/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Har jeg mon leddegigt?
Fra : snerose
Vist : 1145 gange
100 point
Dato : 09-11-09 08:06

Jeg har i lang tid haft ondt i mine led i tre fingre på venstre hånd. Nogle gange mærker jeg ikke så meget, men når jeg så vasker hænder, hvilket man jo gør rigtig mange gange om dagen, så gør det frygtlig ondt, når strålen rammer mine led. Det undrer mig meget, at en vandstråle kan skabe smerter på den måde.

Jeg synes ikke, at fingrene er vildt hævet, men jeg kan dog ikke få mine fingerringe af, så de er jo hævede.

Er der nogen, der kender de nøjagtige symptomer, og hvad man evt. kan gøre for at mindske dem?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 08:18

Det tyder meget på at du selv har stillet den rigtige diagnose - desværre -

prøv at læse denne artikel som jeg har scannet ind til en anden kandubruger

http://peecee.dk/upload/view/200443

Det er håndkøbsmedicin, og kan hjælpe hvis du ikke vil til de skrappere lægemidler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 08:19

Her er nævt nogle kendetegn på leddegigt

http://www.reumadoktor.dk/patient/syv+kendetegn/83.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-09 10:45

Snerose.
Op til din læge så han kan tage en blodprøve.
Der kan han/hun se det....ikke andre måder at se det på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 11:58

Jeg var for år tilbage til lægen i anden anledning, hvor jeg så også lige spurgte til mine ømme fingre

Hun kunne med det samme sige, at det var leddegigt, uden at tage nogle blodprøver

Hun anbefalede mig, at holde mig fra medicin, så længe det er muligt, da der er så mange bivirkninger, men anbefalede mig at tage glucosamin og lave øvelser med fingrene - i varmt vand

Så nu er rådene givet videre... hvis altså du kan holde det ud uden brug af receptpligtigmedicin

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 09-11-09 15:39

Jamen Nordsted - jeg får medicin, som jeg er nødt til at tage for mit kolesteroltal og så får jeg blodfortyndende.... Det vil jeg jo ikke holde op med, men er altså lidt foruroliget over de dér smerter i fingrene, for det er ikke nogle smerter man er vant til.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-09 17:07

snerose, jeg tror at Nordsted mener, at du skal undgå recept-medicin specielt mod leddegigt..
Selvfølgelig skal du fortsætte med at tage blodfortyndende og kolesterolsænkende medicin.

Men få lige undersøgt, om det ER leddegigt.

Glucosamin er nu en god ting for leddene generelt. Og hvis man køber det til heste, så er det ikke så dyrt.
Jeg tager 1½g glucosaminsulfat om dagen.

Herfra:
http://vital-horse.com/index.php

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 09-11-09 17:22

Nu er jeg jo ikke en hest... Nej - det var for sjov, Birgitta - tak for rådet!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-09 17:34

Ja Snerose... Birgitta har tolket mig rigtigt

Og som du kan se på den artikel jeg har uploadet, så er det hestemedicinen der virker (bedst)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-09 18:41

snerose

Uanset hvor mange velmenende råd du får fra brugerne, så er det kun din egen læge, der kan stille diagnosen.

Så det er ham/hende, du bør rådføre dig med ..... god bedring

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-11-09 21:43

Citat
så er det kun din egen læge, der kan stille diagnosen.

Lige nøjagtigt...og ydermere sender han/hun dig sikkert til rgt. af din hånd så de kan se hvad der rører sig derinde i dine led.
Håber det bedste for dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-09 22:03

Inden du går til lægen, skal du gøre op med dig selv, om du kan holde smerterne ud, eller om du vil tage imod tilbuddet om medicin - med alle de bivirkninger - det medicin nu har

Vil du vente med medicinen, kan du såmænd også vente med at gå til læge, der er ingen alternativer - udover det jeg fik tilbudt - glucosamin og fingergymnastik i varmt vand

Håber du kan undvære medicinen læææænge endnu

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 10-11-09 01:22

Kære Pia: hvor er du sød!

Nordsted: du har altid været en skøn person!

Hos min læge (her på bøh-landet) er der nok omkring 4 ugers ventetid! Og det er sgu rigtig irriterende!!!!! Når man så endelig får en tid, får man blot tildelt lidt mere medicin! FEDT! God læge, ik`?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-09 08:38

Snerose -- tak

[CITAT Når man så endelig får en tid, får man blot tildelt lidt mere medicin! FEDT! God læge, ik`?
][/CITAT]

Jeg håber da ikke lægen bare slynger medicin ud til alt??? Men lige til gigt er der ikke andre muligheder, hvis ikke du vil nøjes med glucosamin

Hvis du er i tvivl om din læge sætter sig ordentligt ind i medicineringen af dine forskellige sygdomme, kan du selv tjekke om de passer sammen

http://www.medicinkombination.dk/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-11-09 10:36

Snerose.
Tak for de søde ord.
Jeg skriver som jeg gør med rgt. og blodprøver fordi jeg selv var på den for 3 år siden
Det er altså fremgangsmåden når/hvis man har mistanke om leddegigt.
Mit viste sig heldigvis "kun" at være slidgit.
Der er ingen vej uden om...du må en tu til læge.
Jeg kan så trøste dig med at mine leg "svandt" ind igen . det vat kun en opblussen af gigten jeg havde.
Så der er håb forude...men gu' gør det ondt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-09 11:48

Ja sådan kan vi være så forskellige

Når/hvis jeg går til lægen, er det for at få hjælp, og da jeg er stor modstander af medicin, vil jeg helst ikke have det med mindre det er strengt nødvendigt

Gigt gør hulens ondt, men er ikke livstruende, så jeg ville ikke gå til lægen før det var strengt nødvendigt, og tager så i stedet håndkøbsmedicinen så længe jeg kan holde det ud

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 18-11-09 11:48

Tak for svaret Nordsted1. Jeg har bestilt tid hos lægen, og så må vi jo se.... Kan heller ikke tåle gigtmedicin, for jeg har jo også spiserørsbrok. Ja, man er sgu nået i reparationsalderen! Hav en dejlig dag!