/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
billigste varmeform
Fra : JanHansen01
Vist : 1595 gange
40 point
Dato : 08-11-09 15:13

Hej
Ny i dette forum, og for nylig førstegangs husejer. Vi (min kæreste og jeg) har købt hus, en gammel skole på 630 m2 i Sverige, hvilket giver en naturlig interesse for billigste varmeform. Vi er kommet et godt stykke af vejen da vi har investeret i 2 ny fleecetrøjer (købt kontant). Derudover er der så pelletsfyr i huset, og 3 kaminer i forvejen. Jeg har overvejet at købe et brændefyr som jeg så kan anvende i det omfang jeg kan skaffe brænde til billige priser. Meningen er så at pelletsfyret skal køre når der er meget lille behov for varme, og så kan jeg suplere op med brændefyret når jeg er hjemme og der er brug for det.Jeg har tiden til det og vil kun have godt af lidt ekstra motion. Samtidig er det da hyggeligt med en tur i skoven i ny og næ.
Er der nogle her inde der har nogle erfaringer, gerne både med pellets og brændefyr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-09 15:37

Med svenske elpriser. Billigste og nemmeste = Bjergvarme. Sydsverige = Jordvarme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-09 16:41

Brænde hvis du kan købe det billigt og det kan du garanteret i Sverige, måske hos naboen. Ingen investering, og det er rimelig nemt. køb evt en brændekløver. ( og et motor sav.)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-09 16:43

Pillerne skal være billigere end DKR 1500,- pr tons ellers kan det ikke svare sig. Og så hænger det kun sammen hvis i gør en ihærdig indsats, holder kedlen ren og justerer den ordentligt. Er det noget gammel hjemmelavet noget, er årsvirkningsgrader under 50% set lidt mere end ofte.

Med lidt snedig projektering kan man godt beholde trækedlen, hvis man er pjattet med at komme i skoven og får træet for kr 0 eller næsten 0. Brug en slingtank til buffer og kobl træfyret ind på slingen. Fordelen er at du kan køre åben ecpansion på træfyret og lukket på varmepumpen. Ud fra størrelsen af huset lyder det som om du skal interessere dig for noget der kan yde 26 - 30 kW, hvis de hele skal opvarmes. Det bliver lidt halvkostbart.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-11-09 18:05

Du skal have et elgfyr. Det er rigtigt billigt i drift.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-09 18:17

Elgtyr Flash, Elgtyr!

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 08-11-09 18:37

Har selv købt et dårligt isoleret gl stuehus (+gård) til hvor jeg har installeret stoker fyr. Det yder 25 kw og huset er på 350 m2. Når der er minus grader er fyret absolut ikke for stort. Har endda måtte monterer en shunt ventil på returen for at kunne holde kedel temeraturen på 70 grader. Men så kører det også med 70 grader på kedlen og 55 grader i fremløb selv om det fryser. Men alt det snak for at sige at du skal nok bruge mere end 25 - 30 kw anlæg til et hus på 630 m2. Jeg bruger træflis og det er væsentlig billigere end piller men giver selvfølgelig mere arbejde med flisning, ifyldning og mere aske. Jeg har selv træet og lejer så en flishugger en gang om året når træet har været fældet i 6 måneder. Så kan vi flise til et helt år på en weekend

Kommentar
Fra : JanHansen01

Dato : 08-11-09 19:20

Hej igen, og tak for de mange svar så hurtigt. for lige at bringe lidt klarhed... vi har et pillefyr i forvejen, og det er ikke noget hjemmejuks. Det er et som kommunen som ejede skolen inden det blev privat bolig i 2006, investerede i. Det er et anlæg som af vvsér m.m. vurderes at have kostet op imod 160.000 kr minimum at installere, såå.. det er fint nok. Mht. min ide, går det ud på at lade pillefyret køre indtil det engang bliver slidt ned, for derefter at indstallere varmepumpe. However, både til pillefyret og når jeg engang får varmepumpe, vil jeg gerne kunne suplere med brændefyr. Det jeg så vil er at købe et fyr i den blå avis + tank, og lave en by-pass operation på returledningen hvor jeg gør det muligt først at køre retur vandet ind over en tank som jeg også har sluttet brændefyret til. Når det så er belejligt kan jeg selv fyre op med brænde i stedet for med pellets. Og ja, brænde skal jeg selvfølgelig ikke købe nede på tankstationen.. men må finde det billigst muligt. Det ligger fra gratis op til ca200 kr pr m2 hvis det kun er skåret ud i 3 meters længder. Arbejdet er fint nok med mig..
lyder det helt galt ?
ps.. kan for øvrigt informere at huset er ret godt efterisoleret, og for øjeblikket er driftsomkostningerne på huset inkl skat, renovation, vand og strøm, car 2500 om måneden.. så det er vel ikke så slemt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 08-11-09 21:11

Hvis du får et elgfyr kan du have gratis varme. Det er dejligt.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 09-11-09 17:38

Hvis det er så fint et pillefyr må det da også kunne køre på flis som er billigere og så gad jeg godt nok ikke rende og fyre med fastbrændsel eller for den sags skyld investerer i kedel til det. Med de rimelige driftsomk. du snakker om er du jo nogle år om at tjene en ekstra investering ind da du vel ikke kan spare alverden ved at fyre når det er "belejligt". Hvis fyret kan køre med flis giver det jo en besparelse i forhold til piller og med flis "passer fyret jo sig selv" når der er fyldt på. Bare min mening