/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ny arvelov uden børn
Fra : svendgiversen
Vist : 855 gange
117 point
Dato : 08-11-09 21:03

Min kone døde sidste sommer; vi har ingen børn og vore forældre er døde...
Min afdøde kone har 2 søskende, selv har jeg 2 nulevende og en enke efter min bror.

Hvis jeg nu ikke laver testamente, hvem arver så, hvor meget?

Hvis jeg laver testamente, hvor meget kan jeg så selv fordele og hvad er tvangs arv??

Hvis jeg nu gifter mig igen, hvordan er arvefølgen så???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 21:21

Du kan læse lidt her.

http://www.minadvokat.dk/Nyarvelov/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-09 21:28

Ja, men kan jeg så selv disponere? Minus en krone?? Det tror jeg ikke på???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 21:49

Teknisk er det muligt at disponere over det hele (bortset fra det du står og går i ) - det er et spørgsmål om at "flytte" dine midler de rigtige steder hen i levende live

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 21:53

Du har jo ingen livsarvinger når du ingen børn har.

Accepteret svar
Fra : No1Here

Modtaget 117 point
Dato : 08-11-09 23:59

Hvis du hverken har ægtefælle eller livsarvinger, kan du frit disponere over hele din formue ved testamente.

Men hvorfor gennemgår du ikke spørgeskemaet fra Granner's udmærket link?. Det vil give dig et ret præcist svar.

http://www.mittestamente.dk/MineArvinger/Navn_og_civilstand.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-09 00:20

Hvis du ikke skriver testamente er det dine to nulevende søskende og eventuelle børn efter din afdøde bror der arver.

Hvis din bror ingen børn havde, er det dine to søskende der arver det hele.

Du har ingen livsarvinger, og kan derfor frit disponere over hele dit bo/formue

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-09 07:46

Tak for svaret No1Here.