand i??? har ingen nye akvarier. de begger er ca et år gamle

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-11-09 20:39

Så er det derfor det ikke virker.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 09-11-09 20:41

Ved ikke hvad du mener.. har vand i begge mine akvarier.. sætter ikke planter i et tomt akvarier.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-11-09 21:44

Ok - så er det meget mystisk....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-11-09 22:46

Du har ikke taget fejl og troet at det var en plante uden rødder og så har glemt at få rødderne med?

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 09-11-09 23:20

vokser de ikke bare ud igen.. de er en slags plante som har rødder men vokser sig store i overfladen..

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 56 point
Dato : 10-11-09 00:25

Kan i ikke bare holde kæft hvis i ikke har noget fornuftigt at sige.. Det har sikkert noget at gøre med surhedsgraden eller floraen i vandet. Jeg har ikke så meget forstand på hvordn den skal være, men forhør dig hos en ægte dyrehandler ikke de der supermarkeder for dyr, de ved ingen ting.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-11-09 00:44

Jeg kender godt de planter, jeg har selv haft dem i akvarie, men selv om mangorossa er sur, så har han/hun måske ret. Det kan være at vandet i det store akvarie er mere surt eller basisk end i det lille, og det kan planten ikke lide.

Men næste gang du flytter planten, så lad planten ligge i en skål i et par dage med ½ vand fra det lille akvarie og ½ vand fra det store. Så vænner den sig langsomt til det andet vand.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 10-11-09 19:22

Citat
Kan i ikke bare holde kæft hvis i ikke har noget fornuftigt at sige.. Det har sikkert noget at gøre med surhedsgraden eller floraen i vandet. Jeg har ikke så meget forstand på hvordn den skal være, men forhør dig hos en ægte dyrehandler ikke de der supermarkeder for dyr, de ved ingen ting.

Og hvor går man ellers hen, når der EFTERHÅNDEN KUN findes PETWORLD og lign.

Hvis du ikke kender plantens navn, er det rimeligt UMULIGT at hjælpe dig.
Nogle planter, SKAL have en meget SUR bund, til tider kan de kun købes med samme (i potte), og de kan være særdeles svære at formere.

Tvivler på at blå neonør vil gøre det helt store, du skal nok nærmere slukke for lyset, så de får ro i en uges tid eller 2_???
svært, hvis du har fisk i det også.

Det kan også komme an på kvaliteten på dit vand = kunstige kemikalier.

Kender du navnet, har jeg vejledningen/ måske..
Ellers er jeg GONEEEEEEEEEEEEEEEE igen.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 10-11-09 19:24

Men BTW, så kan jeg da huske, at jeg skar dem (planterne) ovenfra og ned, når jeg delte min store planter, men de var altså også tæt på en meter, både den ene og anden vej.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 10-11-09 20:06

her er et billed af planten i det akvariet som det ikke vil vokse i http://peecee.dk/upload/view/202647

her er det i det lille akvarie hvor det vokser vildt http://peecee.dk/upload/view/202649

håber i kan se hvilken plante det er

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 10-11-09 20:34

Umiddelbart, kender jeg ikke den plante
http://peecee.dk/upload/view/202649
MEN, har ført se diverse 'forhandelere' sælge sump-planter og andet, som vand-planter, og ville mene dette var et godt forsøg på samme.

Der må være nogle store rødder på den, prøv at skær den over, og flyt planten.
Helst skær den over NEDE I AKVARIET, uden at røre ved rødderne (så den flytter sig), da den sikker ikke kan holde til det ? og flyt den del du har skåret over i det andet akvarium

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 10-11-09 20:36

For mig, ligner det mere en ? bregne art, som tilsyneladende trives i masser af vand.

Kommentar
Fra : mælkergodt

Dato : 10-11-09 21:03

http://peecee.dk/upload/view/202649
Nu kan jeg ikke se MEN kommer der HVIDE rødder ??/ stiklinger ud fra planten´s stængler, som vokser OPAD, så kan du godt regne med det ikke er en Akvarie plante, da det er luft?_rødder.
Tror også størrelsen er meget misvisende, men meningen god nok.

Godkendelse af svar
Fra : steffen15

Dato : 10-11-09 22:31

Tak for svaret mangorossa.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-09 22:33

Så vidt jeg kan se er det en "hygrofilia polysperma"

Normalt en nem og populær tropisk sumpplante.

fejl kan være for meget frisk og kalkholdigt vandværksvand, så reaktionen bliver for alkalisk .
For lidt varme eller for lidt gødning i bunden kan også være et problem.

Den formeres ved at plante topskud, som danner rødder.

Endelig er der visse plantearter som på ret ukendt vis kan bekrige hinanden.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-09 23:03

Selv tak Steffen..og jeg er ikke sur Kun irriteret over at folk kommer med sådanne latterlige svar som bare fylder i cyperspace og er totalt ligegyldige og kun tegn på at de ikke aner hvad de ellers skulle få tiden til at gå med.

Her er et par ideer:

Gå ud og saml noget skrald op, som andre idioter har smidt på deres vej.

Tal med folk som ser ud til at trænge til det.

Giv dig i kast med ny livsform..vegetarisme f.eks.

Gå en ekstra tur med din hund.

glæd din mor ved at rydde op efter dig.

Lav mad til familien

Overrask din kæreste med en blomst, et weekendophold, en skovtur (klæd dig godt på)