/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
nfts... til fat 32
Fra : dhmoelsted
Vist : 617 gange
200 point
Dato : 09-11-09 13:24

er der en mulighed for en ikke særlig pc kyndig at konvertere min ex hd til fat 32 uden at miste data , så den kan proppes i fladskærmen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 13:47

Jeg kender ikke nogen hvor det er lykkedes direkte.

Men hvis der er god fri plads på Harddisken, kan det lade sig gøre med en opdeling i to partitioner og formatere den nye i FAT32 og så flytte film over...................og til sidst slette NTFS og udvide FAT32.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 14:05

Jeg vil godt vejlede dig gennem processen, men jeg skal lige vide hvad du har som styresystem.
Eks. XP / Vista / Windows 7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-09 15:24

Når du vil proppe harddisken i fladskærmen, vil jeg da håbe at skærmen ikke er så tynd, llers er der næppe plads

Hvis du bare vil forbinde den via et usb interface, som de fleste nøjes med, må det være en løs disk uden system og i en kasse med usb du har.

Først må du gøre dig klart at man ikke kan formattere en harddisk men en partition på en disk .
Hvis disken kun har en partition, skal man selvfølgelig ære lidt spidsfindig for at kende forskel.
Du kan ikke omformattere en NTFS partion til fat32 og samtidig bevare data på den, ligesom man kan den modsatte vej.

Hvis der er god plads på harddisken, og den kun har en partition, kan man med smarte programmer , reducere størrelsen på NTFS partitionen , og på den tiloversblevne plads oprette en anden partion og formattere den til fat32. Derefter flyttes data til den , tss fjernes og fat 32 udvides til hele disken. Det kan lade sig gøre men risikoen for at det går galt og du taber alle data er betydelig. Så følgende er nemmere og mere sikkert.
Gem først alle filerne på et andet medie, som f.eks computerens harddisk, hvis du har plads.

Derefter nedlægger dy alle diskens partitioner, opretter en eller flere nye og nyformatterer den (dem) r til fat32. Det kan du gøre med computern, fremgangsmåden afhænger lidt af hvilket styresystem du har.
Derefter kopieret du de ønskede filer over på den nye fat32 partition.
Voila.

Hvis

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 09-11-09 19:01

dhmoelsted - hvis du vil have hjælp til det du gerne vil - så bare sig til, så får du en forklaring direkte via privat besked uden forstyrrende elementer.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 09-11-09 21:43

jo hent dette progarm..http://www.partition-tool.com/

det brugte jeg og man skal ikke slette sine filer..

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 09-11-09 21:48

ellers Hvis du vil skifte filsystem uden at slette dine data skal du bare skirve:" convert drive_letter: /fs:fat32" i command prompt.

fx: convert D: /fs:fat32

Dog er det ikke sikkert, at dette kan lade sig gøre, da FAT32 er et ældre filsystem.

men er sikker på at dette program kan gøre det uden problemer,, http://www.freedownloadscenter.com/Search/partition_magic.html

nu har du lidt at lege med

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 09-11-09 23:17

tak allesammen , jeg skrev jeg ikke er kyndig , det gælder osse dette supplerende , det system fat 32 kan man købe en ex hd i det til det man evt vil vise på stor skærm , er fat 32 et gængs system skulle det vel være ellers ville et nyt tv vel ikke ref til det....
mvh
hans

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 23:24

Eksterne USB-harddiske er som regel formateret med FAT 32.
Jeg aner ikke hvordan de bruges sammen med TV.
(jeg har selv et TV med USB indgang men har ikke afprøvet det endnu)

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 10-11-09 12:16

Tak for svaret Eyvind.